זה לקח לשר ישראל כץ פחות מיממה בתפקיד לעשות את המעשה אולי החשוב ביותר שיעשה כממלא מקום שר החוץ - לומר את האמת. במילים פשוטות אמר השר כץ את מה שיודע כל אדם שקרא כמה עדויות מתקופת השואה: "הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים".



נכון שתוספת הציטוט שאמר ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר על הפולנים ש"ינקו את האנטישמיות עם חלב אימם" לא הייתה הברקה דיפלומטית, אבל הכעס שעלה מכיוונה של ממשלת פולין, שבעקבותיו אף ביטל ראש הממשלה מורבייצקי את השתתפות מדינתו בוועידה וישגראד בישראל, לא נגרם בגלל המשפט של שמיר אלא מהאמת שפגעה בנרטיב, שבפולין מתעקשים לייצר. הפולנים עסוקים במירוק ההיסטוריה הלאומית. בתפקיד המטלית - ישראל.



לפני שנה חוקקה ורשה את החוק שכונה "החוק הפולני", שמטרתו הייתה להסיר מעל פולין המתחדשת את כתמי השואה שדבקו בה לאורך השנים. העובדה שהנאצים החליטו להקים את ששת מחנות ההשמדה הגדולים על אדמת פולין הביאה לא פעם לשימוש במונח השגוי "מחנות השמדה פולניים", בעוד שברור לכל כי המחנות הוקמו על ידי הנאצים. הניסיון הפולני לתקן עיוות היסטורי נקודתי הוביל לחקיקה דרקונית שמטרתה הייתה ניקוי תדמיתו של העם הפולני מרצח מאות אלפי יהודים על ידי אזרחים פולנים.



בחלק מהמקרים הפולנים כלל לא נזקקו לגרמנים כדי לרצוח באכזריות את מי שהיו עד לאותה עת שכניהם. אחד המקרים המוכרים הוא הטבח בידוובנה, שבו לקחו הפולנים את הנשים, הילדים והזקנים היהודים לאסם גדול, הכניסו אותם פנימה והציתו אותו. כל זאת עוד בטרם הגיעו הגרמנים לעיירה. עדויות נוספות על פולנים שרצחו, אנסו, סחטו ועינו יהודים ניתן למצוא בכל פולין, והן פרושות באתר יד ושם. דוגמה נוספת הוא הפוגרום בקיילצה, שהתרחש ביולי 1946, שנה לאחר תום המלחמה, שבו רצחו פולנים 42 יהודים שחזרו ממחנות הריכוז, בשל עלילת דם.



הניסיון הנואש של פולין לשנות את המשוואה ולומר כי מרבית הפולנים סייעו ליהודים, ורק קומץ שיתף פעולה עם הנאצים, ולא ההפך, הוא חרפה היסטורית. בראש וראשונה לזכרון הקורבנות ובני משפחותיהם, וגם עבור חסידי אומות עולם הפולנים, 6,863 במספר, שסיכנו באמת את חייהם ואת משפחותיהם מול מציאות של כיבוש גרמני, ולא פחות מכך, מול משתפי פעולה פולנים שהיו מוכנים למסור אותם לנאצים.



המשבר הנוסף עם פולין הוא לקח עבור ממשלת ישראל: אין מקום למקח וממכר בנושא זיכרון השואה, ומה שנראה היה כדרישה אחרונה לריכוך ההיסטוריה יתברר כנקודת ההתחלה למשבר הבא.