השיר האבוד של עפרה חזה: התכנית החמישית של "מילים ולחן", סדרת הפודקאסטים החדשה של חוקר המוזיקה והעיתונאי דודי פטימר ברדיו 103FM הוקדשה לזכרה של אחת הזמרת הגדולות של המוזיקה העברית, במלאת 19 שנה לפטירתה. התכנית נתנה זווית אחרת ופחות מוכרת לחייה המקצועיים של עפרה חזה ועוסקת בראשית דרכה, כילדה ששרה בחפלות משפחתיות ועד היום בו התגלתה על ידי המוזיקאי בצלאל אלוני שצירפה לסדנת תיאטרון שכונת התקווה, שנחשבה לארגון חברתי מחאתי בולט בתל אביב של הסבנטיז.



השיר "געגועים" שהקליטה חזה לראשונה בשנת 1974 והוא להיטה הראשון למעשה, נכתב עבורה בהצבעה דמוקרטית שנערכה במרתף ביתו של אלוני. אביהו מדינה ובנימין עציוני ז"ל הלחינו שניהם במקביל את הטקסט שחיבר אלוני, ובהצבעה של חברי הסדנה נקבע כי לחנו של מדינה יותר טוב ולכן אותו הקליטה חזה.




כמו כן נחשף בתוכנית הסיפור מאחורי השתתפותה הראשונה של חזה בפסטיבל הזמר המזרחי עם הלהיט "שבת המלכה" שהקנה לה את פרסומה הארצי הראשון. יוסף בן ישראל, מנהל הפסטיבל, לא רצה שחזה תשתתף בשל גילה הצעיר. אלוני לא ויתר ופנה למשה וילנסקי, מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל, ששמע את הנערה, התאהב בקולה ודרש לשבצה. הבעיה הנוספת הייתה שלא היו שירים פנויים לזמרת נוספת בפסטיבל מלבד שיר אחרון שלא היה מועמד לפסטיבל, "שבת המלכה" שמו. השאר - היסטוריה.



בתכנית נחשפת גם הקלטה נדירה ומרגשת של חזה לשיר "הגשם", אותה ניתן לשמוע בדקה 33:20. הגרסה המוכרת הוקלטה על ידי הזמרת בשנות ה-80 אך בתכנית מושמעת גרסה מוקדמת, נדירה ובלתי מוכרת מסוף שנות ה-70 לשיר עם שינויי טקסט קלים ועיבוד מוזיקלי מוקדם של אריה לבנון. הגרסה הזו לא ראתה אור באף אחד מאלבומיה של חזה.




הגשם - הגרסה המוכרת