בשנים האחרונות מחקרים מפגינים יותר ויותר עניין באופן שבו האזנה למוזיקה יכולה להועיל לנו באופן מעשי בתחומים שונים, החל מיחסי אנוש ועד לחרדות ושיטיון (אלצהיימר). מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הרשמי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב, שופך אור על שימוש נוסף במוזיקה: למידה.



אומנם רבות נאמר על כך שלמוזיקה (קלאסית בעיקר) יש השפעה על הריכוז והרוגע במהלך הלמידה. אך המחקר הנוכחי מצביע על כך שהאזנה למוזיקה בהרמוניה נכונה – מתפקדת כגמול, שהמוח יעבוד קשה יותר בשבילו.



המחקר קשר את המוטיבציה ללמידה עם מערכת התגמול (או החיזוק) של המוח - כינוי למכלול המבנים והמסלולים העצביים, שיוצרים תחושה של עונג בתגובה לגירויים מסוימים. התיאוריה כשלעצמה אינה חדשה, אך לא היו לה הוכחות עד כה.



המחקר נערך באוניברסיטת מקגיל שבמונטריאול, קנדה, בהשתתפות 20 אנשים, בני 18 עד 27. במהלך הניסוי התבקש כל משתתף לבחור צירוף אחר של צבעים וכיוונים, כשכל צירוף קבע לאיזה משני סוגי מוזיקה יאזין – פחות הרמונית ופחות נעימה להאזנה, או נעימה והרמונית. ככל שחוו יותר סבבים, המשתתפים זיהו באיזו קומבינציה עליהם לבחור כדי להגדיל את הסיכוי להאזנה למוזיקה נעימה.



בעוד המשתתפים היו עסוקים במשימה, החוקרים השתמשו במכשיר MRI כדי לאמוד את הפעילות המוחית שלהם. החוקרים מצאו שבכל פעם שנצפה חיזוי נכון מצד המשתתף בבחירת הצירוף הנכון (שהובילה להאזנה למוזיקה הנעימה) - נצפה תיאום עם פעילות מוגברת באזור זה.



הממצאים הראו שהמוזיקה, כשלעצמה, מתפקדת כגמול מעשי למוח, שיכול לספק מהמוטיבציה הדרושה ללמוד מידע חדש. זאת ועוד, אצל המשתתפים שזיהו את הקומבינציות הנכונות ועשו את החיזויים הנכונים הדרושים לשמיעת מוזיקה הרמונית לעתים קרובות יותר מאחרים - גם נצפתה יותר התקדמות בלמידה במהלך המשימות וככל שהתקדמו הסבבים של בחירת צירופים.