אל"מ יונתן ברנסקי, מפקד נצח יהודה לשעבר, וגבי לסקי, פעילת זכויות אדם, התעמתו היום (ראשון) בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM על רקע התבטאותה של אשת התקשורת אושרת קוטלר, שטענה כי אנו "שולחים את הילדים לצבא, לשטחים ומקבלים אותם חיות אדם". 



"שמעתי את אושרת, ואני חושב שאלו דברים שלא היו ראויים להיאמר", קבע ברנסקי, שהוסיף: "אלו דברים שלא ראויים להתייחסות. אפשר למתוח ביקורת על תפקוד חיילי צה"ל ואוכל לומר את דעתי בנושא, אך אמירה כזו היא כל כך לא ראויה שאין לי מה להתייחס אליה".


מנגד, עו"ד לסקי אמרה: "אני בדיוק נמצאת בבית המשפט הצבאי. לא רק שאנחנו מפעילים כוח צבאי על עם אחר אלא עלינו להסתכל מה שהכיבוש עושה לנו. לזה בדיוק התכוונה אושרת קוטלר. אנחנו צריכים לעשות דיון על איך הכיבוש משפיע על העמדות המוסריות שלנו. אנשים בישראל שלא היו נפגשים בסיטואציה הזאת בתוך הכיבוש לא היו מתנהגים ככה".

 


כשנשאלה האם אפשר לומר את אותו הדבר על שוטרים המתמודדים עם עבריינו, ענתה: "אתה עושה הקבלה בין השניים? כאן מדובר על לחימה בין אזרחים. אנחנו נמצאים בסיטואציה בה הממשלה שולחת ילדים צעירים בסיטואציות בלתי אפשרויות, ודורשת מהם לבצע תפקידי שיטור בקרב אוכלוסייה אזרחית בזמן שכל פשעם הוא שהם רוצים מדינה עצמאית. שולחים כאן לכלא ילדים בני 13-14 שזרקו אבן על הגדר מבלי שההורים שלהם יוכלו להיות איתם בחקירה, ולוקחים אותם באמצע הלילה מהמיטה שלהם. זה פוגע בחברה שלנו ובמוסריות שלנו".

מפקד נצח יהודה לשעבר, סיפר: "אני שירתי 25 שנים בצבא. שירתו תחתיי אלפי חיילים וביניהם גם מעט שמאלנים. מעולם לא פיקדתי על חיות אדם, פיקדתי על אנשים שחזרו אחר כך לאזרחות בתור אנשים נורמטיביים מכל קצוות הקשת הפוליטית. הדיון הוא על ההתבטאות האומללה של אושרת קוטלר. על האמירה הזאת אני כועס וטוען שהיא לא ראויה להתייחסות".
היה נכון לשלוח את אותם מחיילים שפגעו בחבר שלהם? עיין ערך אלאור אזריה.
אל"מ ברנסקי: "מלכתחילה יש לשלוח חיילים לכל משימה מבלי שהם יערבו את הרגשות האישיים שלהם, בדיעבד אני חושב שכמפקד שזו לא הייתה החלטה חכמה. היה עדיף למנוע את החיכוך הזה".
 
עו"ד לסקי: "מראש הממשלה ועד לשרים שלו יש תמיכה באנשים שפוגעים באזרחים, שוברים צלעות ומרביצים להם בשם הביטחון. השאלה היא לא מה אושרת קוטלר אמרה אלא מה אנחנו עושים מול המציאות המעוותת הזו. אין יותר עשבים שוטים -  זו הנורמה. יש עשרות תיקים שהצבא סוגר ולא חוקר בגלל כל מיני ענייני חלוף זמן. הדברים האלה משחיתים גם אותנו מבחינה מוסרית. צריך לדון במהות ולא באמירה כזו או אחרת".

השאלה העקרונית היא אם הכיבוש הזה משחית את כל החיילים שלנו ואותנו כחברה, או שיש כאן סיטואציה מורכבת ולא נוחה שאנחנו עושים אותה בגלל שאנחנו שומרים על הביטחון שלנו ובתוך כל זה יש גם אנשים שנופלים. זה דבר רציני לטעון. לומר שזה הכל באשמת הכיבוש זה לא רציני בעיני.
עו"ד לסקי: "מי שלא רציני בעיני הם האנשים ששולחים את החיילים לשם ולא מתמודדים על מה שהכיבוש עושה. הכיבוש מכניס אותנו למציאות בה גם הילדים הטובים ביותר בחברה הישראלית נמצאים בסיטואציות בלתי אפשרויות ואנחנו פוגעים בהם".
 
אל"מ ברנסקי: "מה שגורם לבעיות הוא הטרור הפלסטיני ולא הכיבוש. שאלת הכיבוש נידונה בבחירות וזה הכל".