אין איחוד: יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, התקשר היום (חמישי) ליו"ר מפלגת מרצ, תמר זנדברג, והודיע לה על סירוב מפלגת העבודה לאיחוד בין השתיים. במהלך השיחה, אמרה זנדברג לגבאי כי "יש הזדמנות היסטורית לבנות מפלגת שמאל גדולה מול ממשלת ליכוד-כהניסטים", אולם גבאי עמד על סירובו. 

ממפלגת העבודה נמסר כי "לאחר בחינה מעמיקה שערכנו היום, ראינו כי בחיבור בין העבודה למרצ השלם קטן מסך חלקיו. שילוב של שתי התנועות לא מגדיל את כוחנו אלא להיפך, מחליש את הגוש. בבדיקת עומק שנעשתה לאורך היום גם במרצ וגם בעבודה עלה כי מרצ עוברת בוודאות את אחוז החסימה, ונציגיה יכנסו לכנסת הבאה באופן ודאי. נרוץ בנפרד ונסייע אחד לשני על מנת להביא לחילופי שלטון".
 
עוד נמסר, כי "יו"ר המפלגה אבי גבאי הציע ליו"ר מרצ תמר זנדברג ליצור הסכם עודפים יחד עם מרצ על מנת לוודא שהקולות של המחנה לא ילכו לאיבוד. למפלגת העבודה יש את הנבחרת הטובה ביותר בכנסת. יחד עם המצטרפים החדשים, אלוף במיל' טל רוסו, ח"כ חיים ילין וח"כ יעל כהן-פארן מפלגת העבודה הפכה להיות הבית של כל הישראלים".
 
בתוך כך, מפלגת העבודה הציגה את הרשימה הסופית שלה בכנסת, כאשר לצד גבאי יוצבו במקום השני האלוף במיל' טל רוסו, במקום השלישי חבר הכנסת איציק שמולי, במקום הרביעי חברת הכנסת סתיו שפיר ובמקום החמישי חברת הכנסת שלי יחימוביץ'

רשימת מפלגת העבודה לבחירות 2019

מאחורי הקלעים של המגעים

מוקדם יותר היום, העריכו במרצ כי הסיכויים לרשימה משותפת של העבודה ומרצ הם נמוכים ממילא, זאת בעקבות שיחת טלפון בין יושב ראש מפלגת העבודה אבי גבאי לבין יושבת ראש מרצ תמר זנדברג. גבאי אמר כי "לפי הבדיקה של מפלגת העבודה, שתי המפלגות נשארות יציבות בסיטואציה הנוכחית". לדבריו, איחוד בין שתי המפלגות יוריד מנדטים. זנדברג השיבה: "גם הבדיקות שלנו מראות שמרצ יציבה, אך יש דינמיקה בפוליטיקה ויש את גודל השעה וחייבים לפחות לבחון את הדברים". גבאי ענה שיעשה כמה בדיקות ויחזור אליה. 

עוד דווח, כי התקיימה שיחה עם יו"ר סיעת העבודה איציק שמולי שמפלגתו ממתינה לסקר שתוצאותיו יתקבלו בארבע, כדי להחליט האם לחבור למרצ. 
חברי סיעת מרצ הסמיכו את תמר זנדברג לנהל את המשא ומתן עם "העבודה". 

גבאי הטיל על שמולי לבדוק אפשרות של הקמת "בלוק טכני" עם מפלגת מרצ לצורך הגשת רשימה משותפת. גורם בכיר במפלגת העבודה אמר: "אנחנו רוצים לעשות בדיקות לראות האם אכן מרצ לא תעבור את אחוז החסימה כתוצאה מהחיבור בין גנץ-לפיד-אשכנזי. סקרים שעשינו לפני החיבור בחנו את האפשרות וראינו דווקא שמרצ לא בסכנה אבל חובתנו לבחון את כל העניין והנושא יבחן בשעות הקרובות".

בכיר נוסף אמר למעריב כי "אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לבחון ריצה משותפת עם מרצ", ואילו גורם אחר במפלגה אמר כי למרצ יש גם אפשרות ללכת לבלוק טכני עם חד"ש.

הבוקר קראה יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "לאור האיחוד במרכז זה הזמן לאיחוד בשמאל כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. מרצ תהפוך כל אבן על מנת שזה יקרה. יש לנו 12 שעות ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מידי", אמרה. בראיון לגלי צה"ל אמרה לאחר מכן שגבאי לא עונה לה לטלפון מאז הבוקר. 

בעוד גבאי עצמו אמר בעבר כי לא בטוח שחיבור עם מרצ יסייע לניצחון, ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', דווקא תומכת. בראיון בגלי צה"ל היא אמרה כי "להגיד שעובדים על איחוד זה מוגזם, אבל נוצרה סיטואציה פוליטית שמזקקת את החשיבות של מפלגת העבודה כמפלגה אידאולוגית עם דעות מוצקות בתוך גוש השמאל מרכז אבל מייצרת איום גדול של השמדת מרצ שהיא מפלגה חשובה וגם מהווה אתגר למפלגת העבודה. לכן בסיטואציה שנוצרה אסור לדחות על הסף את בחינת בלוק משותף עם מרצ ואת זה צריך לבחון בשעות הקרובות".

לדבריה, "זה כרוך במאמץ על בעבודה בקווים מגבילים, לרבות סקר עומק על מדגם מאוד גדול של נשאלים מה קורה אם יש בלוק משותף כזה ומה קורה אם לא, לרבות הכנה לאופציה שזה יקרה. צריך לבחון את זה בלב פתוח ובידיים נקיות. בוודאי לא צריך לדחות את זה על הסף". 

יו"ר המשמרת הצעירה במפלגת העבודה תומר פינס, אמר כי  "כבר חודש ברור שבלי איחוד השמאל הציוני יכחד, והסיכוי להחליף ממשלה יעלם. אני שמח לראות גל של תמיכה ברעיון הזה שאנחנו מקדמים כבר שבועות, ושבתקווה יגמר באיחוד עוד היום. מי מהפוליטיקאים, בשני הצדדים, שלא ישים בצד את האגו או טובתו האישית, לא יהיה ראוי להיקרא מנהיג, והציבור לא יסלח לו על כך".

גבאי אמר בשבת האחרונה באירוע שבתרבות, כי אינו רואה כיצד ריצה משותפת בבחירות עם מרצ תסייע לניצחון בבחירות. "יש פערים אידאולוגיים מאוד משמעותיים בינינו לבין מרצ", אמר גבאי באירוע שבתרבות בכפר סבא. לדבריו, "חיבור עם מרצ לא מגדיל את הסיכוי שנחליף את השלטון".

מי שמעודד את האיחוד בשמאל הוא ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, שכתב בטוויטר כי "אם ביום החסד הזה יתעלו גם אבי גבאי ותמר זנדברג, יגלו אחריות לאומית ויתאחדו - נוכל כולנו להביט מחר אל אופק אחר - ובו סיכוי ממשי להחליף שלטון מושחת שמפקיר את האזרחים ונכנע לקיצוניות גזענית - בממשלה שמשרתת את העם ומבטיחה את השוויון את ערכי הדמוקרטיה ואת עצמתה של ישראל".


כזכור, יו"ר חוסן לישראל-תל"ם, בני גנץ, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיעו הבוקר כי הגיעו להסכם על ריצה משותפת של המפלגות בבחירות הקרובות. ההסכם כולל רוטציה בין השניים, במהלכה יכהן גנץ כראש ממשלה במשך כשנתיים וחצי, ולאחריו יכהן בתפקיד לפיד. השניים הודיעו באותה ההזדמנות כי גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, שהתנה את הצטרפותו באיחוד שכזה, מצטרף לרשימה ויהיה הרמטכ"ל השלישי בה, בנוסף למשה (בוגי) יעלון וגנץ עצמו. על פי ההסכם, גנץ יישאר במקום הראשון ברשימה, כאשר לפיד יהיה במקום השני, יעלון בשלישי ואשכנזי במקום הרביעי. מהליכוד נמסר כי: "הבחירה ברורה: זו או ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות, או ממשלת ימין בראשות נתניהו".