אחרי הדרמה הפוליטית הלילית שהסתיימה ברשימה משותפת של בני גנץ ויאיר לפיד שתיקרא "כחול לבן", היום (חמישי) מתברר שחוץ מאיחוד פוליטי, גנץ ולפיד הם קרובי משפחה - סבתא של גנץ היא בת-דודה בדרגה 11 של לפיד.
 
מי שגילה את הקשר המשפחתי הסבוך הוא ד"ר ארנון הרשקוביץ, חבר סגל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, גנאולוג חובב מזה 20 שנה ומנהל פורום שורשים משפחתיים. "הבוקר קמתי ושמעתי את החדשות על האיחוד והמחשבות שלי רצו לענייני המשפחתולוגיה", מסביר ד"ר הרשקוביץ למעריב-אונליין, "ידעתי שגנץ ולפיד בעלי שורשים הונגריים אז חשבתי לחפש דרך אתר GENI.COM, שהמטרה שלו היא לבנות את עץ המשפחה של העולם כולו ולראות אולי יש ביניהם קשר משפחתי. באתר מעלים אנשים עצי משפחה והאלגוריתמים שבו מסייעים לחבר בין האנשים. כששני אנשים מעלים עצים שיש בהם עצים משותפים, המערכת מציעה למזג בין העצים".
 
"ציפיתי למצוא איזשהו קשר כי היהודים בסופו של דבר במשך הרבה דורות מתחתנים אחד עם השני וישראל היא מדינה קטנה, אז בהרבה מקרים אם מחפשים קשר בין שני אנשים נמצא שיש ביניהם קשר מסועף מאוד", אומר ד"ר הרשקוביץ שבכל זאת הופתע מהקרבה שמצא בין השניים. "די הופתעתי לגלות שיש ביניהם קשר ישיר, קשר דם לכאורה, הם צאצאים של אותו האדם - ההורים הקדמוניים המשותפים שלהם חיו בפראג בסוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17".
 
"יכול להיות שיש קשר יותר קרוב"
 

על כך שניתן היה למצוא את הקשר המסועף, הוא מסביר כי "אצל היהודים אין תיעוד על אנשים שחיו לפני 500 שנה אבל אצל המשפחות הרבניות יש תיעוד מפורט מאז ומתמיד שנמשך גם היום. מכיוון שהיה להם אב קדמון משותף שהיה רב גדול, יש תיעוד לגבי צאצאיו וכך היה אפשר לאתר את הקשר. הם צאצאים של משפחת תאומים, פרנקל והורוביץ, משפחות מפורסמות ומתועדות בעולם היהודי, אז סביר להניח שיש עוד הרבה חברי כנסת שצאצאים משם. כמובן, צריך לזכור שהחיבור הזה - כמו מידע רב שמועלה ע"י אנשים - דורש אימות על ידי מסמכים היסטוריים".
 
"בארה"ב זה נורא פופולרי למצוא קשרים בין המועמדים והנשיאים - שם יש תיעוד הרבה אחורה על המשפחות הוותיקות ולכן מוצאים הרבה קשרים, כך שאפשר למצוא שהרבה מהנשיאים בארה"ב הם בני דודים מדרגה כזו או אחרת", הוסיף הרשקוביץ. "פה אני לא זוכר מקרה כזה של קרבה של בן דוד ישיר, אבל אפשר להרחיב את הבדיקה ולהכליל את זה על עוד לא מעט חבר'ה מהביצה הפוליטית".
 
"זה מדגים את הכוח של הטכנולוגיה היום במחקר המשפחתי: אנחנו יכולים מצד אחד לתעד הרבה מידע בצורה פשוטה ונגישה לכל המשפחה ולהשתמש באותה הטכנולוגיה כדי לגלות דברים שאנחנו לא יודעים. אני מנחש שגם גנץ ולפיד לא יודעים על הקשר ויכול להיות שיש קשר יותר קרוב ביניהם שעוד לא פוענח", סיכם.