יש לכם מכונת קפה אוטומטית במשרד? כדאי שתחשבו פעמיים לפני שתהפכו לצרכנים קבועים שלה. לאחרונה עולות טענות בחו”ל על היווצרות עובש סמוי במכשירים העלול לגרום לתחלואה. 
 
אנשי מקצוע גורסים כי מאחר שבסוגים שונים של מכונות אי אפשר לפרק את יחידת החליטה ולשטוף אותה, בניגוד לבתי קפה ולמכשירי נספרסו, שבהם יש הפרדה בין שלבי ההכנה השונים ובין המטחנה למכונה, נדבק הקפה למכונה ובשילוב עם המים שעוברים בה, ישנה הצטברות של עובש רב פטריות וחומרים רעילים. 
 
יש לציין כי המצב אינו מאפשר למכון התקנים הישראלי לפקח על הנושא, מכיוון שהוא אמון על שני פרמטרים בלבד בבדיקות שהוא עורך: מערכת החשמל כדי למנוע התחשמלות וההיבט הכימי כלומר, המתכות הכבדות שנפלטות עם הקפה או עם המים. לעומת זאת, ההיבט התחזוקתי אינו נבחן.
 

ואולם, עובש ופטריות מפרישים רעלנים שחשיפה מרוכזת אליהם לאורך זמן עלולה לגרום לנזק כבד. פרופ’ אורן פרוי, מנהל המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה וראש המחלקה למזון וסביבה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית מדגיש אומנם כי הוא “אינו מכיר את המכונות עצמן, ולכן אינו יודע להגיד מהי כמות העובש המצטברת שם ואם זה בכלל נבדק”, אך הוא מבהיר בכל זאת כי “אם ישנם מקומות שלא נשטפים, ויש בהם הצטברות של עובשים, אז זה בהחלט יכול להיות מסוכן”. 
 
באיזה השפעות מדובר למשל?
“ישנם סוגי עובש שונים שיכולים, למשל, לגרום לכאבי בטן ושלשולים. ברגע שמדובר בחשיפה כרונית, אז התופעות עלולות להיות ארוכות טווח וקשה לצפות אותן בדיוק. אבל העובשים עצמם מפרישים כל מיני חומרים שעלולים להזיק בטווח הרחוק והקרוב. לגבי סכנות לטווח ארוך – קשה לצפות. אי אפשר באמת להגיד באופן מדויק איזה השפעות עלולות להיות לחשיפה לעובש לאורך זמן, כי אף אחד כמובן לא יסכים לעשות מחקר כזה. ידוע שיש רעלנים שמופרשים מעובשים ומפטריות, גם אם לא יודעים מה מידת הנזק ארוך הטווח שלהם. באופן כללי אנחנו נחשפים לחומרים כאלה, אבל אם מדובר בחשיפה מרוכזת לזיהום לאורך זמן, אז כבר מדובר במשהו אחר”.
 
מאידך, יש הטוענים כי העובדה שישנן מכונות קפה שיחידת החליטה שלהן לא ניתנת לשליפה ולשטיפה חיצונית, אינה מעידה על כך שלא ניתן לנקותה. לדבריהם, זהו אפילו יתרון כי היחידה עוברת תהליך ניקוי יסודי באמצעות קפסולות ניקוי המכילות חומרים פעילים במיוחד, היוצרים מעטפת מגן על משטחי הרכיבים, ובכך מעניקות הגנה ארוכת טווח מפני שאריות קפה ושומן, ומפני היווצרות מושבות חיידקים ופטריות. כל זאת, בטמפרטורה גבוהה המבטיחה היגיינה וניקיון אופטימליים והסרת כל שאריות השומן.