הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר התקיפה הישראלית בקוניטרה, בה על פי פרסומים שונים נהרגו שני אנשי משמרות המהפכה האיראניות, הובילה לביקורת חריפה נגדו על הסרת מדיניות העמימות ועל ההתרברבות בתקיפות צה"ל שעשויות לסכן את החיילים. שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, תקף היום (חמישי) בגל"צ גם הוא את נתניהו וטען כי "האויבים שלנו מוכנים לספוג מכות, הם לא מוכנים לספוג השפלה פומבית. זו הייתה הדעה של כל המומחים, כל מי שמעורב ומכיר".


ליברמן, שמאז התפטרותו מתפקיד שר הביטחון הפך לאחד המבקרים החריפים ביותר של נתניהו, טען כי "ההתברברות היא סיכון חיי אדם". לדבריו, "בגלל כל הדיבורים, התקיפה הישראלית הבאה בסוריה תגרור תגובה של כוחות הציר בחזית הצפון אל תוך עריי ישראל, ומי שעלול להיפגע הם קודם כל האזרחים. יש פה דבר בלתי אחראי, בייחוד שזו תקופת בחירות".
 
אתה טוען שראש הממשלה מסכן חיילי צה"ל?
"ההתרברבות הזו מקרבת בצעדי ענק עימות ישיר בין ישראל לכוחות הציר בחזית הצפונית. גם בתקופתי היו טפטופים שניסיתי להפסיק אותן מיד, שיחות רקע, אבל לא הייתה לקיחת אחריות ישירה ועוד מצד גורם בכיר כל כך בישראל. נתניהו גם נוקב בתאריכים של מתי עשינו ומה עשינו".
 
רה"מ מתרברב?
"זו התרברבות שאין בה שום תועלת, אין בה שום היגיון ואני יכול רק להצטער על כך".

נתניהו מדבר על התקיפה בסוריה טרם המראתו לוורשה. צילום: חיים צח, פלאש 90


"למה לחזק את האויב שלך?"
 
באשר לחזית הדרומית מול חמאס ברצועת עזה, חזר ליברמן על אמירתו לפיה "עימות עם חמאס זה לא שאלה של האם יקרה, אלא מתי יקרה". לדבריו, "אנחנו לפני עימות עם חמאס בדרום הארץ. השאלה האחרונה שנותרה היא איך אפשר להבטיח שהעימות הזה, הרביעי במספר, יהיה האחרון, ולא נגיע גם לחמישי. זו השאלה כרגע".

לאחר מכן, תקף ליברמן את המדיניות בעקבותיה עזב לטענתו את משרד הביטחון. "חמאס מקבל כסף וממשיך להוציא פיגועים ביהודה ושומרון וירושלים, רק אתמול שב"כ הודיע על חשיפת עוד התארגנות של חמאס לחוליה שתוציא פיגועים בירושלים", אמר. "אנחנו חיזקנו את חמאס בצורה דרמטית, היום התמיכה הציבורית בחמאס היא בשיא. אני לא יודע מתי ההתלקחות הזו בין ישראל לחמאס תתרחש, אבל גם בהערכת אמ"ן, שאני מסכים איתן לחלוטין, אומרים שהעימות עם חמאס הוא רק שאלה של מתי".
 
"חזקנו את חמאס וההיגיון לא ברור לי. אם אתה מצד אחד אומר שעימות הוא בלתי נמנע, אז למה לחזק את האויב שלך? החמאס עשה דבר שאסור לנו לקבל - הוא הוכיח שבאמצעות אלימות אפשר להביא הישגים ממשיים. מדינת ישראל ויתרה, ובמקום לענות על אלימות במכות קשות, נתנה להם הישגים".
 
עוד הוסיף ליברמן, כי "שמענו וראינו את נסראללה אומר שהם יפלשו לגליל ויכנסו לערי ישראל". לטענתו, "עצם הדיבור הזה, והנכונות שלהם לקחת סיכונים ולתכנן כניסה לתוך שטח ישראל, זה אומר דרשני. אנחנו גם קראנו ושמענו על כל מיני מפעלים לייצור נשק מדויק בתוך לבנון, הדברים האלה מטרידים. תיקח בחשבון כמה רקטות וטילים כבר הצטברו בתוך לבנון וסוריה".
 
למרות זאת, אמר ליברמן כי "אנחנו לא ערב מלחמה בצפון, כי גם הצד השני מבין שיש לו מה להפסיד והאיראנים אכן מסובכים בתוך עצמם. המצב הכלכלי שלהם רע בגלל הסנקציות האמריקניות. כשמישהו סובל מבעיות פנים, אז הוא מנסה לפתור את הבעיות האלו באמצעות כל מיני הרפתקאות בחוץ. אני חושב שההתרברבות של נתניהו היא שגיאה, גם ההתמהמהות עם תכנית מיגון העורף היא שגיאה וגם כשמחזקים את חמאס זו שגיאה. יש שלוש שגיאות חמורות, ולא ברור לי איך מתקבלות ההחלטות ומי סמך את ידו אפילו על נטישת מדיניות העמימות. אני הבנתי שכן משתדלים בצה"ל לשמור על עמימות ולא לקחת אחריות, ואני חושב שיש פה פשוט טעויות ומקווה שלא נצטרך לשלם עליהן".