הנחיות חדשות שפורסמו השבוע על ידי ועדת ניו יורק לזכויות האדם קובעות כי התייחסות שלילית לאנשים בהתבסס על התסרוקת או השיער שלהם במקום העבודה, בבית הספר או בחללים ציבוריים תיחשב מעתה כאפליה גזענית. השינוי בחוק חל על כל אדם בניו יורק ונועד לתקן את היחס השונה שמקבלים האזרחים האפרו-אמריקאיים. 



הקווים המנחים מציינים במפורש את זכותם של הניו יורקרים לשמור על שיערם הטבעי, כגון צמות, ראסטות, תלתלים וכן הזכות לשמור על שיערם לא חתוך ולא אסוף. בפועל הקווים מנחים התייחסות משפטית לאנשים שהוטרדו, איימו, נענשו או פוטרו בגלל המרקם או הסגנון של שערם. ועדת העיר יכולה להטיל קנסות של עד 250 אלף דולר על הנאשמים, במקרה ונעשתה הפרה של ההנחיות. 



המהלך נעשה לאחר תלונות שהגיעו מעובדים בשני עסקים - מתקן רפואי ועמותה ללא מטרות רווח, וכן גם מצד עובדים במספרה ומסעדה בקווינס ובאפר איסט סייד. ההנחיות מבוססות על הטענה כי השיער הוא מטבעו של גזע אחד, ויכול להיות לו קשר הדוק עם זהויות גזעיות, אתניות או תרבותיות, ולכן הוא מוגן על פי חוקי זכויות האדם של העיר, אשר אוסרים על אפליה על בסיס גזע, מגדר ודת. 



בשנה שעברה סירב בית המשפט העליון של ארצות הברית לבחון מקרה בו אישה שחורה, צ'סטיטי ג'ונס, איבדה את הצעת העבודה שקיבלה לאחר שסירבה לספר את הראסטות שלה. יו"ר ועדת זכויות האדם בניו יורק, כרמלין מלליס, אמרה כי "הסטנדרטים ל'שיער יפה' מבוססים על סטראוטיפים גזעניים שקבעו כי תסרוקות של אנשים שחורים הן לא מקצועיות או לא ראויות".