עוד צעד במלחמה במחלת ה־ALS: פלטפורמה חדשה שהציגה השבוע חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת בן־גוריון (BGN Technologies), תאפשר לנטר ולחזות את התקדמות מחלת ה־ALS ומחלות אחרות. מדובר בפלטפורמה חדשה המשתמשת בבינה מלאכותית (AI) כדי לנטר ולחזות את ההתקדמות של מחלות ניווניות במערכת העצבים בכלל. כמו כן, היא תשמש לצורך איתור טיפולים מותאמים אישית ושיפור הליך פיתוח תרופות למחלות אלה. 
 
הטכנולוגיה, שפיתח פרופסור בעז לרנר מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן־גוריון, תתמקד תחילה במחלת ה־ALS (מחלת לו גריג), ומאוחר יותר תותאם למחלות ניווניות אחרות של מערכת העצבים, כמו פרקינסון ואלצהיימר. 
 
ALS היא מחלה של העצבים המוטוריים והיא בדרך כלל מתדרדרת עם הזמן. המחקר ופיתוח התרופות למחלה נתקלים בקשיים בגלל ההטרוגניות שלה, אשר באה לידי ביטוי בשונות רבה בתסמינים ההתחלתיים, בקצב ובאופן התקדמות המחלה ובתוחלת החיים. חלוקה נכונה של החולים לתת־קבוצות הומוגניות וחיזוי מותאם אישית של אופן התקדמות המחלה בתת־קבוצות אלה  באמצעות הפלטפורמה, ישפרו, לטענת מפתחי הפלטפורמה, את הטיפול בחולים ואת איכות חייהם. לטענתם, הפלטפורמה החדשה יכולה גם לסייע בתכנון הניסויים הקליניים ולשפר את היכולת להעריך את תוצאות הטיפול על ידי זיהוי סימנים משותפים לחולים שהגיבו לטיפול, ובאופן זה להגדיל את שיעור ההצלחה של הניסויים.
 

"הפלטפורמה החדשה משתמשת באלגוריתמים של למידת מכונה  ומאפשרת  הן חיזוי מדויק של התקדמות המחלה, מרכיב חיוני בתכנון ניסויים קליניים מוצלחים יותר, והן זיהוי של קשרים בין נתונים דמוגרפיים, מדדים פיזיולוגיים שונים ורמת התפקוד של המטופלים. כל אלה יקדמו את המחקר של מחלה קשה זו", אומר פרופ' לרנר. "במקביל להמשך התיקוף של הפלטפורמה ל־ALS בעזרת נתונים קליניים של המטופלים, אנחנו כעת מרחיבים את השימוש בפלטפורמה למחלות ניווניות אחרות של מערכת העצבים כמו פרקינסון ואלצהיימר".
 
"כעת", מוסיף איציק משיח, מנהל פיתוח עסקי ב־BGN Technologie, "משביססנו ובחנו את האלגוריתמים המייצרים את המודלים, יאפשר המימון שקיבלנו לאחרונה מהרשות הישראלית לחדשנות במחקר לייצר מערכת הניתנת ליישום במחשבים אישיים, בענן, ובאפליקציות סלולריות לצורך ניטור אישי וחיזוי התקדמות המחלה למען החולים, הרופאים, המטפלים, חברות התרופות וקופות החולים. אנחנו מחפשים כעת שותף עסקי להמשך פיתוח ומסחור ההמצאה, והגשנו עבורה בקשת פטנט".