ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי הגיב היום לביטול ועידת וישגראד בעקבות דבריו אמש של ממלא שר החוץ ישראל כ"ץ. "הבוקר מסרתי את עמדתי לגבי הפסגה לראשי ממשלת הונגריה, צ'כיה וסלובקיה. ההחלטה לדחות את הפגישה עם ישראל מראה שהמדינות המשתתפות בפסגה מאוחדות, ושהתקפות גזעניות חסרות שחר מצד ישראל לא יערערו את האחדות", אמר מורבייצקי.



כזכור, אחרי שפולין הודיעה כי לא תשלח משלחת לארץ בעקבות האמירות על מעורבות הפולנים בשואה, הודיעה צ'כיה על ביטול הוועידה. במקום זאת, אמר ראש הממשלה, אנדריי באביש, ממשלות ישראל וצ'כיה יקיימו מפגש בילטראלי. בישראל אישרו את הדברים, ודובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, אמר כי יתקיימו מפגשים דו צדדיים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי הממשלות של צ'כיה, סלובקיה והונגריה.

 
מה שהחל כהערה של נתניהו בשולי ועידת ורשה לביטחון בשבוע שעבר, לפיה "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים", הפך למשבר קשה בעקבות דבריו של מ"מ שר החוץ, ש"הפולנים ינקו אנטישמיות עם חלב אמם". בעקבות זאת הודיעה פולין כי גם שר החוץ יאצק ז'פוטוויץ' שהיה אמור להגיע במקום ראש הממשלה מורבייצקי, לא יגיע בסופו של דבר. לאחר מכן אמר ראש לשכתו של מורבייצקי כי "אנו ממתינים לתגובה נחרצת למילותיו הבלתי נסבלות והגזעניות של שר החוץ החדש של ישראל. אם התנצלות מצד ישראל לא תתקבל, שר החוץ הפולני לא יגיע לוועידה בישראל". לאחר שתגובה כזו לא הגיעה, יצאה הודעה רשמית על כך שפולין תיעדר מהוועידה, ותחרים אותה. בנוסף, בוורשה זימנו את שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, לשיחת הבהרה. אזרי כבר הגיעה לשיחה אחת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בוועידת ורשה כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים".
 
למרות הסערה כ"ץ עצמו לא חזר בו מהדברים. בראיון לגלי צה"ל, אמר הבוקר השר כי "אי אפשר להתכחש לעבר, פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים". על אי הגעתו של ראש ממשלת פולין לישראל אמר כי "אנחנו יכולים לנהוג גם הפעם בדיפלומטיה, אבל אי אפשר לשנות את האמת ההיסטורית". בפולין כאמור הגיבו בזעם לדברים. סגן שר החוץ הפולני, ברטוש צ'יקוצ'י, הגיב הלילה לדברים בטוויטר ואמר כי "זה מדהים שר החוץ החדש שרק מונה, מצטט אמירה מבישה וגזענית כזאת. זה לחלוטין לא מקובל".