המפץ הגדול של מערכת הבחירות: יו"ר חוסן לישראל-תל"ם, בני גנץ, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיעו הבוקר (חמישי) כי הגיעו להסכם על ריצה משותפת של המפלגות בבחירות הקרובות. ההסכם כולל רוטציה בין השניים, במהלכה יכהן גנץ כראש ממשלה במשך כשנתיים וחצי, ולאחריו יכהן בתפקיד לפיד.



השניים הודיעו באותה ההזדמנות כי גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, שהתנה את הצטרפותו באיחוד שכזה, מצטרף לרשימה ויהיה הרמטכ"ל השלישי בה, בנוסף למשה (בוגי) יעלון וגנץ עצמו. על פי ההסכם, גנץ יישאר במקום הראשון ברשימה, כאשר לפיד יהיה במקום השני, יעלון בשלישי ואשכנזי במקום הרביעי. הצדדים ימסרו הצהרה מיוחדת לתקשורת בהמשך היום.



מהליכוד נמסר כי: "הבחירה ברורה: זו או ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות, או ממשלת ימין בראשות נתניהו".



האיחוד הושג ממש בישורת האחרונה, כאשר עד היום בשעה 22:00 אמורה להיות מוגשת הרשימה העדכנית של המפלגה המאוחדת. "מתוך אחריות לאומית, החליטו בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון על הקמת רשימה משותפת שתהווה את מפלגת השלטון החדשה של ישראל", נכתב בהודעה מטעמם. "מפלגת השלטון החדשה תעמיד נבחרת מנהיגים בטחונית וחברתית שתבטיח את בטחון המדינה ותחבר את חלקי העם ואת החברה הישראלית המשוסעת".




יו"ר מפלגת ארץ חדשה, אלדד יניב, הודיע בטוויטר בעקבות האיחוד כי החליט שלא לרוץ בבחירות הקרובות על מנת לא לגזול קולות מגוש המרכז-שמאל: "מפלגת ארץ חדשה, חבריי ואני, אקטיביסטים שמחויבים לרעיון: לא נתמודד לכנסת כשנוצרה הזדמנות אמת לסיום שלטונו המושחת והמסית של נתניהו, נגדו נלחמנו שנתיים ברציפות ברחובות. עכשיו הגיע זמנכם לנצחו בקלפיות".



בציוץ אחר, התייחס להסכם בין לפיד וגנץ וכתב: "גנץ-לפיד-אשכנזי-בוגי: צאתכם לשלום: הוא יעשה הכל כדי לסיים עם 61. ליכוד. חרדים. ימין. המתנחלים והחרדים יקבלו פסקת התגברות למנוע גיוס ולהשתולל בשטחים בלי בגצ. והוא יקבל חוק צרפתי ושחרור מהכלא. נלחמנו שנתיים ברחובות וניצחנו, יש כתבי אישום. עכשיו האחריות שלכם להלחם ולנצח אותו בבחירות".


 
לפיד יוצא מהפגישה עם גנץ. צילום: אבשלום ששוני


המאמצים להסכם המשיכו מאז נאומו של גנץ בגני התערוכה במלוא המרץ. בעקבות קריאתו של גנץ ללפיד שלשום לבצע שינוי היסטורי ולחבור אליו, והכרזת לפיד ערב קודם שימשיך לעשות כל מאמץ כדי להשלים את האיחוד המדובר, ערכו השניים אתמול שורה של פגישות. על פי מרבית הסקרים, איחוד בין חוסן לישראל בראשות הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ לבין יש עתיד בראשות יאיר לפיד מביא מעל 30 מנדטים, ומהווה איום משמעותי על מפלגת הליכוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במשך כל היום נכנסו ויצאו אנשי גנץ ולפיד מביתו בסביון של הלל קוברינסקי, מקורבו ואיש אמונו של לפיד. הסוגיות שהונחו על השולחן נגעו לאופן הריצה המשותפת, אבל השניים גם הביטו קדימה וניסו להגיע להסכמה על הדרך שבה תתנהל ההנהגה של המפלגה המשותפת - אם וכאשר תצליח להרכיב את הממשלה הבאה. 
 
אחד הפתרונות שהוצעו, והתקבל בסופו של דבר, היה רוטציה בין גנץ ללפיד, כשהרמטכ”ל לשעבר צפוי להיות הראשון שייכנס ללשכת ראש הממשלה. השניים יחשפו את פרטי ההסכם המלא בהמשך היום. ייתכן שבעקבות ההסכם, לפיד יקבל פיצוי בחלוקת התיקים בממשלה ויוכל לאייש יותר משרדי ממשלה באנשיו. לפי הסדר זה, בתום שנתיים, כשלפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה, ייערכו חילופי גברי בממשלה, ואנשי חוסן לישראל יזכו בתיקים רבים יותר. סוגיות נוספות שנידונו נגעו לשיטה שלפיה ישובצו אנשיו של לפיד בחוסן לישראל.

 
-