ככל שמערכת הבחירות מתחממת, כך אנו עדים ליותר ויותר קלישאות המופקות על ידי מועמדים, פרשנים ואוהדים נלהבים ברשתות החברתיות. בכוונתי לעשות קצת סדר בדברים ולנסות להעמיד דברים על דיוקם.



“מפלגה היא בית ובית לא עוזבים”: מפלגה אינה בית אלא מכשיר להשגת יעדים ומטרות. אבל גם אילו זו הייתה אמירה נכונה, אז בית עוזבים. לעתים בהנאה ולעתים בעצב, אבל עוזבים. מי לא עבר דירה במהלך חייו? דירת המגורים היא, לדעת הכל, בית. ובית עוזבים כי עוברים, למשל, לדירה גדולה יותר או בקרבה גדולה יותר למקום העבודה, לילדים ולנכדים. יש גם מי שעוזבים בית בגלל גירושים. חלקם ברינה ובשמחה וחלקם בעצב ובכעס – אבל עוזבים. 



“הודח בפריימריז”: משטר דמוקרטי בנוי על הליך בחירה אחת לתקופה. נבחרי הציבור, כשמם כן הם - נבחרים. עומדים לבחירה אחת לכמה שנים ונאלצים לבקש מחדש את אמון הציבור. העובדה שחבר כנסת לא נבחר במפלגתו לתקופת כהונה נוספת אינה הדחה או חיסול אלא הליך דמוקרטי רגיל. פעם נבחרים שוב ולעתים קרובות לא. 



“לראש הממשלה המכהן אין תחליף”: אחת האמירות המסוכנות והמקוממות ביותר. אין בינה ובין המציאות דבר וחצי דבר. ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן־גוריון, ענק יחיד ומיוחד, הוחלף על ידי לוי אשכול וישראל המשיכה להתקיים. אשכול היה ראש ממשלה מסוג אחר, שבין הישגיו הניצחון הגדול במלחמת ששת ימים, איחוי קרע בעם על ידי העלאת עצמות ז’בוטינסקי ובניית מערכת יחסים מיוחדת עם ארצות הברית בימי הנשיא ג’ונסון. 



בבחירות 1996 התמודדו על כהונת ראש הממשלה חתן פרס נובל לשלום, מדינאי־על, מומחה לביטחון שכיהן כראש ממשלה, שמעון פרס. מולו עמד מי שאפילו לא כיהן בתפקיד שר קודם לכן, בנימין נתניהו. התברר שניתן לנצח את הידוע, המוכר והמנוסה.



“כדי לנצח, מפלגות השמאל־מרכז חייבות להתאחד": עוד אמירה שאינה מתבססת על עובדות אלא חלק מספין של מי שמחפש דרך להשתלב במקום בכיר במערכת הפוליטית. נניח, לצורך בחינת הקלישאה, שכל גוש הימין היה רץ יחד, ברשימה אחת, בבחירות הקרובות. אפילו גדולי האופטימיסטים בצד הימני של המפה הפוליטית אינם מאמינים שאיחוד כזה היה גורף 65 מנדטים. רשימת ימין־דתיים אחת לא הייתה זוכה לרוב פרלמנטרי כלל וכלל, אז מדוע מה שכל כך ברור לגבי מפלגות הימין אינו חל על מפלגות השמאל? 



תזכורת קטנה: באחת ממערכות הבחירות התמודדו דגל התורה ואגודת ישראל בנפרד. התוצאה הייתה שדגל התורה זכתה בשני מנדטים ואגודה בשבעה. מאז ההליכה הנפרדת, מעולם לא זכתה הרשימה המשותפת בתשעה חברי כנסת.



“הסקר האחרון הראה ש...”: קודם כל, לא מדובר בסקר אלא בתחזית. הפערים בין התוצאות השונות נובעים, בין היתר, מהערכה פרשנית של עורכי הסקרים. בנוסף, השאלה הנשאלת היא “מה היית מצביע אילו הבחירות היו היום?”. רק צריך לזכור שהבחירות לא היום. אז אם מדובר בתחזית, צריך לזכור שגם תחזיות מזג האוויר לא מדייקות לעתים. ניתן להירטב מגשם שוטף ביום שנחזה לשמשי ביותר. 



הכותב הוא יועץ לטקטיקה פוליטית ותקשורתית.