את נוהל ההכנה לפרישה לעובדים הקיים במשרד החוץ הישראלי כדאי ומומלץ לחברות ולגופים ציבוריים ופרטיים כאחד לאמץ במהירות ובחום: אחת לזמן מה נוהג המשרד לזמן את כל העובדים והעובדות העומדים בפני גיל הפרישה, 67 שנה, לסדרה מרוכזת בת כמה ימים של מפגשים והרצאות בנושא. יצחק אלדן, 76, שעבד במשרד במשך 40 שנה ושימש בעבר בין היתר כשגריר ישראל בדנמרק, באונסק"ו ובמועצה האירופית, עבר אף הוא לפני כעשור, ערב יציאתו לפנסיה, את סדרת המפגשים יוצאת הדופן הזו. אלדן הוא גם הראשון שיספר לכם עד כמה סדרת המפגשים הזו הייתה ועודנה משמעותית עבורו ועבור חבריו הדיפלומטים.



"את מפגשי ההכנה לפרישה מארגנת חטיבת פרט ורווחה, שהיא חטיבה מאוד פעילה ומחויבת לעובדים, כי המשרד הוא משפחה גדולה", מסביר אלדן, המשמש כיום כמנהל בית הספר הישראלי לשגרירים צעירים, הפועל במרכז הישראלי למנהיגות צעירה. "במפגשים האלה אתה מקבל הדרכה ממומחים בנושאים שונים בתחום הפנסיה שהזמין המשרד. מדובר במומחים בקופות גמל וקרנות השתלמות, בפנסיה תקציבית, בתחום הכיסוי הרפואי והבריאותי ואפילו מומחים שנותנים עצות והדרכה בנושאי זוגיות ופנאי לאחר הפרישה מהעבודה. זהו ממש מערך לדוגמה".



סביר להניח שלא תמיד זה היה ככה.
"נכון. כשאני הגשמתי את חלום הילדות שלי והתקבלתי בשנת 1970 למשרד החוץ כצוער, שזה הדרג הכי נמוך בהיררכיה הדיפלומטית, מי אז בכלל ידע והבין מה זה זכויות פנסיוניות, הפרשות לעתיד או פנסיה תקציבית? אף אחד כמעט. המשכורת הייתה נמוכה, כי תמיד אמרו שלמשרד החוץ מגיעים בגלל השליחות ולא בשביל הכסף – שזה נכון. אנו אומנם ידענו שמתוך המשכורת המצומקת הזו כבר מורידים לנו 2.5% לטובת הפנסיה, אבל מי חשב אז על מה יקרה איתו עוד 30־40 שנה? מי ישב אז לחשב אם הסכום הזה כן יספיק או לא יספיק לו לקיום בכבוד לאחר הפרישה?".



ומתי הרגשת שיש שינוי במודעות של המשרד לתכנון מושכל של פרישת העובד?


"בתחילת שנות ה־90 הופץ, לראשונה בתולדות משרד החוץ, חוזר סמנכ"ל שעסק בנושא הייעוץ לפנסיה. בחוזר הזה, ובמפגשים שהגיעו אחריו, כבר הציעו לעובדים לבדוק את הסכומים שהצטברו להם עד כה, וגם יעצו להם לבצע צעדים חשובים בתחום. למשל, להגדיל את ההפרשות לחיסכון החודשי, לקבל החלטות בנוגע לפנסיה התקציבית, לפתוח קופות גמל חדשות ולבחור מסלולים נושאי תשואה לקרנות ההשתלמות. צריך לזכור שדיפלומט שחי שנים רבות בחו"ל, הוא ובני משפחתו התרגלו לרמת חיים גבוהה, שכדי לשמור עליה גם אחרי הפרישה צריך להפריש לצורך זה סכומי כסף גבוהים יותר. היום אני יכול להגיד שהשינוי הזה בגישה, יחד עם מפגשי ההכנה שהגיעו מאוחר יותר, פתחו לי את העיניים פשוטו כמשמעו".



ובדיעבד, האם אתה מרוצה מההחלטות הפיננסיות שקיבלת ערב פרישתך?


"לקראת סיום התקופה הסתכלתי ובדקתי פה ושם, וידעתי שעם הפנסיה התקציבית וקופות הגמל הנוספות אני יוצא לדרך בראש שקט ובמסלול די בטוח. עם זאת, היה לי ברור שאני אמשיך לעבוד גם אחרי גיל הפרישה – הן בגלל שאני אדם פעלתן, והן בגלל שרציתי להמשיך לשמור על רמת חיים גבוהה. מאז הספקתי להגשים שני חלומות גדולים שקיננו בי במשך שנים. הראשון שבהם הוא הקמת מועדון השגרירים, שבו חברים כיום כל 90 ומשהו השגרירים הזרים המכהנים בישראל. זה תפקיד שאני עושה בהתנדבות ובהנאה גדולה".



ומה החלום השני שהגשמת?


"זה חלום שאני מגשים עדיין מדי יום, עבור תשלום יש לציין, והוא בתפקידי כמנהל בית הספר הישראלי לשגרירים צעירים. אני שימשתי בעבר כראש בית הספר לדיפלומטים ולהכשרת צוערים במשרד החוץ, והתפקיד הנוכחי ממש משלים אותו. זה פרויקט שפועל בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ, ושעד היום לקחו בו חלק אלפי תלמידי תיכון בשכבות ט' עד י"א ממקומות ומרקעים שונים. אנו מפגישים אותם עם שגרירים זרים ועם דיפלומטים ישראלים, לוקחים אותם לביקורים בפרלמנטים ובמשרדי חוץ ברחבי העולם ומלמדים אותם איך להתנהל דיפלומטית ועסקית בכפר הגלובלי. זהו מהלך של טיפוח מנהיגות צעירה ללא גבולות, שבעצם גם בונה את דור העתיד של הדיפלומטיה הישראלית. זה הדור שבוגריו יוצאים לעולם הרחב מתוך מטרה להעצים את מדינת ישראל, וזה כולל בין היתר את המאבק שלנו בתנועת החרם, ה־BDS".



מתכננים פנסיה



פרישה מעבודה היא אחד השינויים המשמעותיים בחייו של אדם. בתקופת הפרישה אנו נדרשים לקבל שורה של החלטות מורכבות בגין החיסכון הפנסיוני שצברנו במהלך שנות עבודתנו. יועצי המרכז לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים ערוכים לסייע בקבלת ההחלטות באמצעות ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי, שעשוי לחסוך כסף רב במהלך שנות הפרישה המתארכות. "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שיתמקד בהחלטות החשובות שיש לקבל לקראת היציאה לפנסיה, באתגרים ובטיפים לניהול נכון של התכנון הפנסיוני לקראת פרישה.



חשוב לדעת



אחת המטרות המרכזיות של הייעוץ הפנסיוני המתמשך היא לאפשר שיעור תחלופה (היחס בין ההכנסה ערב הפרישה לפנסיה החודשית) שיתאים לרמת החיים של העובד בתקופת פרישתו. בנוסף לבחירתו של יצחק אלדן בהמשך עבודה, קיימות עוד אפשרויות לשמירה על רמת חיים בתקופת הפרישה: דחיית גיל הפרישה, שימוש בקרן השתלמות כאנונה להשלמת הכנסה, שימוש בנכסים פיננסיים (תיק ניירות ערך לדוגמה) לקבלת הכנסה חודשית, והפקדה לקבלת "קצבה מוכרת" פטורה ממס (תיקון 190).


דני גיגי, מנהל המחלקה לייעוץ פנסיוני, בנק הפועלים


הבהרה: הבנק אינו יועץ מס. כל האמור לעיל מהווה מידע והסבר כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות או ייעוץ מס, וגם אינו תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף להוראות כל דין.



[email protected]