פרקליט המדינה שי ניצן הגיב הערב (ראשון) להתקפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עליו ביום חמישי שעבר, בעקבות פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ניצן אמר באירוע בחיפה כי השיקולים של הפרקליטות היו "ענייניים" וכי "התיק הבשיל" ולכן לא היה טעם לחכות לפרסום ההחלטה לאחר הבחירות. נתניהו טען כי ניצן ופרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי "תפרו לו תיק" בשל היותו איש ימין. 



"אם תיק מבשיל להכרעה אין מקום להמתין עם פרסום ההחלטה רק בגין בחירות קרבות", אמר ניצן. "זכות הציבור לדעת ועקרונות משפט נוספים מחייבים לפעול בדרך זו. לוח הזמנים לטיפול הפרקליטות והיועץ המשפטי נקבע זמן רב לפני שהוחלט להקדים את הבחירות. הדיונים בפרקליטות הסתיימו אף הם לפני שהתקבלה ההחלטה להקדים הבחירות ואף הודעתי על כך בפומבי והוספתי כי בימים הקרובים יחלו הדיונים הסופיים אצל היועץ המשפטי לממשלה. רק זמן קצר  לאחר מכן הוחלט על הקדמת הבחירות וכאמור, לא הייתה כל סיבה לעכב את הדיונים אצל היועץ המשפטי לממשלה שמועדיהם נקבעו מראש". 

"מיד לאחר פרסום ההחלטה, נשמעה ביקורת קשה משני כיוונים שונים והפוכים", הוסיף. "מחד, נשמעה טענה כאילו היועץ המשפטי נתן "הנחות" לראש הממשלה, והקל עמו. מהצד השני נשמעה טענה, כאילו היועץ המשפטי החמיר יתר על המידה עם ראש הממשלה. כן עלו טענות שונות נגד היועץ ונגד הפרקליטות כאילו אנו פועלים משיקולים פוליטיים". 

בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. צילום: רויטרס

 
"המשותף לכל הטענות שהזכרתי, שעלו משני הצדדים, היא הטענה שההחלטות בפרשות אלה התקבלו כביכול משיקולים זרים. אין כל שחר לטענות אלה", אמר פרקליט המדינה. "ההחלטות התקבלו אך ורק - ואני מדגיש אך ורק – משיקולים ענייניים המבוססים על חומר הראיות. שאלת זהותו הפוליטית של חשוד אינה מעניינת אותנו ואינה נשקלת על ידינו לעולם". 
 

"עלתה טענה משני הצדדים המבקרים, כאילו היועץ המשפטי "נכנע" למאן דהוא. מדובר בטענה שאין בה כל ממש", אמר ניצן. "כידוע, במשך שנים התנהלו מול ביתו של היועץ הפגנות, שבמסגרתן דרשו המפגינים, ובכללם מנהיגים פוליטיים, שוב ושוב, כי היועץ ייתן החלטות מידיות בפרשות אלה. כידוע לכם, היועץ המשפטי לא הסכים בשום אופן לקבל החלטות עד אשר החקירה לא הפכה כל אבן, גם כאשר הוא הותקף בגין כך ללא הרף. בדיוק באותה מידה, היועץ קיבל בסופו של דבר את ההחלטה בה האמין לפי מצפונו ולפי מיטב אמונתו, ולא בעקבות לחץ כלשהו".

"שום שיקול פוליטי"

"לא שקלנו שום שיקול פוליטי עת החלטנו להעמיד לדין את מר אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, שהיה ראש מפלגת קדימה. ובדיוק באותה מידה, לא שקלנו שום שיקול פוליטי בעניינו של ראש הממשלה נתניהו", הוסיף. "עוה"ד ליאת בן ארי, פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה, שניהלה את משפטו של אולמרט והביאה להרשעתו, ניהלה אותו אך ורק על פי שיקולים של ראיות - וללא מתן שום משקל לזהותו הפוליטית של אולמרט". 
 
"בדיוק באותה הדרך, היא וכל אנשינו פעלנו גם בפרשות הנוכחיות", אמר ניצן. "אך ורק על פי שיקולים ענייניים. ללא מתן שום משקל לזהותו הפוליטית של ראש הממשלה. שמעתי בצער את ההתקפות האישיות נגדה. בצער רב. היא לא ראויה להן. היא אשת מקצוע מן המעלה הראשונה, הפועלת ביושר ובהגינות, המקדישה את מיטב שנותיה למאבק בשחיתות הציבורית. אין לי ספק שהיא תמשיך לפעול ביושר וללא משוא פנים גם בהמשך הדרך. כך נעשה כולנו, שכן זהו תפקידנו. לכך נועדנו ולכך נשלחנו".
 
"לסיכום נושא זה אומר אך זאת: אנו נוסיף לעשות את מלאכתנו, כפי שעשינו עד כה, בדרך ישרה, יסודית, מקצועית ומהירה, עד להשלמת התהליך וקבלת ההחלטה הסופית הנכונה ביותר, בתום השימוע. דבר לא ירתיענו", סיכם.
 
ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים
ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים