יו"ר מפלגת התנועה, ח"כ ציפי לבני, הודיעה היום (שני) על פרישה מהחיים הפוליטיים: "לפני 20 שנה נבחרתי לכנסת ישראל, דמוקרטיה שיש בה שיוויון לכל. במהלך כל חיי הציבוריים ליוו אותי אותם ערכים ציוניים שקיבלתי בבית הוריי, לכן פעלתי על רוב יהודי בישראל, שנקבל את המנדט הבינלאומי. היפרדות חשובה מאוד לערכינו, זאת הכתובת שעל הקיר, ועל לוח ליבי, בכל מקום בו הייתי ולפיה קיבלתי החלטות ופעלתי להביא לאזרחיה שלום. זה המצע, החזון והדרך. אני מאמינה במקף המחבר בין היהודית דמוקרטית והצבאי מדיני. זה היה אמור להיות המובן מאליו. השנים האחרונות היו קשות לי במיוחד, המובן מאליו הפך להיות שנוי במחלוקת, הדמוקרטיה במתקפה, השלום נתפס כמילה גסה את ניסיונות ההיפרדות החליפו ניסיונות סיפוח ורוב ערבי".

"הצדק היה שליט על הכל, עכשיו השליט השתלט על הכל. הוא תוקף את כולם, ובמידה ולא ייעצר - ה-D9 שהופיע במערכה הראשונה, יופיע גם במערכה האחרונה. דווקא מול מסע השתקה, תפקידה של ההנהגה, גם עם המרכז, להגיד את דבריה. זוהי המערכה על ישראל. האמנתי שכל אלה ששותפים לדרך, צריכים לשלב ידיים ולשכנע ביחד, ובראש זקוף בצדקת הדרך, בלי לקרוץ, בלי לגמגם, להתייצב כגוש אחד. ליצור פה תקווה ומהפך, זה לא קרה. נורא בעיניי שצריך אומץ לדבוק באופן גלוי במה שהיה מובן מאליו במגילת העצמאות, ועובר מסע דה-לגיטימציה. אמרתי תמיד את החזון שלי, ואני לא מפחדת מאיך שיקראו לי. זאת הנהגה". 
 

צילום: אבשלום ששוני

"מי שחושב שזה אנחנו גם יהודית ודמוקרטית הוא אות קין, טועה. שילמתי על כך מחיר. לעמדות יש מחיר, תמיד. ראיתי את המחיר ששילמו הוריי על עמדותיהם, ואני גם הייתי מוכנה לשלם. התנועה בראשותי לא תתמודד בבחירות הקרובות, אני מאמינה שהעמדות שלנו טובות לישראל והצדק עמנו. יש בי הכוח הפנימי להיאבק, אבל אין לנו כוח פוליטי להמשיך לבד. אני לא אסלח לעצמי אם הקולות יתבזבזו. אני אסירת תודה לכל מי שעזר לי, אין לי מילים להודות לכך עד כמה ריגשתם אותי".

"היום אני מבקשת מכם סליחה - מכל איש ואישה שכתבו, סימסו, טילפנו, אלה שביקשו שאהיה חזקה. אני עדיין חזקה, אני עדיין מאמינה שהדרך שלנו טובה לישראל, אבל זאת ההחלטה הנכונה. תמשיכו להאמין בדרך, תדרשו עמדה ברורה, אל תתנחמו שזאת הפוליטיקה, אתם יכולים לשנות אותה. מה שמנע ממני לעזוב 'בשיא' זה אם אדע שאוכל לעזור ולא אעשה זאת. היום אני מפסיקה לאחר שאני יודעת שעשיתי הכל למען המדינה שלי".


"היתה לי הזכות לתרום לישראל, פעלתי לקבל בה הכרה בעם היהודי, קיבלתי תמיכה בכך שלא תהיה זכות שיבה, התנעתי פעמיים את המשא ומתן המדיני, וניהלתי אותו. קיבלתי החלטות ליציאה למלחמות ומבצעים, ופעלתי במישור המדיני. עתידה של ישראל יכול להיות בהיר ומלא תקווה, אני מקווה שהאיומים יהפכו להזדמנויות, וימומשו לטובה. אני עוזבת את הפוליטיקה, אבל אין לי ספק שהדרך שלנו תנצח. אני מקווה שהבחירות האלה יהיו בדרך שאני מאמינה בה. היו שלום, עשו שלום".

לאחר שיצאה מהבניין בו נערכה מסיבת העיתונאים, היא נשאלה: "מדברים על האיכויות שלך, אומרים שהקושי לבטא את העמדות שלך - בגלל שאת פחות שחקנית קבוצתית". לבני השיבה: "אני לא עוסקת בניתוח עצמי עכשיו, אני אשת צוות מופלאה, אי אפשר לשאול את אריק שרון ואחרים. כל מה שאני יכולה לשתף בניסיוני, אני אעשה".

"עשתה צעד אמיץ והגון"
 
עזיבתה של לבני עוררה תגובות רבות במערכת הפוליטית. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי "לבני עשתה צעד אמיץ והגון, והפוליטיקה הישראלית מאבדת אדם ראוי ומשמעותי. אף שהיו לי חילוקי דעות אידיאולוגים עמה בתחום הכלכלי, ולמרות נסיבות פרוק המחנה הציוני, ראיתי בה שותפה חשובה בחתירה לשלום ובשמירה על הדמוקרטיה. אני בטוחה שלבני תוסיף לשרת את המדינה גם מחוץ לכנסת ומאחלת לה הצלחה".

יו"ר העבודה, אבי גבאי, אמר: "על אף המחלוקת בינינו, מודה ללבני ומעריך את תרומתה למדינה ציפי לבני היא שותפה מרכזית במחנה שמאמין בשלטון החוק, בפתרון מדיני ובשמירה על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ביום הזה אני מבקש להודות לה ולהעריך את תרומתה למדינה. נמשיך להניף את דגלי השלום והדמוקרטיה".

חבר הכנסת יו״ר סיעת התנועה יואל חסון הוסיף: "עזיבתה של ציפי לבני את המערכת הפוליטית הוא רגע עצוב בשביל מדינת ישראל וגם עבורי באופן אישי. בעיניי, לישראל יש את הצורך באנשים כמוה, עם יכולות ונסיון בהנהגת המדינה. מבחינתי, אני שמח על הזכות שהייתה לי לשרת את הציבור במשך יותר מעשור בכנסת. עשיתי שלל תפקידים מיו״ר ועדת ביקורת המדינה, מרכז האופוזיציה ועד יו"ר הקואליציה. אני גאה בשלל החוקים הטובים שהעברתי ושינו כאן מציאות. חברות בכנסת היא זכות שניתנה למעטים ואני רוצה להאמין שמימשתי אותה על הצד הטוב ביותר".

מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי אמר כי "עזיבתה של ציפי לבני את מחנה המרכז-שמאל מצערת מאוד וקולה הצלול, האמיץ והברור למען הבטחתה של ישראל יהודית ודמוקרטית יחסר מאוד. העובדה שנקטה באופן אחראי וסירבה לסכן אלפי קולות שילכו לפח מלמדת על אצילות והגינות. אני מקווה מאוד שדרכינו יצטלבו שוב גם בעתיד למען קידום הערכים המשותפים".