כבר יותר משנה מדווחים כלי התקשורת בישראל על יוזמת השלום האמריקאית. פרטים מודלפים, התמונה המלאה עדיין לא ברורה, אבל אפשר לבשר כבר עכשיו, טרם הפרסום הרשמי, כי הסיכויים ליישומה של עסקת המאה הם לא קלושים, אלא אפסיים. והם יהיו כאלה גם אחרי 9 באפריל, מועד הבחירות בארץ.


יועצו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר והשליח ג'ייסון גרינבלט הם שני סוכני מכירות המסתובבים לאחרונה באירועים בינלאומיים ומנסים לשווק תרופת פלא לסכסוך הישראלי־פלסטיני. מלבדם - ואולי עוד שניים־שלושה אנשים - איש אינו מכיר את הרכיבים שהיא כוללת. מה שכן, נראה שלתרופה המסתורית יש השפעה מפחידה, ממש מבהילה, על הצדדים שהיא מיועדת להם. 

עוד לפני חשיפתה נראה שצדדים אלה מתנגדים לה, שוללים אותה. מאז תקופת רייגן, כל נשיא אמריקאי וכל ממשל היה מעורב במאמץ לקדם פתרון מדיני לסכסוך. ג'ורג' שולץ, וורן כריסטופר, ג'יימס בייקר, קולין פאואל, קונדוליזה רייס, הילרי קלינטון וג'ון קרי ניסו לתווך והציגו יוזמות והצעות שלום. הם נכשלו, אבל כבודם ומעמדם כשרי חוץ מוערכים לא נפגעו. 


תוכנית השלום של הנשיא טראמפ היא כישלון עוד לפני שיצאה לאוויר העולם. אם קושנר וגרינבלט חושבים שדחיית פרסום עסקת המאה עד אחרי הבחירות בארץ תסייע בקבלתה, הם טועים. 

קושנר. צילום: רויטרס


המציאות הפוליטית בישראל, המצב בהנהגת הרשות הפלסטינית והלכי הרוח בקרב מנהיגי מדינות ערב המתונות, במיוחד במפרץ, מערערים מראש כל סיכוי לשבריר של הסכמה סביב העסקה שתביא לסיום הסכסוך. דיפלומט בכיר ביותר, סגן ראש משלחת מערבית מרכזית באו"ם, נשמע מתבדח בשיחה על המזרח התיכון ש"הנשיא כנראה מתכוון למאה ה־22". 

הפילוג הפוליטי שמתגלה כעת במלוא כיעורו במערכת הבחירות בישראל לא יתרום כמובן לגיבוש עמדה ישראלית ביחס לעסקת המאה. גם לא השילוב האפשרי של חברי עוצמה יהודית הקיצונים בקואליציה הבאה. יש בישראל פוטנציאל התנגדות, על גבול של התקוממות, נגד תוכנית השלום של טראמפ, שלידו הסירוב הפלסטיני ייראה כמו מהלך מדיני מפוכח. 

קושנר וגרינבלט מתכוונים לגייס כספים רבים מארצות המפרץ הפרסי שיוצעו לפלסטינים בתמורה להסכמתם לתוכנית. השניים, כך נראה, מתעלמים מהעובדה שערב הסעודית, למשל, לא סולחת לממשל על העברת השגרירות האמריקאית. 

מה שלא ידוע ברבים עדיין הוא שגרינבלט מחפש תמיכה בתוכנית השלום גם בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית. הוא כבר נפגש ביוזמתו, בחשאי, עם קבוצת מתפללים ועסקנים מבית כנסת רפורמי מרכזי בניו יורק וביקש לשמוע את דעתם. לא בדיוק לגבי התוכנית, שעדיין לא פורסמה, אלא לגבי אפשרות לקבל גב לפתרון מדיני מצד הבית הלבן. 

אבל שוב, גרינבלט לא מודע כנראה לעומק הקרע ביחסים בין ישראל לקהילה היהודית בארצות הברית. גם אם יזכה לבסוף לאהדה מצד יהודי אמריקה, לא תהיה לה שום משמעות, שום השפעה על עמדת מדינת ישראל.