בתחילת חודש יולי 2018 קיבלה הכנסת את החוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים הכלואים בישראל או לבני משפחותיהם של אלה שנהרגו במהלך פעולתם, וגם כספים אחרים שהעבירה הרשות “בזיקה לטרור”. החוק קובע כי בסוף כל שנה יביא שר הביטחון (מאז נובמבר 2018 - בנימין נתניהו) לאישור הקבינט דוח המפרט את התשלומים הללו.



ראש ממשלת ישראל החל את הקריירה הפוליטית שלו לאחר שאחיו, יוני נתניהו, נפל כמפקד סיירת מטכ”ל באנטבה. הוא הקים את “מכון יונתן לחקר הטרור”, כתב וערך ספרים בנושא הטרור הערבי והבינלאומי וכיצד אנחנו, וגם מדינות המערב, יכולים לנצח אותו.



לפיכך ניתן היה לצפות במידה רבה של ודאות כי בשלהי 2018 נתניהו ימנה בקוצר רוח את הימים והשעות, ובחצות הלילה, ב־31 בדצמבר, יעיר את חברי הקבינט ויניח בפניהם את הדוח המפרט את התשלומים שמעביר אבו מאזן למחבלים ולמשפחותיהם על מנת שכבר למחרת בבוקר יקוזזו הכספים הללו מההעברות של ישראל לרשות הפלסטינית. שטויות.



עד הרצח המזוויע של אורי אנסבכר ז"ל לא זכר ראש הממשלה את החוק שעליו לקיים. או שזכר אותו וקיווה שהאחרים שכחו. בימי השבעה מיהר לפרסם הצהרה כי בכוונתו ליישם אותו, ובתחילת השבוע התכנס הקבינט ואישר את יישום החוק.



יו”ר ועדת החוץ והביטחון, ח”כ אבי דיכטר, שהיה אחד מיוזמי החוק, בירך על ההחלטה: "החגיגה נגמרה. כפי שהתחייבתי עם ח"כ אלעזר שטרן, הקבינט הודיע היום על יישום החוק. מהלך זה יבהיר לרשות ולאבו מאזן: תשלום משכורות למחבלים רוצחים - זה לא משתלם".



אורי אנסבכר ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
אורי אנסבכר ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה



לשפשף את העיניים ולא להאמין: ממשלת ישראל מתגאה כשהיא מחליטה לקיים חוק. אבל לא ניתמם: לא שכחנו כי נתניהו התנגד תחילה לחוק הזה, ותקע אותו במשך 15 חודשים. ורק כשהבין שדעת הקהל כבר אינה סובלת את גרירת הרגליים, והוא נתפס בה כמי שמסייע ישירות לאבו מאזן לעודד טרור (ממש כפי שהצטייר בצדק בהעברות מזוודות הדולרים לחמאס) - הסיר את התנגדותו.



החוק נחקק, ועדיין היה בעיני נתניהו בגדר המלצה בלבד, משום שקיזוז הכספים מאבו מאזן עלול לערער את שלטונו. רוב “אנשי הביטחון” המליצו לו לא ללחוץ על אבו מאזן, ונתניהו נטה לקבל את המלצתם.



ורק אחרי רצח אורי אנסבכר נאלץ, כמי שכפאו שד - גם לבצע את החוק. הקבינט אישר לפיכך לקזז 502 מיליון שקלים, התשלומים הישירים למחבלים בכלא אצלנו, ששילמה הרשות בשנת 2018.



אך עדיין מדובר רק בכ־40% מהסכומים הישירים שהועברו בידי אבו מאזן למימון ועידוד טרור. אבל בלי למצמץ, נתניהו "הנחה את גורמי הביטחון להעמיק את הבדיקות לגבי תשלומים שיש בהם זיקה לטרור, למחבלים ולמשפחותיהם".



אבל מה יש כאן "להעמיק"? הרשות מפרסמת בתקציבה הגלוי גם את 687 מיליון השקלים שהיא העבירה ב־2018 למשפחות "השהידים". כדי להגיע לנתון הזה אין צורך בטכנולוגיה של 8200 או בסוכני שב”כ בשטח; די בסמארטפון עם חבילת גלישה בסיסית.



קלמן ליבסקינד כתב בעיתון זה בערב שבת על המיליונים שפסקו בתי משפט בישראל כפיצוי חלקי למשת"פים שעבדו למען ישראל, נכלאו ועברו עינויים נוראיים במרתפי מנגנוני הביטחון הפלסטינים.



הרש”פ לא שילמה, כמובן, ההוצאה לפועל הופעלה, אך ממשלת ישראל סירבה לעקל את חשבונות הבנק של הרשות למימון פסקי הדין של בית המשפט. כנראה גם אלו, כמו החוק, הם רק בגדר המלצה.