עוז זהבי נכנס למוסד לחולי נפש משנות ה-60: "קן הקוקייה", המחזה האייקוני שהפך לסרט עוד יותר אייקוני, אשר עיצב את התפיסה התרבותית על מוסדות לחולי נפש והתחיל כספר חתרני-מהפכני - מגיע לתיאטרון הקאמרי. המחזה עובד למחזה על ידי דייל וסרמן, ופרץ בענק לתודעה העולמית כסרט קלאסי (1975), שביים מילוש פורמן, בכיכובם של ג'ק ניקולסון, לואיז פלטשר, דני דה ויטו ועוד.

הסרט, זכה בחמשת האוסקרים הנחשבים ביותר (סרט, במאי, שחקן, שחקנית, תסריט). ועכשיו, 44 שנים אחרי, נוחת "קן הקוקייה" עטור התהילה בקאמרי, ויעלה לאוויר היום, 22 בפברואר (12:00 ו-21:00) בבימויו של עמרי ניצן. בתפקידים הראשיים: עוז זהבי, אולה שור סלקטר, עזרא דגן, יצחק חזקיה, אוהד שחר, רות אסרסאי, אבישי מרידור ועוד. תרגם: אילן רונן.

במרכז הסיפור חוסה במוסד לחולי רוח, הממריד את מאושפזי המחלקה הסגורה ומנהיג אותם בקרב נגד עריצות הממסד וקשיחותה הדרקונית של האחות הראשית.

זה מלחיץ להיכנס לנעליו של ג'ק ניקולסון?
"מאוד הגיוני שנראה שיש לחץ גדול, אבל למעשה כשאתה בא ונכנס לדבר הזה, אתה מבין שבעולם התיאטרון זה לא כל כך מטריד או מאיים כמה פעמים עשו את זה. עשו את זה שוב ושוב, וגם בארץ עשו את זה לפני שנתיים ולפני עשרים שנה ולפני יותר זמן, ועשו את זה בארצות הברית ובכל העולם, אז זה לא רק הנעליים של ג'ק ניקולסון, זה הנעליים של מאות שחקנים בכל רחבי העולם".

"זה מוסד לחולי נפש שמונהג ביד מאוד קשוחה על ידי האחות רטשד", מספר זהבי. "נכנס לשם בחור צעיר, פר, זה אני, מקמרפי, מתחיל להמריד שם את כל הסיפור ומתחיל לטפח חופש מחשבה אישי, תרפיה קצת אחרת, לא מהסוג הפרוידיאני או היונגי, אלא של חופש ופרעות ו'תהיה מי שאתה'. בעצם מייצר פה בלאגן".



המחזה נכתב לפני יותר מ-50 שנה, כשהיו נהוגות פרקטיקות אחרות, כמו לובוטומיה (ניתוח שמנתק את הקשר בין אונות המוח), איך זה רלוונטי להיום?
"זה רלוונטי לא בגלל הפרקטיקה, זה רלוונטי משלוש סיבות. אחת, המחזה בא להגיד שיש באנשים בשליטה, שאומרים לכם שאתה כך וכך, אתם לא מוגדרים, אתם צריכים להגדיר מה אתם. מבפנים לבחוץ, ולא מבחוץ לבפנים".

"דבר שני, זה מדבר על ניצול של אנשים במוסד לחולי נפש", מוסיף זהבי. "ואתם יכולים לחתוך לאינספור רפרנסים של כתבות על ניצול של אנשים במוסדות בישראל ובעולם, קשישים, ילדים, חולי נפש, מאותגרים שכלית, כל האנשים שצריכים להיכנס למוסד ואנחנו סומכים על אנשים שיטפלו בהם ואנחנו מגלים הרבה עוולות". 

"הדבר השלישי, המחזה בא להגיד שאולי אלו שבשליטה, הם בעצם המשוגעים", מסיים השחקן. "קח כמה מהמנהיגים החזקים ביותר בעולם היום, ותגיד לי אם זה לא נראה קצת קוקו - קים ג'ונג און ודונלד טראמפ".