מעולם לא היה בישראל מאבק סביבתי עיקש כל כך להגנת חיות הבר שהתנגש בערך סביבתי אחר, לא פחות חשוב. זה חודשים נאבקת החברה להגנת הטבע בתמיכת רשות הטבע והגנים בתוכנית להקמת חוות לאנרגיית רוח לייצור חשמל שנמצאות במסלול הנדידה של עופות דורסים נדירים בישראל ומהוות מלכודת מוות עבורם. 
 
בסוף השבוע נפגע זו הפעם השנייה בתוך חודש עוף דורס (מסוג עקב עיטי), מטורבינות רוח בחוות סירין שעל רכס הגלבוע. עוף אחד כבר הומת וגם השני צפוי ככל הנראה לעבור המתה בעקבות מצבו הרפואי הקשה.
 
את חוות הטורבינות מקדמים משרד האנרגיה ויזמים פרטיים כחלק מהתחייבות הממשלה להעלות בתוך עשור את נתח ייצור החשמל בישראל מאנרגיות מתחדשות מ־4.5% בלבד היום ל־17% מכלל ייצור החשמל. על אף שהיעד צנוע מאוד בהשוואה לעולם המערבי (כבר היום מדינות מובילות בעולם מייצרות 30%־50% מצריכת החשמל שלהן מאנרגיה מתחדשת), לעמידה בו יש גם מחיר שדווקא הטבע משלם.

נשר. צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע
נשר. צילום: מידד גורן, החברה להגנת הטבע

 

כשמדובר בחווה לאנרגיית רוח, כמו זו המתוכננת בתל פארס שברמת הגולן, בחברה להגנת הטבע וברשות הטבע והגנים מתקוממים על כך שהתכנון לא לקח בחשבון את חשיבות השמירה על העופות הדורסים הנדירים באזור. נדב ישראלי, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, מסביר: "שני העקבים שנפגעו בחודש האחרון ברמת סירין, הם רק קצה הקרחון. עופות רבים נמצאו פגועים מלהבי הטורבינות מאז שהחלו לפעול באפריל 2016".
 
ישראלי מוסיף: "זוהי תזכורת ואזהרה למה שעתיד לקרות גם בחוות אנרגיית הרוח האחרות המתוכננות בישראל. במקרה של חוות הטורבינות המתוכננת בתל פארס, אלו יהיו הנשרים והרחמים, שהחווה מתוכננת לקום בסמיכות לאתרי הקינון שלהם בגולן". 
 

בימים האחרונים הגישה החברה להגנת הטבע עתירה לבג"צ נגד אישור חוות אנרגיית הרוח בתל פארס, בטענה שלא נעשה די על מנת להבטיח את חיי הנשרים. ברשות הטבע והגנים ניסחו כבר לפני למעלה משנה התנגדות לתוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות שבה נכתב בין היתר: "חוות אנרגיית רוח בתל פארס תהיה גזר דין מוות לאוכלוסיית הנשרים והרחמים בגולן, והיא תפגע פגיעה קשה גם במיני עופות אחרים וביונקים באזור".