חמש שנים לאחר שארגון המדינה האסלאמית דאעש הופיע בפיצוץ אדיר ברחבי המזרח התיכון, הטריטוריה שעליה חלש נמצאת בשעות קיומה האחרונות. למרות זאת, הערכות חדשות של המודיעין הישראלי מזהירות מכך שחלק מפעילי הארגון עדיין "בחיים", וכי ייתכן שהם יחזרו למדינות המערב מהן באו, כדי לבצע פיגועי טרור.
בשיא כוחה, המדינה האסלאמית שלטה בכמעט חצי מסוריה וחלקים גדולים מעיראק, והיו לה כ-10 מיליון איש שהיו תחת שלטונה, כולל אלפי לוחמים זרים שעזבו את ביתם ממדינות אחרות שאינן מהמזרח התיכון כדי להצטרף לשורות הארגון.

ביוני 2014, מנהיג הארגון אבו באכר אל-בגדדי נשא את נאומו הידוע במסגד הגדול במוסול, שם הכריז על עצמו רשמית כח'ליף הבלעדי שעומד בראש הארגון. בשיאה, דאעש שלטה ב"פרובינציות" בעשרות מדינות ברחבי העולם, כולל אפריקה, דרום מזרח אסיה, הפיליפינים וחצי האי סיני. אבל, אחרי כ-13 אלף תקיפות אוויריות מטעם בעלות הברית, כשארה"ב בראשן, טריטוריית הארגון הצטמצמה לכדי שבעה קילומטרים רבועים בסוריה, ואלפי לוחמיו נהרגו או נעצרו.
הדעה הרווחת כיום היא, שלאחר הדעיכה הטריטוריאלית העצומה שספג, הארגון יחזור לצורתו הקודמת - קבוצות גרילה קטנות הפועלות באזור המדבריות שבגבול סוריה-עיראק, כמו גם בתאיהם הבינלאומיים, שיוציאו פיגועים נגד כוחות הביטחון והאזרחים המקומיים. על פי הערכה המודיעינית הישראלית האחרונה, שהוצגה לפני כשבועיים לרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, ולפורום המטכ"ל, יש בין 150 ל-200 אלף פעילים השייכים לקבוצות המיליציה של הארגון ברחבי העולם.

האידאולוגיה של הארגון נשארה פופולרית בקרב מספר גדול של הפעילים לשעבר מסביב לכדור, כולל המזרח התיכון, בו כמויות גדולות של צעירים מחוסרי בית, עבודה ותקווה באופן כללי. המומחיות של הארגון בתעמולה אינטרנטית יאפשרו לו להמשיך לתפקד כ"ח'אליפה וירטואלית", שתיאלץ את תומכיה להוציא לפועל פיגועים בארצות מולדתם.

פעיל דאעש בסוריה ב-2014. צילום: רויטרס
רשויות במדינות המערב מביעות חשש מפני אזרחים שחוזרים מהמזרח התיכון, לאחר שקיבלו הכשרה וניסיון בחזית הלחימה של דאעש. גם מפני זה מזהירים בהערכת המודיעין הישראלית - קיים חשש רציני מפני הלוחמים האלו שחוזרים למדינות מוצאם עם כוונות ויכולות לבצע פיגועי טרור.

ההערכה הישראלית מהדהדת עד לגורמי המודיעין בארה"ב, שכבר הזהירו מדבר דומה בעבר. דן קוטס, ראש ארגון המודיעין הלאומי האמריקאי (NSA) פרסם דבר דומה בסוף ינואר הקודם, וגילה שללוחמי הארגון, למודי הקרב, יש את היכולות כדי להמשיך לתכנן ולבצע מתקפות ובכך להעצים את יכולותיו של דאעש בכל מקום במפה.

"דאעש עדיין פוקדת על אלפי חיילים בעיראק ובסוריה, ושומרת על שמונה ענפים, עשרות רשתות ואלפי תומכים מפוזרים בעולם, למרות פגיעות נרחבות במוסד ההנהגה שלה והטריטוריה המצטמקת שלה" נכתב בדוח הערכות האיומים הבינלאומיים, "ככל הנראה, דאעש תפעל להוציא לפועל מתקפות טרור מחוץ לשטחיה בעיראק ובסוריה נגד המערב, כולל ארה"ב".
 
בישראל מודאגים גם מהאפשרות שהלוחמים שחוזרים למערב משורות המדינה האסלאמית לא יורשעו בפשעים שביצעו בסוריה ועיראק, וישוחררו לחופשי בקהילות בהם הם חיים, ויאיימו על מוסדות יהודיים כמו שגרירויות ומתנ"סים. דוגמה לכך ניתן לראות במתקפה ב-2014 בבריסל שכוונה כלפי המוזיאון למורשת יהודית בעיר.
עם איומים משותפים במזרח התיכון, שיתוף פעולה בין קהילות המודיעין של ישראל ומדינות המערב מעולם לא היה קרוב ואינטנסיבי יותר, למעשה, מאז תחילת שנות ה-2000. למרות שישראל לא הייתה חלק פעיל משיתוף הפעולה המודיעיני בין חמשת מדינות הליבה, שהתכנס בוושינגטון, ביניהן: בריטניה, אוסטרליה, קנדה וניו זילנד.

קהילת המודיעין הישראלי עזרה למנוע עשרות פיגועי טרור ברחבי העולם בידי הטרור האסלאמי המאורגן, בין אם אלו שיצאו מארגון דאעש, ובין אם תוכננו על ידי אל-קעידה. לפי עיתון הניו יורק טיימס, ישראל הייתה שותפה בסיכול פיגוע של המדינה האסלאמית ב-2017, בו תוכנן לפוצץ מטוס נוסעים לאירופה בעזרת חומר נפץ שהוטמן במחשבים ניידים.