"עשרות אלפי בניינים בתל אביב זקוקים לשיפוץ", מתריע מהנדס העיר היוצא של תל אביב, אדריכל עודד גבולי, בראיון מיוחד לרגל סיום תפקידו. מועצת עיריית תל אביב אישרה אמש את מינויו של אדריכל אודי כרמלי לתפקיד מהנדס העיר החדש של תל אביב. כרמלי (45), שימש בעשור האחרון בשורת תפקידי ניהול במינהל ההנדסה. הוא ייכנס לתפקידו בעוד כחודשיים - בתום תקופת חפיפה עם מהנדס העיר היוצא אדריכל גבולי, שכיהן בתפקיד כשבע שנים. בשלוש השנים האחרונות כיהן כרמלי כסגן מהנדס העיר וראש אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בתל אביב־יפו.
 
סוגיות התכנון והבנייה בתל אביב עמדו במוקד בשנים האחרונות וצפויות לגרוף כותרות גם בשנים הבאות. גבולי, בראיון מיוחד לקראת סיום תפקידו, מדבר בפתיחות רבה על הנושאים שעל הפרק ומתריע מפני ההזנחה במבנים, בהם כאלו שיועדו לשימור. הוא אף צפוי לשאת דברים בוועידה להתחדשות עירונית ביוזמת מידע כנסים, שתתקיים ביום ראשון הקרוב, על הצורך ברפורמה מקיפה בתחום התכנון והבנייה.
 
"בתל אביב ישנם כ־40 אלף בניינים ולפחות מחיצתם זקוקים לשיפוץ", מעריך גבולי. "ישנם גם מבנים מסוכנים בעיר. ראינו מרפסות שקרסו בבניינים ישנים, שריפות שפורצות פעם אחר פעם בשל קצרים במערכת החשמל".
 

גבולי סבור שעל המדינה ליזום חקיקה שתחייב לבצע מדי חמש שנים בדק בית בבניינים בתל אביב ובכל הארץ. "כמו שלוקחים את הרכב לטסט ועורכים לו בדיקות בטיחות, יש גם לעשות זאת בבניינים", הוא מסביר ומזכיר שכיום כבר קיימת חובה לבצע בדיקות בטיחות במעליות ובבלוני גז.
 
לדעתו, רק חוק יניע בעלי נכסים לבצע בדק בית ושיפוצים נדרשים. "כמחצית מתושבי תל אביב מתגוררים בשכירות. שכר הדירה בתל אביב גבוה מאוד, ולבעלי הדירות אין עניין להשקיע בשיפוצים. הם מקבלים שכר דירה אסטרונומי ועיני לא צרה בהם, אבל בהחלט יש לחייב אותם לבצע בדיקת תקינות בנכס, כמו שעושים ברכב", הוא מסביר.
 
על השאלה אם תל אביב תהיה עיר של מגדלים ענה גבולי: "אנחנו מקפידים על שימור המרקם התל אביבי. באפקה, ברמת אביב ובהדר יוסף, למשל, אי אפשר לבנות לגובה, ואנו מקפידים על בנייה מרקמית. אבל אין סיבה שלא לאפשר בניית מגדלים לאורך ציר איילון וגם לאורך החוף, במרחק הנדרש. ישנם הרבה מגדלים באופק, אבל תל אביב לא תהיה ניו יורק".
 
כשנשאל אם יש פתרון לפקקי התנועה בתל אביב ענה גבולי: "ישנם עומסים כבדים, אבל הפתרון יהיה רק לאחר סיום העבודות בשלושת קווי הרכבת הקלה – האדום, הירוק והסגול - ובשלושת קווי המטרו. גם שילובם של כלי רכב שיתופיים תסייע. עבודות המטרו יסתיימו בשנת 2030, ועד אז, לא יהיה פתרון יסודי. כל הזמן מתווספים כלי רכב בעיר, ותל אביב היא מרכז העסקים". גבולי  יציע בוועידת התחדשות עירונית ביוזמת מידע כנסים שתתקיים ביום ראשון הקרוב לבצע רפורמה מקיפה בתחום התכנון והבנייה.