על רקע הודעתם של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר חוסן לישראל-תל"ם בני גנץ על איחוד של מפלגותיהם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, השופט חנן מלצר, התראיין לתוכנית דקל סגל בכאן ב' ודיבר על מערכת הבחירות והבחירות עצמן שיתקיימו בעוד כחודשיים, והתייחס בין היתר, לסיכויים להתערבות זרה מצידן של מדינות אחרות בבחירות בארץ.



"מערכת הבחירות הנוכחית סוערת מהאחרות ויש אתגרים כמו ההתערבות הזרה מבחוץ שאולי הייתה קיימת בעבר אבל צפה עכשיו בעקבות לקחים ממקומות אחרים בעולם, אנחנו מטפלים בכך באינטנסיביות".



יש ניסיונות להתערב?


"השתיקה יפה לנושאים האלה. בעקבות לקחים שהפקנו ממקומות אחרים בעולם בהם היו התערבויות בשנים האחרונות, אנחנו מטפלים בכך באינטנסיביות.



אפשר להיות רגועים או שצריך לפחד?


"אנחנו פועלים כדי שלא נפחד יותר מתמיד".



עוד אמר השופט, כי "מהלקחים שהפקנו עולה כי ישנם שלושה סוגים של התערבויות: בהליך ההצבעה, שאצלנו היא ידנית ואז הסכנה פחותה. האפשרות השנייה היא בלבול הבוחרים באשר להיכן הם צריכים להצביע והשלישית היא בתודעה. גורמים כמו הרשתות החברתיות נכנסו גם הם למשחק היום. פנינו לרשתות, לפייסבוק ולגוגל, ואם אתם שומעים דברים בעניין, זה לא במקרה".



על הסיכום לפיו מפלגת הליכוד תשריין ברשימתה ח"כ מהבית היהודי אמר מלצר, כי "אני לא זוכר מקרה כזה בעבר, ייתכן שהשאלה המשפטית תבוא לדיון. יכול להיות דיון על חוקיות ההסכם. הזמן הקובע הוא מרגע שהוגשה הרשימה אין יוצא ואין בא", אמר השופט. "הליכוד והבית היהודי חתמו אתמול על הסכם".



אחד מתפקידי יו"ר ועדת בחירות הוא לפסול מועמדים או רשימות. אתה בצד הליברלי או השמרני?


"אני והוועדה רוצים להכין את התשתיות לקראת הבחירות ולדאוג לכך שההליך יהיה תקין. ב-2019, כמחצית מאוכלוסיית העולם תלך לבחירות. אנו משמשים מודל".  



בתוך כך, משפטנים בכירים פנו ליו"ר ועדת הבחירות, וטענו כי השיריון של הבית היהודי בליכוד אינו חוקי, ולא ניתן לאשרו. במכתב עצמו נכתב כי "עמדתנו המשפטית היא כי יש להכריז כי התחייבות ראש הממשלה אינה חוקית, נוגדת את תקנת הציבור והיא חסרת נפקות משפטית וכי על וועדת הבחירות לפסול את צירופו של מועמד "הבית היהודי/האיחוד הלאומי" כחלק מרשימת הליכוד לכנסת ה-21.

על המכתב חתומים מומחים למשפט חוקתי: פרופ' סוזי נבות, ד"ר הלל סומר, ד"ר רועי פלד, פרופ' אייל גרוס, ד"ר יניב רוזנאי, ד"ר מיטל פינטו, ד"ר איתי בר-סימן-טוב, ד"ר אדם שנער, ד"ר שירלי נווה, פרופ' מוחמד ותד ופרופ' ברק מדינה.