המשימה הלאומית להנחתת חללית על הירח יוצאת לדרך: השותפות בפרויקט SpaceIL והתעשייה האווירית הודיעו היום (שני) כי שיגור החללית הישראלית "בראשית" יתרחש בתאריך 22.2.19, בלילה שבין חמישי לשישי השבוע, סביב השעה 03:45 שעון ישראל. בשעון ארה"ב, החוף המזרחי- 21.2.19 סביב השעה 20:45.

מסעה של החללית יימשך כחודשיים והיא צפויה לנחות על הירח ב-11 באפריל השנה. מדובר באירוע היסטורי מכמה סיבות: ראשית, מדובר בחללית הראשונה שתנחת על הירח ביוזמה פרטית ולא ממשלתית. בראשית היא החללית הקטנה ביותר במשקלה, פותחה ונבנתה בעלות ותמיכה נמוכה של 100 מיליון דולר בלבד לעומת מיליארדי דולרים בפרויקטים דומים.

כמו כן, היא צפויה לעשות את המסע הארוך ביותר לנחיתה על הירח - 6.5 מיליון ק"מ. השיגור יכניס את ישראל למועדון המעצמות המתקדמות ויהפוך אותה לרביעית שעושה את זה אחרי ארה"ב (1969), רוסיה (1966) וסין (2013).

החללית הישראלית. צילום: spaceIL


מוריס קאהן נשיא עמותת SpaceIL, מסר: "אנחנו נמצאים במסע הזה כ-8 שנים והוא יושלם בעוד כחודשיים עם הנחיתה על הירח. אנחנו עושים היסטוריה וגאים להיות חלק מקבוצה שחלמה ומימשה את החזון שמדינות רבות בעולם חולמים עליו, אבל רק שלוש מימשו אותו עד כה. אין גאה ממני לתת לעם ישראל את המתנה הזאת ולהפוך אותה לחלק מהאתוס הישראלי של טכנולוגיה, העזה והרבה חוצפה".

עידו ענתבי מנכ"ל העמותה הוסיף כי "המסע שלנו לירח מלא באתגרים, על כן המשימה מורכבת מאין כמוה. כל צעד שנעבור בהצלחה יתווה את הדרך להצלחתו של הצעד הבא עד הנחיתה על הירח. במשך חודשים רבים הצוותים שלנו ושל התעשייה האווירית עסקו בבדיקת החללית ומערכותיה, בניסויים מורכבים ובהיערכות למשימה. כל זאת כדי להיות ערוכים לתרחישים שונים במהלך המשימה, שהצלחתה תביא לגאווה לאומית לישראל".

צוות spaceil והתעשייה האווירית ליד הדגם. צילום: אלירן אביטל

  
נמרוד שפר מנכ"ל התעשייה אווירית התייחס לשיתוף הפעולה עם spaceil: "זו דוגמא להישגים המשמעותיים אליהם ניתן להגיע במדינת ישראל.  הידע, היכולות וההון האנושי נמצאים כאן, וניתן להגיע אל המחוזות הרחוקים ביותר". שפר הדגיש כי "הדרך אל הירח רצופה אתגרים, אבל בזכות המקצועיות, הנחישות והאמונה של כל השותפים בפרויקט, חללית ישראלית תשוגר בימים הקרובים, והתעשייה האווירית, יחד עם שותפינו ב SpaceIL, תמשיך לעשות את כל הדרוש על מנת להבטיח את הצלחתה של משימה זו".

תהליך תכנון ופיתוח החללית, כלל עבודה מאומצת של עשרות מהנדסים, מדענים ואנשי צוות. שלב הפיתוח המלא החל ב- 2015 ונמשך עד 2018. החללית שמשקלה כ-600 ק"ג בלבד, נחשבת לקטנה ביותר שתנחת על הירח, גובהה של "בראשית" מטר וחצי, רוחבה כשני מטרים והיא נושאת דלק המהווה כ-75% ממשקלה. מהירותה המרבית תגיע ל 10 ק"מ בשנייה (36,000 קמ"ש).