המתיחות הביטחונית בעוטף עזה נמשכת, כאשר שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל, הנושאים עמם כמות גדולה יותר של חומץ נפץ מבעבר, נמשך גם היום, זאת למרות תקיפות צה"ל ברצועת עזה שמתמקדות בעמדות ריקות של חמאס, ותפקידן בעיקר לאותת לחמאס ולא לגרום לנזק משמעותי. 



בהערכת המודיעין של צה"ל לשנה הקרובה שפורסמה לאחרונה, העריכו באמ"ן כי גדלים הסיכויים לעימות ברצועת עזה, כאשר על פי עמדה זו חמאס צפוי בהדרגה לעלות את רף האלימות מעזה, זאת בניסיון להגיע להישגים מדיניים הקשורים לסגר על הרצועה.
 
בחודש האחרון חידש חמאס גם את האירועים האלימים לאורך הגדר, כאשר השבוע הזה עומד בסימן הפרחת הבלונים. בישראל סבורים כי חמאס הוא זה שמווסת את רף האלימות, זאת מצד אחד כדי להפעיל לחץ על ישראל, אך תוך הקפדה להימנע מלהגיע לעימות עם צה"ל. היום חמאס אף התבטא כי אם לא יועבר לידיו הכסף הקטארי, 20 מיליון הדולרים לפקידיו ברצועת עזה, ההסלמה שאנו חווים כיום תימשך.

בלוני תבערה. היום השלישי ברציפות. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
בלוני תבערה. היום השלישי ברציפות. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90


אל מול הדילמה הזו שמציב חמאס, בצה"ל, באישור ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, הוחלט לשנות במידת מה את התגובה בהפעלת האש. עם זאת, בשלב הזה אין מדובר בשינוי מדיניות משמעותי, ובצמרת המדינית ביטחונית לא מעוניינים להיגרר להסלמה צבאית ערב בחירות בישראל.
 

אל מול הנתונים הללו, היעד שהוצב לרמטכ"ל אביב כוכבי לתקופה הקרובה הוא לשמר את המצב הקיים לפחות עד לתקופת הבחירות, כאשר ההערכות אין שלא צפויה בחודשים הקרובים תזוזה מדינית משמעותית. באופן נקודתי, בישראל מאוכזבים מכך שלמרות שהמצרים הלכו בחודשים האחרונים לקראת חמאס באמצעות פתיחת מעבר רפיח ועל ידי שחרור ארבעת פעילי הזרוע הצבאית, שהיו כלואים כארבע שנים בכלא המצרי - המחוות המצריות לא נוצלו לרגיעה בשטח, ובינתיים דווקא נרשמה הסלמה.
 
ואולם, למרות ההסלמה היחסית בשטח, כאמור, במערכת הביטחון סבורים כי עדיין יש מרחק רב מעימות משמעותי ברצועה, וסבורים כי ארגון הטרור הסוני אינו מעוניין להגיע לעימות כזה בעת הזו. בסוף החודש יציינו ברצועה שנה לתהלוכות השיבה, המתיחות בהר הבית וגורמים נוספים, עלולים גם להוביל להידרדרות מהירה בשטח שתוביל להסלמה.