החורף הישראלי, שבו הטמפרטורות בדרך כלל נוחות, מושלם עבור טיולים ברחבי הטבע. אחת האטרקציות האהובות עלינו בחורף היא לצאת לסיורי פריחה. ברחבי הארץ יש שלל אתרי ומוקדי פריחות, חלקם מוכרים ופופולריים, ואחרים הם סוד כמוס. המכנה המשותף לכולם: תוכלו לראות בהם מרבדים של פרחים עונתיים, בהם כלניות, אירוסים, רקפות ואפילו תורמוסים.



גשמי הברכה הרבים שירדו השנה הביאו לפריחה מרובה אפילו יותר מהרגיל. ובאזורים מסוימים בארץ רואים פריחה שכמוה לא ראו כבר שנים, וזה בדיוק הזמן לצאת אל הטבע, ולחזות בפריחה הצבעונית.



אף שפריחה ניתן לראות כמעט בכל מקום בתקופה זו, בכל זאת יש כמה אתרים בולטים במיוחד, שבהחלט מצדיקים נסיעה אליהם. הנה המלצות לכמה מוקדי פריחה.



כלניות ביער שוקדה


בתקופה זו של השנה אזור צפון הנגב מתכסה במרבדי כלניות אדומים ומרהיבים. הפריחה המשגשגת באזור ומזג האוויר הנעים מאפשרים לטייל וליהנות מהטבע והנוף הפרחוני. יער שוקדה שבאזור צפון הנגב מתעורר גם הוא לחיים, ובין עצי האקליפטוס המכסים אותו ייהנו המבקרים מפריחה אדומה המתפרשת לכל עבר. הכלניות מכסות את היער כולו, חלקן צומחות תחת עצי האקליפטוס וחלקן בשטחים הפתוחים ונוצרים שטיחים אדומים בוהקים.



לפריחה המרהיבה של הכלניות האדומות מצטרפים הסביונים והחרציות, שמוסיפים את צבעם הצהוב לנוף ויחדיו יוצרים צבעוניות ביער. דרך העפר ביער מסודרת ונוחה, משמשת את המבקרים ומאפשרת מסלול יפהפה ונוח לקהל.



פסטיבל "דרום אדום", שיתקיים עד 2 במרץ, חוגג את הפריחה הנפלאה באזור כולו, חגיגת הטבע כוללת פעילויות רבות לכל המשפחה, סיורים מודרכים, שווקים וירידים חקלאיים של תוצרת מקומית, סדנאות בישול בטבע, צעדת הכלניות המסורתית, מרוץ כלניות, הופעות חיות ועוד המון.



לפרטים נוספים על אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות: habsor.co.il או בדף הפייסבוק “פסטיבל דרום אדום”.



לבלוב בבית גוברין


בית גוברין, “ארץ אלף המערות", מושך אליו אלפי מבקרים ומטיילים, שמגיעים לצפות בקסם המערות ששימשו לאורך ההיסטוריה, אך בתקופה זו של השנה כדאי להגיע אל הגן הלאומי דווקא בשל הפריחה המרהיבה. בית גוברין מתמלא החל מאמצע החורף ועד תחילת האביב במרבדים של כלניות, רקפות וצמחים עונתיים. הפרחים מעטרים את השבילים ואת פתחי המערות ומצליחים לצבוע את הטבע באופטימיות. כדי ליהנות מפלאי הטבע וללמוד קצת על המקום, רשות הטבע והגנים תפעיל תחנות הדרכה בגן ותערוך פעילות לכל המשפחה. אז תתכוננו לצאת למסלול בשביל הפריחה היפהפה, שמתחיל במערה הצידונית ומסתיים במתחם מערות הפעמון.



מתי: שבת 16.2, בשעות 15:00־11:00. איך מגיעים: נוסעים בכביש 35 ופונים דרומה לפי השילוט לגן הלאומי בית גוברין.



גבעת התורמוסים בעמק האלה


בכל חורף, בחודשים פברואר־מרץ, מתכסה הגבעה שמול קיבוץ נתיב הל"ה בפרץ מדהים של פריחה סגולה מרהיבה של התורמוס, פרח זקוף ומרשים בעל תפרחת יפהפייה. בין אלפי התורמוסים מתערבבים צבעיהם של מרבדי רקפות, כלניות, נוריות, עיריות, חרדל ודבורנית הקטיפה, לחגיגת צבעים משובבת לב.



תורמוסים במטה יהודה. צילום: עומר הרפז
תורמוסים במטה יהודה. צילום: עומר הרפז



גבעת התורמוסים שבה אנחנו יכולים לבקר כיום היא לא אחרת מהאתר המופיע בתנ"ך בשם תל שוכה, תל שגובהו הוא כ־350 מטר מעל פני הים ובפסגתו ניתן להבחין בשרידים ארכיאולוגיים, בהם רצפות פסיפס, מתקנים חקלאיים, מערות ובורות. אחד מסיפורי התנ"ך הדרמטיים ביותר התרחשו ממש כאן, כשכוחות הפלישתים התאספו בתל שוכה כדי להתאמן לקראת המפגש עם צבאו של שאול המלך.



הטיפוס לפסגה קל ומתאים לכל גיל, הילדים ייהנו לטייל ולקפוץ בין המבנים העתיקים והמערות, ואם תסתובבו אחורה תוכלו לראות את כל עמק האלה פרוש לנגד עיניכם - כשכולו פורח לכל מלוא העין.



איך מגיעים: כותבים ב־waze "גבעת התורמוסים".



נתניה פורחת


בנתניה, השוכנת על קו החוף, מחכה לכם שמורת אירוס הארגמן, שמורה קטנה אך מאוד מומלצת לטיול קצר. השמורה נמצאת ממש מעבר לכביש הכניסה לפארק השלולית, עוד אתר פופולרי בעיר. בשמורה פורחים פרחי אירוס הארגמן כמובן, אשר להם יש טווח פריחה קצר יחסית. תוכלו לצאת למסלול מעגלי המקיף את השמורה וכך לחוות את כל ההפתעות שהיא טומנת בחובה. אם יש לכם זמן, תוכלו בהחלט לבלות שם שעתיים עד שלוש שעות, אך אם אתם רוצים רק לקבל טעימה מהפריחה הקסומה, כבר במרחק הליכה קצר מהאוטו תוכלו לראות מקבצים של אירוסים תמירים. אני ממליצה לא לפספס את המסלול המעגלי, כי במהלכו תוכלו ליהנות מתצפית על חופי הים התיכון ממצוק בגובה 55 מטר. מלבד כ־16 אלף האירוסים שגדלים בכל חורף במקום, בשמורה תמצאו לאורך השנה גם פרחים נוספים, כמו רקפות, צבעוני השרון, חצבים, חבצלת החוף ושפתניים.



איך מגיעים: יורדים במחלף פולג לכיוון נתניה. ברמזור הראשון פונים שמאלה ואז ימינה לרחוב בני ברמן. בקצה הרחוב מתחברים עם רחוב עוזי חיטמן, שממנו יש כניסה לשמורה. אם אתם מעדיפים לצאת לסיור מודרך בשמורה, כדאי שתדעו שבשישי ובשבת, 22־23 בפברואר, תערוך עיריית נתניה סיור מודרך חינמי (בהרשמה מראש) בשבילי שמורת האירוסים בהדרכת האקולוגית העירונית.



רקפות במגדל העמק


במהלך חודשי החורף מתכסה שביל הרקפות שבמגדל העמק בפריחה מדהימה של אלפי רקפות ביישניות. השביל המקסים אך לא מאוד מוכר, נמצא ממול לפארק רבין שבמגדל העמק. השביל נמצא למעשה בתוך יער כבן 60, שהיה עזוב ואפילו מוזנח. אך כחלק מהתפתחות עירונית והבנה שמדובר בלא פחות מפנינת טבע, הקהילה המקומית החליטה לטפחו. כיום השביל הנוח מוביל את המטיילים והמבקרים לתצפית אל אין ספור רקפות. את השביל פרצו לפני כעשור תלמידי בית הספר נופים בעיר לפי תוואי שהציגה קרן קיימת לישראל. השביל מתאים מאוד למשפחות, שכן הוא קצר, קל להליכה ומשולט. פרק הזמן המומלץ לשהייה בשביל הוא כחצי שעה, כך שזאת עצירה מומלצת בעיקר עבור מי שמטייל עם ילדים קטנים וחסרי סבלנות.



איך מגיעים: נכנסים למגדל העמק (מהכניסה המערבית – כביש 7555). פונים שמאלה בכיכר אל רחוב סיני ואז ימינה בכיכר לרחוב נחל צבי. בכיכר הבאה פונים שמאלה אל רחוב השרון. עוברים את חניון פארק רבין, פונים שמאלה ועולים עם רחוב השרון. נוסעים עד לכיכר שבה ישנו שלט עץ המסמן את הכניסה לשביל. נוסעים בדרך העפר עד לתחילת המסלול.



חגיגת השקדיות בחבל יתיר


בעוד הכלניות מושכות את רבבות המטיילים אל “דרום אדום", אני דווקא הולכת שבי אחר פריחת עץ השקד, השקדייה. פריחת השקד היא אחד המחזות היפים שתראו בתקופה זו של השנה, היא לבנה ומשדרת אופטימיות. הפריחה, שמתחילה בכל שנה בחודש פברואר בסמוך לט"ו בשבט, ממלאת את האוויר בניחוח מתקתק.



פריחת עץ השקד מרשימה הרבה יותר כשמדובר בעשרות עצים המכסים אזור שלם בנוף לבן וחגיגי. כעת הפריחה בחבל יתיר נמצאת בשיאה, ומטע עצי השקד הגדול הופך לרקע המושלם לרגע חורפי וקסום בטבע. מאות הדונמים של השקדיות הפורחות והנוף עוצר הנשימה מחכים לקהל המבקרים שיגיע להצטלם, לטייל וליהנות בין המטעים.



על רקע הפריחה הלבנה והמדהימה הקהל יוכל ליהנות מפעילויות רבות המתאימות לילדים ולכל המשפחה: סיורים מודרכים על רכב ספארי שיסתובבו בין עצי השקד, טרמפולינות ענק, יצירה בשקדים, תמונות מגנטיות בנוף הפורח (ללא תשלום נוסף), פיקניק משפחתי ועוד הרבה חוויות בטבע. בנוסף לפעילויות אלה, במקום יפעל שוק איכרים עם נשנושים, אוכל ושתייה מתוצרת מקומית.



מתי: יום שישי, 22 בפברואר, 9:00־14:00. מחיר: 20־25 שקל. לפרטים נוספים והרשמה: מוקד תיירות חבל יתיר 1599־57־57־58. איך מגיעים? כותבים ב־waze “שקדיות חבל יתיר".