לאחר כמעט שנתיים, הדוח הסופי של התובע המיוחד רוברט מולר בנושא המעורבות הרוסית בחירות לנשיאות ב-2016 צפוי להיות מוגש בקרוב, ייתכן שאף השבוע, לתובע הכללי האמריקאי וויליאם באר. סוגיית המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, והקשר האפשרי של הנשיא דונלד טראמפ וקמפיין הבחירות שלו אליה, היא ללא ספק הנושא הדומיננטי ביותר בכיסוי התקשורתי של ממשל טראמפ. נדמה שבכל יום נוסף דיווח חדש שהצטרף כפיסה נוספת לפאזל של קונספירציה בינלאומית.



הציפייה של רבים כי טראמפ יועמד לדין על שיתוף פעולה עם הקרמלין ויודח מתפקידו בעקבות תוצאות החקירה הלכה ונבנתה במשך זמן רב, בין השאר על ידי התקפותיו של הנשיא עצמו על מולר ואנשיו. אך לאחרונה הולכים וגוברים הסימנים כי מולר לא עומד לספק את הסחורה המצופה למתנגדי טראמפ.



עדותו של מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ שהפך לשונאו, בשבוע שעבר בפני הקונגרס, סיפקה כותרות בשל הפרטים שחשף על דמי השתיקה לפילגשיו של הנשיא ופרטים מביכים אחרים עליו. אך הציפייה כי כהן ימסור פרטים על התיאום בין טראמפ לפוטין התבדתה. "עלו שאלות לגבי האם אני יודע על ראיות ישירות שמר טראמפ או הקמפיין שלו שיתפו פעולה עם רוסיה. אני לא יודע על כך. אני רוצה להיות ברור", העיד כהן.



כהן גם הכחיש את הדיווח באתר באזפיד בחודש ינואר כי טראמפ הורה לו לשקר בעדותו בקונגרס על עסקת הנדל"ן שניסה לבצע במוסקבה. מולר כבר קבע כי הדיווח אינו מדויק, אך כעת גם כהן הכחיש אותו. "מר טראמפ לא אמר לי ישירות לשקר לקונגרס. לא כך הוא פועל", אמר בעדותו.



שמו של כהן נקשר לפרשה כבר בתחילת 2017, כאשר דווח על מסמך שחובר על ידי המרגל הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל על קשרי טראמפ ורוסיה והיכולת כביכול של מוסקבה לסחוט את הנשיא באמצעות קלטת מביכה. אותו מסמך, שמומן על ידי קמפיין קלינטון והמפלגה הדמוקרטית, טען כי כהן נפגש בפראג עם סוכנים רוסים במהלך מערכת הבחירות. אך עורך הדין לשעבר הכחיש גם אותו. "מעולם לא הייתי בפראג", העיד.



כהן סיפר שטראמפ שמע ב-2016 ממקורבו רוג'ר סטון כי האתר וויקיליקס עומד לפרסם אימיילים של המפלגה הדמוקרטית. אך לפי כתב האישום שמולר הגיש לאחרונה נגד סטון על שקרים ושיבוש הליכי משפט, הוא לא השיג את המידע על וויקיליקס באמצעות הרוסים, אלא דרך שני אזרחים אמריקאים.



מייקל כהן. גם הוא לא סיפק את הסחורה לגבי המעורבות הרוסית. צילום: רויטרס
מייקל כהן. גם הוא לא סיפק את הסחורה לגבי המעורבות הרוסית. צילום: רויטרס



"שלא ביודעין"


צוותו של התובע המיוחד הגיש עד כה עשרות כתבי אישום נגד אזרחים אמריקאים ורוסים והשיג כבר מספר הרשעות. אך כתבי האישום נגד מקורבי טראמפ עסקו בעבירות כלכליות שלא קשורות לבחירות, או בפשעים שנובעים מהחקירה עצמה, כמו שקרים או שיבוש מהלכי משפט. האישומים נגד ההאקרים והטרולים הרוסים קבעו כי אנשי טראמפ תיקשרו איתם "שלא ביודעין".



רשת NBC דיווחה בחודש פברואר כי ועדת המודיעין של הסנאט, שמנהלת חקירה דו-מפלגתית משלה, לא מצאה עד כה ראיות ישירות לשיתוף פעולה בין טראמפ לרוסיה. הוועדה קיימה 200 ראיונות עם עדים במהלך השנתיים האחרונות. ועדת המודיעין של בית הנבחרים הגיעה למסקנות דומות בחקירתה בשנה שעברה, אך הדמוקרטים טענו כי מדובר בטיוח של הרפובליקנים.



אחד ממתנגדיו החריפים של טראמפ, ראש המודיעין הלאומי לשעבר ג'יימס קלאפר, אמר לפני כשבועיים ברשת CNN כי ייתכן שדוח מולר "לא יגיע לשיא" ולא יענה על שאלת התיאום עם רוסיה. "אני חושב שהתקווה היא שחקירת מולר תטהר את האווירה על כך אחת ולתמיד. אני ממש לא בטוח שהיא תעשה זאת, וכשתושלם החקירה, היא עלולה לא להגיע לשיא ולא להסיק מסקנה על כך", אמר קלאפר. ראש המודיעין הלאומי לשעבר הוסיף כי אם טראמפ אכן מקדם את האינטרסים של פוטין סביר שהוא עושה זאת "שלא ביודעין".



בחודש ינואר, רשת ABC דיווחה מפי מקורות כי דוח מולר לא צפוי להצביע על שיתוף פעולה בין הנשיא טראמפ לרוסיה. "היו ציפיות שנבנו כמובן במשך למעלה משנה", אמר כתב הרשת בבית הלבן ג'ונתן קארל. "אך אנשים קרובים למולר מזהירים אותי כי הדוח לא יגיע לשיא. אם מסתכלים על חקירת הבולשת שדווחה ב"ניו יורק טיימס", מולר לא הגיע לשום מקום עם אותה חקירה".



"הוא כתב את הדוח שלו בזמן אמת עם כתבי האישום האלה ולא ראינו שום דבר ממנו על השאלה המרכזית: האם היה תיאום עם הרוסים במאמץ להתערב בבחירות? או אפילו אם היה ידע מצד הנשיא או מישהו בקמפיין שלו על מה שהרוסים עשו - אין אינדיקציה לכך", הוסיף.



כך או כך, הסערה לא עומדת לשכוך. הדמוקרטים בקונגרס כבר הודיעו כי ימשיכו לחקור את טראמפ ואף ירחיבו את החקירה מעבר לרוסיה אל ענייניו הפיננסיים. אך אם הדוח של מולר אכן לא יקבע כי טראמפ שיתף פעולה עם סוכנים זרים או שיבש את החקירה, הוא יזכה אותו בניצחון פוליטי חשוב לקראת הבחירות ב-2020.