מעקב "מעריב" מגלה שבעיית החינוך בגיל הרך במגזר הבדואי נותרה בעינה. בסוף אוקטובר 2017 דנה ועדת החינוך בכנסת בתוכנית החומש למגזר הבדואי ולפי הנתונים שהוצגו בדיון ופורסמו ב"מעריב", לאלפי ילדים ביישובי הבדואים לא הייתה מסגרת חינוכית הולמת, בגלל מחסור בגנים וקושי להגיע לגנים הקיימים, הרחוקים ממקום המגורים.



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, הבטיח לפתור זאת על ידי בניית 56 גנים, שייתנו מענה ל־70% מהילדים הבדואים ובסך הכל יהיו 97 גנים למגזר הבדואי בנגב. כלומר, 41 הגנים שישנם מספיקים ל־30% בלבד.



לאחר יותר משנה מסתבר כי אין כל התקדמות בעניין. עטייה אלאעסם, יו"ר המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים, מסר בתסכול ל"מעריב" כי "המצב הוא אותו המצב. יש לנו 5,000 ילדים שאין להם מסגרת. הילדים האלה נמצאים בבית, כך שגם אם האמא רוצה לצאת לעבוד, היא לא יכולה".



אלה גיל, רכזת פרויקט קידום שוויון בנגב בעמותת סיכוי, מסבירה כי "הפתרון של משרד החינוך הוא הקמת כיתות לימוד במרכזי השירותים הקיימים ואנחנו טוענים כי הפתרון הזה הוא בעייתי כי כל עוד הגנים מרוכזים במספר כפרים מועט בלבד, הילדים נדרשים לעלות כל יום על הסעה, מדובר בעשרות קילומטרים וזה מנוגד לכל הנחייה או רציונל חינוכי".



המרכז להעצמת האזרח החל לאחרונה בפרויקט "הבטחתם - תקיימו", שנועד לבצע מעקב אחר מימוש הבטחות של שרים, מנכ"לים ובכירים בממשלה, ובמסגרתו נחשפה אי העמידה בהבטחה. עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית המרכז, אמרה כי "אנו מייחסים חשיבות רבה להבטחותיהם של בכירי הממשלה בפני ועדות הכנסת ובפני הציבור. הקשיים בהצבתם של גני ילדים במגזר הבדואי ידועים לממשלה מזה שנים. אנו מצפים ממשרד החינוך לפעול במלוא המרץ לפתרון החסמים ולקידום הצבתם בפועל של כל גני הילדים שהובטחו ותוקצבו".



משרד החינוך מסר בתגובה: "משרד החינוך מקדם יעד ברור של צמצום פערים, ולאור זאת הוא הקצה כ־40 מיליון שקל לקידום חינוך ילדי הגנים בחברה הבדואית. המשרד מפעיל מערך הסעות שוטף ומסודר לילדים בגילאי 3־4 ביישובי הקבע. ביישובים הלא מוכרים, בהם אין הסדרה של הקרקע, המשרד פועל בכפוף לחוק ונותן מענה באמצעות הקצאה של מבנים יבילים.



"במהלך השנתיים האחרונות העביר המשרד לרשויות תקציב בעבור 97 מבנים יבילים, המשמשים כמבני גן. עד עתה הציבו המועצות כ־50 מבנים יבילים. בימים אלה פועלים יחד המשרד והמועצות לגבש בהקדם מענים חינוכיים לילדים שאין להם עדיין מענה".