השינויים הגדולים אותם מנסה האפיפיור פרנציסקוס להנחיל בכנסיה הקתולית, נותנים את אותותיהם. לאחר תקופה ארוכה בה התקיים דיון עמוק על הדרך בה התנהלה הכנסייה בכלל והאפיפיור דאז, פאיוס ה-12, באחת התקופות האפילות בהיסטוריה, הודיע היום (שני) הוותיקן כי הארכיון הסודי מתקופת השואה ייחשף בעוד שנה.



הארכיון ייפתח ב-2 במארס, 2020, ויחשוף טפח על התנהלות "הכס הקדוש", שסופג ביקורת חריפה מארגונים יהודיים על "קשר השתיקה". האפיפיור פיוס ה-12 ששלט בין השנים 1939-1958, הואשם בעבר כי העלים עין מהשואה ולא דיבר על הנושא כלל. הוותיקן טען אחרת והגן על פיוס. לטענת הוותיקן, פיוס דאג להגן על היהודים מאחורי הקלעים, וכי הוא הציל יהודים בשקט, כדי לא לגרור מצב בו הסיטואציה מול הנאצים יביא לעליית מדרגה ולהחרפת המצב.



האפיפיור אמר בזמן ההכרזה כי "הכנסייה אינה פוחדת מההיסטוריה, נפתח את החומרים, אבל צריך לזכור שמורשתו של פיוס קיבלה פרשנות עם 'קצת דעות קדומות והגזמה'.



ה-AJC, אחת הקבוצות היהודית המובילות בעולם, בירכה על המאבק, ובהודעה לעיתונות נכתב: "במשך 30 שנה הארגון קרא לפתיחה מלאה של הארכיון הסודי של הכס הקדוש מתקופת מלחמת העולם השנייה", אמר הרב דוד רוזן, המנהל הבינלאומי לענייני דתות בין קהילות יהודיות.



"חשוב במיוחד שמומחים מהמוסדות המובילם להנצחת השואה בישראל ובארה"ב יערכו באופן אובייקטיבי ככל האפשר את ההיסטוריה של התקופה הנוראית הזאת. יש להכיר בכשלים ובמאמצים האמיצים שנעשו בתקופה של השואה".



דווקא בתחילת כהונתו, לאחר בחירתו לתפקיד במרץ 1939 הלינה התקשורת הנאצית על "עוינות מוטה וחוסר הבנה חשוך מרפא" בבחירתו של פאצ'לי לתפקיד האפיפיור. בבוקר שלאחר בחירתו דיווח עיתון בברלין: "בחירתו של הקרדינל פאצ'לי לא התקבלה בעין טובה בגרמניה היות שהוא התנגד תמיד לנאציזם ולמעשה קבע את מדיניות הוותיקן במהלך כהונתו של קודמו".



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס להחלטה: "החלטתו האמיצה והמבורכת של ידידי, האפיפיור פרנציסקוס לאפשר את פתיחת ארכיוני הוותיקן בתקופת השואה תאפשר מחקר פתוח ובלתי אמצעי של התקופה החשוכה בתולדות האנושות. מי שלא יזכור את ההיסטוריה, נדון לחזור עליה. מי שלא יורשה ללמוד אותה, לא יוכל לבנות עתיד טוב יותר. צעד זה חשוב במיוחד בימים אלה של פשעים אנטישמיים בלתי פוסקים, ניסיונות הכחשת שואה, שכתוב ההיסטוריה ומאבק על הזיכרון."

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, על החלטת הוותיקן לפתוח את הארכיון מתקופת מלחמת העולם השנייה: "החלטת האפיפיור פרנציסקוס לפתוח את הארכיון מתקופת מלחמת העולם השנייה היא החלטה היסטורית ומשמעותית ביותר. זהו צעד אמיץ וחשוב מאד לעשיית צדק היסטורי. מאז ומתמיד למדתי על פניותיו של סבי, הרב הראשי הרצוג, לאפיפיור פיוס ה-12 בנוסח "שלח את עמי" ותחינותיו שלא נענו ועל פגישתם הטעונה מיד לאחר המלחמה".