אם יש נשיא שצריך לדאוג למעמדו בארצו שלו שמו דונלד טראמפ. אבל טראמפ דואג לקוריאה הצפונית, מגלה מעורבות לעתידה של ונצואלה ושומר בסוד תוכנית לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני.



בהצבעה בקונגרס אתמול, 14 מחוקקים רפובליקנים הצטרפו לרוב הדמוקרטי בהצבעה שדחתה את המהלך של הכרזת מצב חירום לאומי. מספר קטן של פורשים רפובליקנים. אבל לדברי פרשנים בוושינגטון, מספיק כדי לשמש כהוכחה המסמנת התערערות מעמדו בגבעת הקפיטול. שני פוליטיקאים רפובליקנים כבר הצהירו כי יתמודדו בפריימריס מול טראמפ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית בבחירות 2020. התפתחות שלפני חודשים אחדים נראתה הזויה.



גם עדותו של עורך דינו לשעבר, מייקל כהן, שכינה בפני הקונגרס את הנשיא "שקרן וגזען" וטען כי הוא הורה לו לשלם דמי שתיקה לסטורמי דניאלס עשויה לגרום נזק לטראמפ, ידע מראש על הכוונה של וויקיליקס לגרום נזק להילרי קלינטון, וחשף פרטים על קשריה של משפחת טראמפ עם רוסיה.



אבל הנשיא בווייטנאם. מצולם, שופע חיוכים ומלא עונג ונחת, סועד ארוחת צהרים עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און – רודן עריץ, דמות מנודה, מוקצית בזירה הבינלאומית. "אני לא מבין את פשר החיוכים של טראמפ", נשמע דיפלומט מערבי בכיר במטה הראשי של האו"ם בניו יורק אומר לעמיתים במזנון המשלחות. "על מה הוא מאושר כל כך?".



זאת השאלה העולה בכל שיחה עם דיפלומטים בניו יורק. ההערכה הרווחת והמקובלת בקרב דיפלומטים הידועים כמומחים בנושאי פירוק נשק ומעודכנים בהתפתחויות בתחום הזה בארצות השונות היא, שלקים ג'ונג און אין שם כוונה, שום תוכנית או רעיון להפסיק את פיתוח ויצור כלי נשק גרעינים או לוותר על מאגר הטילים נושאי ראשי חץ גרעיניים.



ההערכה הזאת קיבלה אישור ואישוש ממקור בלתי צפוי ומעניין במיוחד. דיפלומט צפון קוריאני בכיר, טאה יאנג שערק ב-2016 מארצו ומתגורר בקוריאה הדרומית אמר בראיון עמו המתפרסם בניו יורק טיימס, כי "קים ג'ונג און איננו מוכן ואיננו מתכונן לוותר על מאגר כלי הנשק הגרעינים שדרוש לו לשמור על בטחון ארצו ומעמדה באזור". לדברי האיש שכיהן בעבר כשגריר ארצו בבירות מערביות, "קים שואף להשיג מפגישתו על הנשיא טראמפ שתי מטרות. הוא רוצה להרוויח זמן ומבקש להשיג ביטול הסנקציות נגד ארצו".



כשהנשיא טראמפ ישוב לוושינגטון הוא ישמע על עוד חדשות שלא בדיוק ינעמו לו. הניו יורק טיימס דיווח כי ג'ו ביידן, מנהיג דמוקרטי ידוע, אהוד ומוערך ומי שכיהן כסגן נשיא לצדו של ברק אובמה, עומד להודיע על הצטרפותו למרוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. לפי סקר שקיים ערוץ CNN , ביידן מקדים את כל מי שהצהירו עד היום על התמודדותם לנשיאות ומקבל 24 אחוזי תמיכה. יועץ פוליטי וסוקר רפובליקני אמר בראיון טלוויזיוני, שביידן זוכה לשיעורי תמיכה וביטויי אהדה גדולים בקרב מגזר הפועלים בארה"ב.


"טראמפ צודק ש"אמריקה תחילה" אבל הוא צריך לטפל קודם כל בבעיות ובדאגות שהיא גורמת לו.