מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ”ם) הוקמה ב־1948 כאיחוד בין “מפלגת הפועלים השומר הצעיר” ו”אחדות העבודה”. מימיה הראשונים הזדהתה מפ”ם עם ברית המועצות ועם התנועה הקומוניסטית העולמית. בן־גוריון פירק את הפלמ”ח (רוב לוחמיו הזדהו עם המפלגה) כי חשש שמא ישמש מיליציה פרו־קומוניסטית בארץ.  
 
ב־1953 התאבל ביטאון מפ”ם “על המשמר” על מותו של סטאלין, אחד מרוצחי ההמונים הגרועים שבהיסטוריה. לאחרונה התגלו במספר קיבוצי השומר הצעיר סליקים סודיים שבהם הוטמן נשק שנגנב מצה”ל לקראת היום שבו יתקרבו לארץ צבאות ברית המועצות, ואז יחברו אליהם נאמניהם מבית ונשקם בידם. אחדים מחברי מפ”ם הואשמו בריגול ובבגידה.
 
בשנת 1992 הוקמה מפלגת מרצ מאיחוד של מפ”ם, מפלגת רצ וחלקים משינוי. כאחד מגלגוליה של מפ”ם - מרצ היא לפיכך מפלגה  חתרנית, מסוכנת ונתעבת, שמחולליה סגדו לסטאלין ותמונותיו היו תלויות במשרדיהם. הטיעון המופרך הזה לא נועד אלא כדי להציב תמונת ראי בפני הטוענים היום כי עוצמה יהודית, כאחד מגלגוליה של מפלגת כך של  הרב מאיר כהנא, היא תנועה גזענית, אלימה ומסוכנת, וצירופה לאיחוד מפלגות הימין הוא כתם מוסרי נורא על הציונות הדתית, ועל נתניהו שדחף לאיחוד. 
 

הרב מאיר כהנא התמודד כמה פעמים לכנסת אך רק ב־1984 הצליח להיבחר. חשוב לזכור כי ועדת הבחירות המרכזית פסלה אותו אז בנימוק שמפלגתו גזענית, אבל בית המשפט העליון ביטל את הפסילה וקבע כי כך אינה שוללת את עצם קיומה של המדינה, אלא שואפת להנהיג בה שינויי משטר בלבד. כחבר כנסת הציע כהנא כמה חוקים גזעניים (רק יהודי יכול להיות אזרח ישראל, רק יהודים יוכלו להתגורר בירושלים, יוקמו חופי רחצה נפרדים ליהודים ולא יהודים, קיום יחסי מין או נישואים בין יהודים וגויים ייאסר בחוק).

כהנא טען שמקור החוקים הוא “משנה תורה” לרמב”ם. מתנגדיו טענו שמקורם בחוקי הגזע שחוקקו הנאצים בנירנברג. הכנסת הגיבה ותיקנה את  חוק יסוד: הכנסת באופן שגם הסתה לגזענות במצע המפלגה מהווה עילה לפסילת רשימה. לקראת בחירות 1988 נפסלה כך, ונמנע ממנו להתמודד. שנתיים אחר כך נרצח כהנא בניו יורק בידי מחבל מוסלמי.
 
לאחר שנרצח התפלגה מפלגתו, ועברה גלגולים רבים מאוד ושונים. הגלגולים הראשונים (כך וכהנא חי) הוצאו מחוץ לחוק והוכרזו ארגוני טרור. אבל במרוצת השנים הקימו מפלגות חוקיות, הצטרפו למפלגות ורשימות אחרות - ושבו והתפלגו מהן. גלגולים רבים הרבה יותר מגלגולי השומר הצעיר ומפ”ם - למרצ. מעת לעת נעשו ניסיונות לפסול את מועמדותם של תלמידי הרב כהנא מהתמודדות לכנסת. אך גם במקרים בהם החליטה כך ועדת הבחירות המרכזית - הפך בית המשפט העליון את ההחלטה, כי במצעי המפלגות החדשות לא נמצאה עדות לגזענות. 

תמר זנדברג ועיסאווי פריג' בכנס מרצ. צילום: אבשלום ששוני
תמר זנדברג ועיסאווי פריג' בכנס מרצ. צילום: אבשלום ששוני

 
מרצ היום אינה מפלגה סטאליניסטית. 40 שנה חלפו מימי מפ”ם הסוגדת לסטאלין ועד הקמת מרצ. השמאל הישראלי השתנה. חלפו כמעט 50 שנה מאז שנוסדה כך, אבל לא רק שמאלנים אלא גם מגלגלי עיניים צדקניים מהציונות הדתית טוענים היום בלהט שעוצמה יהודית, אשר חברה לאחרונה לאיחוד מפלגות הימין, היא אחד מגלגוליה של תנועת כהנא ומותר לייחס לה אידיאולוגיה נאצית, וכל גוף החובר אליה מוכתם לנצח בגזענות גם אם בית המשפט העליון לא מצא פסול כזה. 
 
עיינתי במצע עוצמה יהודית. מנסחי המצע ידעו היטב מה מותר ומה אסור. עוצמה יהודית לא מציעה לגרש את הערבים ממדינת ישראל - אלא לעודד הגירה של “אויבי המדינה”. והרי שלילת אזרחות וגירוש מחבלים או בני משפחותיהם הוצעו על ידי רבים במרכז ובימין הפוליטי בישראל. עוצמה יהודית מודל 2019 לא מציעה לאסור בחוק נישואים בין יהודים וגויים אלא להילחם בנגע ההתבוללות.

והרי מדינת ישראל חוקקה נגד פעילות המיסיון בישראל שנים לפני שהרב כהנא נבחר לכנסת, וגם כל הרבנים מגלגלי העיניים שהכריזו מלחמת חורמה על “הכתם המוסרי” שותפים למאבק בנישואי התערובת ובשמד. האם כולם גזענים? כל שאר הסעיפים יכלו להיות חלק ממצע מפא”י ההיסטורית, אגודת ישראל או קק”ל. 
 
זעם השמאל גאה בעיקר כי קטנו סיכוייו להחליף את השלטון. אבל קצף האגף הליברלי של הציונות הדתית, על מה יצא? הם רואים את עצמם כנקיי הדעת שבירושלים שהקפידו עם מי הם נכנסים לסעודה. כל כך הקפידו עד שהלבינו פני יהודים בכינוי “נאצים”. בימי קמצא ובר קמצא ישבו שם חכמים, לא מחו על העלבון, וגרמו לחורבן. אינני חכם ואינני שותק.