"שולחים ילדים לצבא, לשטחים, ומקבלים אותם חיות אדם", אמרה אושרת קוטלר לאחר שידור כתבה על התנהגות חיילי גדוד נצח יהודה. נשמע רע מאוד, אבל זו תגובת בטן מתהפכת של כל אדם נורמטיבי למראה ולמשמע הכתבה. התגובות נעו, כצפוי, בין הסכמות לדברי מגישת הטלוויזיה ובין טיעונים לקולת העונש של החיילים ועד קריאות להעניש את קוטלר.

קוטלר טעתה בהאשימה את צה"ל "שאליו אנחנו שולחים את ילדינו". זה לא צה"ל הגדול; זוהי קבוצה קטנה בצבא שזוהמה בחסות פוליטיקאים כמו נתניהו, סמוטריץ' ובנט, ורבנים כמו חיים דרוקמן. זה לא איזה גן אלים, אלא אשמת החברה, כמו שנהוג לומר, כלומר קרקע גידולם. זהו בית ההורים ואלה הם מוסדות החינוך שבהם התחנכו ולמדו. 
צה"ל אשם בכך שהרמטכ"ל אביב כוכבי, לא דובר צה"ל, נמנע מלגנות בפומבי, מיד ובחריפות, את הזוועה (תיאור עובדתי מדויק ניתן לקבל תוך שעות ספורות). משהו בסגנון גדי איזנקוט, שלא המתין שטחנות הצדק יסתובבו לאיטן ברוח הכללית הנושבת מימין, אלא יצא מיד נגד מעשה אלאור אזריה ואחריו כל שרשרת הפיקוד. היציאה הזו הייתה גם ברמה הפוליטית, משום שהתייצבה מול אביגדור ליברמן שתמך פומבית באזריה, ונתניהו שטלפן למשפחתו כדי להביע אמפתיה. נכון שלכוכבי יש בעיה: חלק מצבאו חובש כיפה ומגיע ממחוזות מלחמת אלוהי צבאות. התנגשות חזיתית מולם לא תשרת אותו ואת צה"ל, אבל כן תשרת את דמותה של מדינת ישראל - ולכן חובתו כאדם וכאזרח לגנות ומיד.
אסביר רק כדי לסדר את הראש באופן הנכון: כל אחד הוא קודם כל בן אדם, אחר כך אזרח על פי חוק, ורק אחר כך חייל שרק במקרה חירום נוטש את החוק האזרחי כדי להרוג את מי שקם עליו. זה לא המקרה שאותו קוטלר הגדירה "חיות אדם". כאן זה הפוך, גוטה: זהו אירוע שבו חיילים פירשו את אזרחותם על פי חינוכם מבית והבנתם את דברי מחנכיהם כדי להגדיר את היותם בני אדם. זה כל העניין שבו מעורבים חיילי הגדוד. 

הדרישה לאמירה ערכית - בית הדין אמור לטפל בשאר - נובעת גם משום שאנחנו בעיצומה של מלחמת בחירות. יותר מאשר גורלו של ראש ממשלה החשוד בפלילים, זהו מאבק על דמותה של החברה הישראלית. ההתעללות של חיילי נצח יהודה היא בסך הכל קצה הקרחון. אמירה ערכית של הרמטכ"ל היא בפירוש חלק ממלחמת הבחירות מול ראש ממשלה, שעושה בימים האלה מאמץ למשוך למחנהו את התומכים הקולניים ביותר של מתעללי נצח יהודה. אם כוכבי נמנע מלגנות את ההתעללות הסדיסטית של החיילים, הוא אינו ממלא את חובתו כאזרח שומר חוק וכמי שעומד בראש הצבא.