דוח מסע: תמרון של החללית הישראלית "בראשית" שהיה אמור להתבצע בקרבת כדור הארץ, באזור ללא תקשורת בוטל במהלך הלילה, כך נמסר היום (שלישי) מהתעשייה האווירית. במהלך קדם התמרון מחשב החללית ביצע אתחול לא רצוני שהביא לביטול אוטומטי של התמרון. הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית מנתחים הנתונים ולומדים התופעה. בשלב זה מערכות החללית פועלות היטב, למעט הבעיה הידועה בעוקבי הכוכבים. למרכז הבקרה יש קשר עם החללית כמתוכנן והיא ממשיכה במסלולה הקודם עד לתמרון הבא, מועדו טרם ידוע.

עידו ענתבי מנכ"ל Space IL התייחס הבוקר לתקלה בחללית הישראלית "בראשית". "הלילה היינו אמורים לבצע תמרון נוסף, שמטרתו היא להגדיל את הסיבוב האליפטי של החללית מסביב לכדור הארץ", הסביר, "התמרון מתבצע על ידי הפעלת מנועים למשך כמה שניות בנקודה מסוימת, ולפני שההפעלה מתרחשת החללית מכיילת את מכשירי הניווט שלה כדי למקם את עצמה בצורה טובה ביותר - ובשלב הזה המחשב ביצע לעצמו ריסט באופן עצמאי". לדבריו, הדבר הוביל לביטול התמרון. 
 
"בשלבים הללו לא היתה תקשורת עם החללית, וכשחזרנו לתקשורת עימה, שמנו לב שהריסט בוצע בשלב מוקדם של התהליך", הסביר ענתבי, "אנחנו מנסים למצוא את הסיבה שגרמה להפעלה מחדש של המערכות, ובין היתר אנחנו מבצעים ניסויים שונים על החללית, כדי שנוכל לקבוע מתי נוכל לבצע את התמרון הבא". 
 
עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית הרגיע והסביר כי הוא אינו מודאג. "זה לא סימפטי ואנחנו מנסים להבין מה הסיבה לבעיה ואיך נוכל למנוע את הישנותה", אמר והתייחס לבעיה בעוקב הכוכבים שדווחה בסוף השבוע: "יכול להיות שהיא קשורה לתקלה הנוכחית, בכל מקרה זה לא מקל על העבודה שלנו". ענתבי ציין כי "מנסים ללמוד לחיות עם הסינוור של הגלאים, ומתאמים את התמרון בהתאם לתקלה". הוא הוסיף כי "במידה ונצליח לפתור את התקלה ביממה או שתיים הקרובות - הדבר לא ישפיע על מועד הנחיתה". 
 
האם מתקיים קשר עם החללית?
ענתבי: "התקשורת איתה רצופה ומתרחשת על פי התוכנית בכל חלונות הזמן המתכוננים. אנחנו מקבלים ממנה פרמטרים, יודעים את מצבה ולהעביר פקודות כשצריך".

ענתבי ציין כי התקלה המדוברת לא הופיעה בסימולציות שבוצעו לפני השיגור. השניים הדגישו כי החללית לא נפגעה מעצם הריסט. "מדובר במעין מנגנון הגנה ועלינו לזהות מה היו הגורמים לו", הסביר ענתבי. דורון הוסיף: "בכל פעם שמאבדים תקשורת עם החללית, אנחנו יושבים וממתינים בחוסר סבלנות לחידושה, והפעם כשהיא חזרה ראינו שהתמרון לא בוצע והיו כמה רגעים מאוד מתוחים בחדר הבקרה".
כזכור, ביום ראשון, החללית הישראלית השלימה בשעות הצהריים בהצלחה ביצוע תמרון ראשון, על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. התמרון תוכנן תוך שילוב המגבלות שזוהו בעוקבי הכוכבים לאחר השיגור. זו הפעם הראשונה בה מתבצעת הפעלה של המנוע הראשי של החללית, וכאמור היא עברה בהצלחה. 
התמרון בוצע במרחק 69,400 ק"מ מכדור הארץ למשך 30 שניות ויביא להגדלת המרחק בנקודה בה החללית תהיה קרובה לכדור הארץ לכ-600 ק"מ. התמרון מבוצע בחלק הרחוק מכדור הארץ, כדי להרחיקה בחלק הקרוב. התמרון עבר בהצלחה ובראשית ממשיכה במסלולה על פי התכנון התמרון הבא מתוכנן ליום שני בלילה.