נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם רשמית על צו היציאה של המדינה מהסכם הגרעין לטווח בינוני שעליו חתמה עם ארצות הברית, כך הודיע היום (שני) הקרמלין. רוסיה הודיעה בחודש שעבר כי היא מתכוונת לא לכבד את האמנה לאחר שארה"ב הודיע שתיסוג ממנה בשל הפרות של מוסקבה. המדינה הכחישה אז את הפגיעה בהסכם, והאשימה את וושינגטון בכך שהיא בעצמה הפרה את ההסכם. טענות אלו נדחו על ידי הביתה הלבן. פוטין הודיע למשרד החוץ הרוסי על החלטתו לסגת מההסכם "עד שארצות הברית תפסיק להפר את האמנה".



לפני כשבועיים שיגר פוטין איום ממשי לארה"ב, כאשר אמר כי ארצו מוכנה מבחינה צבאית למשבר נוסף בסגנון משבר הטילים בקובה מתקופת המלחמה הקרה. זאת, לדבריו, כל עוד ארה"ב תהיה "מספיק טיפשה" בשביל לרצות אחד כזה. לדבריו, לרוסיה יש יתרון בכל הנוגע ליכולת תקיפה גרעינית ראשונה.



פוטין אמר אז כי הוא לא מעוניין במרוץ חימוש עם ארה"ב, אבל לא תהיה לו ברירה לפעול במידה ו-וושינגטון תפרוס טילים חדשים באירופה, אשר חלק מהם מסוגלים להכות במוסקבה בתוך 10-12 דקות. לדברי פוטין, הוא לא מעוניין במרוץ חימוש עם ארה"ב, אבל לא תהיה לו ברירה לפעול במידה ו-וושינגטון תפרוס טילים חדשים באירופה, אשר חלק מהם מסוגלים להכות במוסקבה בתוך 10-12 דקות. "המתחים בינינו אינם לסיבה להגיע לרמה של משבר הטילים הקובני בשנות השישים, וזה לא מה שאחנו רוצים", אמר פוטין. "אבל, אם מישהו רוצה בזה, אז הוא מוזמן".




ניסוי בנשק גרעיני במהלך המלחמה הקרה. צילום מסך יוטיוב



הדברים של פוטין, שפורסמו בתקשורת הרוסית, הגיעו בעקבות אזהרה מוסקבה שתגיב לכל הצבת טילים אמריקאיים בסמוך לאדמתה ע"י הצב טילים משלה בסמוך לאדמת ארה"ב. פוטין הרחיב על אזהרתו, ואמר כי רוסיה יכולה לחמש ספינות וצוללות בטילים מחוץ למים הטריטוריאליים של ארה"ב, במידה ותחליט וושינגטון לפרוש נשק גרעיני לטווח בינוני באירופה. טילים כאלו, לטענתו, יפגעו בארה"ב מהר יותר לפני שהטילים שארה"ב תציב באירופה יספיקו לפגוע ברוסיה.



מחלקת המדינה האמריקאית הגדירה את אזהרתו של פוטין כ"תעמולה", וטענה כי היא נועדה להסיט את תשומת הלב מטענתה של וושינגטון על כך שמוסקבה מפרה את הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF), שנחתם בשנת 1987 בין ארה"ב לברית המועצות. במסגרת ההסכם, הסכימו המעצמות על פירוק הדדי של טילים בליסטיים לטווח בינוני וקצר. 



תחילת המשבר סביב ההסכם בין המדינות בחודש אוקטובר האחרון, כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי רוסיה הפרה את ההסכם עליו חתמו המדינות ב-1987 אשר תכליתו להגביל את היכולות הגרעיניות של שתי המדינות לטווח בינוני. טראמפ הוסיף כי בעקבות כך ארצו תפרוש מההסכם. שבועיים לפני כן, הזהירה שגרירת ארה"ב באו"ם, קיי ביילי האצ'יסון, כי על רוסיה להפסיק לפתח את מערכת טילי השיוט היכולה לשאת ראשי נפץ גרעיניים בניגוד להסכם שנחתם לקראת סיום המלחמה הקרה, או שארה"ב תפעל על מנת להשמידם עוד בטרם יחלו לפעול. וושינגטון מאמינה כי היכולת הזאת בידי מוסקבה תאפשר לה לפתוח במתקפה גרעינית על אירופה תוך זמן קצר. ברוסיה הכחישו כי הם פועלים לפתוח הטילים המדוברים.