שופט בית משפט השלום בבאר שבע יריב בן דוד מתח בשבוע שעבר ביקורת חריפה על המשטרה, משהתרשם כי בשלושה מקרים שונים של בקשות להארכת מעצר לא היה חשד סביר נגד החשודים, ואף רמת המסוכנות שלהם לחברה הייתה נמוכה. גם בסנגוריה הציבורית, שייצגה את החשודים, טוענים על מגמה מדאיגה של עלייה במספר המעצרים בידי המשטרה.
 
במקרה הראשון הובא לבית המשפט בתחילת השבוע שעבר אדם אשר על פי החשד תקף את אשתו במהלך ויכוח. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו, אולם השופט בן דוד לא שוכנע כי יש נגדו חשד סביר והחליט כי מקומו אינו מאחורי סורג ובריח, במיוחד לאור העובדה שהמשטרה עצמה העריכה שרמת מסוכנותו של החשוד נמוכה. השופט שחרר אותו למעצר בית והמליץ: “ראוי כי קצין המשטרה יעשה שימוש בסמכותו לשחרור בתנאים עוד בתחנת המשטרה, במקום להכביד על בית המשפט”.
 
באותו היום הופתע השופט לגלות כי גם זוגתו של האיש, שאין לה עבר פלילי והיא אם לתינוקת בת שישה חודשים, נעצרה למשך הלילה בגין אותו אירוע אלימות והובאה אף היא להארכת מעצר. השופט לא חסך את ביקורתו מהמשטרה גם כאן וציין בהחלטתו לשחרר את האישה: “מדובר במשיבה ללא עבר פלילי אשר הזמינה את המשטרה נוכח התנהגותו האלימה של בעלה ומצאה עצמה עצורה. מדובר באם לתינוקת אשר נמסר כי היא מניקה אותה. גם כאן, כמו במקרה של בעלה של המשיבה, נקבע במשטרה כי המסוכנות נמוכה. ברי כי תיקים מסוג זה לא צריכים להגיע לפתחו של בית המשפט”. 

תא מעצר. צילום: יהודה לחיאני
תא מעצר. צילום: יהודה לחיאני

 

ביקורת נוקבת מתח בהמשך השבוע השופט בן דוד גם במקרה של אישה שנעצרה בחשד  שתקפה את בן זוגה. שוב, הערכת המסוכנות של המשטרה לגביה הייתה נמוכה ואף ניתנה המלצה לשחררה בערובה. ועדיין, מסיבה לא  ברורה, הוחלט להשאירה לילה במעצר ולהביאה למחרת לבית המשפט עם בקשה להארכת מעצרה. “מעצרה של המשיבה למשך לילה היה מיותר בנסיבות החשד הסביר בתיק זה, ומקומם נוכח דוח הערכת המסוכנות המשטרתית וההמלצה המורה בו לשחרר את המשיבה”, קבע השופט. 
 
בשלושת המקרים האמורים יוצגו החשודים על ידי עורכי הדין איל אבו גררה, שחדה אבו מדעים וליאור כהן מהסניגוריה הציבורית. השופט הפנה את שלוש ההחלטות לקצין האח”מ של מרחב נגב במשטרה לצורך הסקת מסקנות. חשוב לציין שהמשטרה נמצאת במילכוד בסוגייה זו, לאור הביקורת על טיפולה בתיקי אלימות במשפחה.
 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: “אנו מיצרים על סיקור מוטה של מקרים בודדים. בשנים האחרונות קיימת ירידה מתמדת בכמות המעצרים בישראל. המעצר הינו כלי הכרחי שהחוק מקנה לאכיפת החוק, להגנה על קורבנות עבירה ולמניעת שיבוש חקירה. ולמרות זאת המשטרה נמנעת מלבצעו שלא לצורך. מטעמי צנעת הפרט וכבודם של החשודים לא נפרט אודות הנסיבות והממצאים שעלו מחקירת המקרים שתוארו. הבקשה להארכת מעצרם היא תולדה של צורכי החקירה בהתאם לעילות בחוק, ובפרט כשמדובר במקרים רגישים של אלימות בתוך המשפחה. תיקי החקירה הועברו לתביעה לצורך בחינת המשך ההליך הפלילי”.