שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל התייחס הבוקר (שלישי) לכתב החשדות שהגיש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראיון בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM, טירקל הביע את צערו על מסקנות היועמ"ש נגד ראש הממשלה וציין: "מצער אותי מה שקבע היועץ המשפטי לממשלה, שאני מעריך ומכבד אותו עד מאוד. מצער אותי שהוא הגיע למסקנות האלה אך אני מניח שהיה לו על מה להסתמך. אני גם מניח שבבית המשפט הדברים ייראו אחרת".



מה דעתך בנוגע לעיתוי הפרסום?

"היה נכון לפרסם את כתב החשדות ולפתוח בכל ההליכים, לרבות השימוע, רק לאחר הבחירות. להערכתי זה היה הגון יותר".

אתה מתחבר לתחושת הנרדפות של רה"מ?
"אני מתרשם שכן. יש איזו תמונה של מסע ציד ומסע רדיפה שמתנהל במשך זמן רב כנגד רה"מ. בתור מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית ובשלטון החוק – לא טוב לי עם הדבר הזה".
 
מאיזה מקום זה נובע לדעתך?
"התקשורת בלי שום ספק ניהלה נגדו מסע רדיפה לפי ההתרשמות שלי כקורא עיתונים. אני בהחלט מבין את תחושתו".
 
מה לגבי רשויות האכיפה? הם גם משתתפים במסע הציד הזה?
"ממש לא. אני מכיר גם את הצד של הפרקליטות. שנים שהייתי על כס המשפט, כ-38 שנים באתי במגע עם אנשי פרקליטות ועורכי דין. לפני כן גם הייתי חבר לשכת עורכי הדין כשהיא רק קמה. יש אנשים עם השקפות אחרות בכל מערכת אך יש לי אמון מלא בפרקליטות וברשויות החוק".


מה יישאר מהתיקים לאחר השימוע?
"קשה להעריך. כבר קרה שתיק נסגר אחרי שימוע ויחד עם זאת היועץ פרסם חוות דעת ציבורית. יכול להיות שבנושאים מסוימים זו תהיה התוצאה. אם זה נכון לומר שרה"מ קיבל שמפניות וסיגרים אז זה לא מוצא חן בעיני. לא הייתי רוצה שראש הממשלה שלי יקבל מתנות יקרות ערך מאנשים שונים וצר לי על זה מאוד. ייתכן שמבחינה פלילית, כששטים על פי מרחב הפגיעה באתיקה עד למרחב הפלילי, החשדות ייעצרו וייתכן שלא ירשיעו אותו. יחד עם זאת  - זה לא מוצא חן בעיני".

כזכור, מנדלבליט הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שוקל להעמידו לדין בכפוף לשימוע בשלושה תיקים, שהחמור שבהם הוא תיק 4000, שבו הוא יואשם בשוחד, בכפוף לשימוע. בכתב החשדות המפורט, שהיקפו למעלה מ-50 עמודים, מציג מנדלבליט את התשתית הראייתית לשוחד בתיק זה ואת הראיות לשני התיקים האחרים – תיק 1000 ותיק 2000. בכתב החשדות קובע מנדלבליט כי נתניהו ניהל יחסי "תן וקח" עם בעלי אתר "וואלה" וחברת בזק ויס, שאול אלוביץ' ורעייתו איריס, מסוף שנת 2012 עד תחילת 2017. במסגרת היחסים נענה האתר לדרישותיו המרובות של נתניהו לסיקור אוהד עבורו ולסיקור שלילי ליריביו תמורת הענקת הטבות רגולטוריות שונות לאלוביץ', המסתכמות בכמיליארד שקל, וזאת מתוקף תפקידו כראש ממשלה שהחזיק גם בתיק התקשורת. מנדלבליט מציין כי בידיו מאות ראיות לדרישות של נתניהו בעניין הכתבות שפורסמו באתר "וואלה", ובהן פניותיה של משפחת נתניהו לבעלי האתר, לפעמים באמצע הלילה, עם דרישות שונות ומשונות בנוגע לפרסום ידיעות מסוימות, מה לתקן ומה להסיר.בתמורה לכך סייע נתניהו להנפקת חברת "בי־קום", בכך שחתם על היתר שעבוד מניות השליטה בבזק. 


נתניהו. צילום: רויטרס




לטענת מנדלבליט, למהלך זה הייתה חשיבות כלכלית רבה לקבוצת החברות שבשליטת אלוביץ'. נתניהו גם סייע לאלוביץ' במכירת אתר "יד2" לתאגיד תקשורת גרמני בכ־800 מיליון שקל שהוזרמו לקופתה של קבוצת בזק. כמו כן, נתניהו קידם במרץ את עסקת מיזוג בזק־יס. לטענת מנדלבליט, לעסקת מיזוג זו הייתה משמעות כלכלית אדירה עבור אלוביץ', ששוויה מגיע למאות מיליוני דולרים. על פי הנטען, נתניהו פיטר את מנכ"ל משרד התקשורת כשנוכח כי אינו מיטיב עם אלוביץ' ומינה במקומו מנכ"ל שלא הציב מכשולים לקיום העסקה.

אלוביץ' היה מודע לכך שפעולותיו של נתניהו לקידום אישור עסקת בזק־יס נעשו בהקשר לטובות ההנאה שניתנו לו ולמשפחתו על ידי בני הזוג אלוביץ'. כך למשל, בינואר 2015, בעת שבקשת אישור העסקה המתינה לתשובת משרד התקשורת, הנחה אלוביץ' את מנכ"ל אתר "וואלה" אילן ישועה להסיר מהאתר פרסום שלא נשא חן בעיני נתניהו משום שהדבר ימנע את אישורה של העסקה. אלוביץ' פנה לישועה ואמר לו: "תוריד מיד, זה ימנע את אישור יס. אני הורג אותך". בתיק 1000, תיק המתנות, הודיע מנדלבליט כי הוא שוקל להעמיד לדין את נתניהו בסעיף של מרמה והפרת אמונים, וזאת על אף שבכירי הפרקליטות סברו כי יש להעמידו לדין בגין שוחד.

בכתב החשדות נטען כי נתניהו קיבל בקבוקי שמפניה וסיגריות בשווי 700 אלף שקל מאילי ההון ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן. "בכל אחת מהפעמים שבהן ניתנו טובות ההנאה, ובכל אחת מדרכי הקבלה, נתניהו קיבל ממילצ'ן קופסה או קופסאות של סיגרים, ולא סיגר בודד", נכתב. "כל קופסה הכילה 10 עד 25 סיגרים. שווי כל קופסה נע בין 2,000 ל־3,000 שקל. ככלל, בכל אחת מהפעמים ובכל אחת מדרכי הקבלה, ניתן מארז של שישה בקבוקי שמפניה, ולעתים גם שני מארזים שכאלה, ולא בקבוק בודד. עלות כל בקבוק שמפניה נעה בין 250 ל־350 שקל וממילא העלות של כל שישיית בקבוקים נעה בין 1,500 ל־2,100 שקל". לדברי מנדלבליט, טובות ההנאה ניתנו לנתניהו ברציפות ובאופן תדיר עד כדי כך שניתן לומר שהן היו בבחינת "קו אספקה" של סיגרים ושמפניות. לטענת מנדלבליט, נתניהו קיבל את טובות ההנאה הללו בזיקה לתפקידו הציבורי ולמעמדו כראש הממשלה. במקביל לקבלת ההטבות ביצע נתניהו פעולות שלטוניות שונות לטובת מילצ'ן אף שעמד בניגוד עניינים.
השיחות הוקלטובתיק 2000, תיק שיחות נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס, שחלק מהן הוקלטו, נשקלת העמדתו לדין של נתניהו באשמת מרמה והפרת אמונים. גם בתיק זה בכירי הפרקליטות סברו כי מדובר בשוחד. על פי הנטען, בסוף 2014 קיימו נתניהו ומוזס שש פגישות, באחת מהן הציע מוזס לנתניהו לקבל סיקור אוהד לו ולמשפחתו בקבוצת "ידיעות אחרונות" ולשנות לרעה את אופן הסיקור של יריביו הפוליטיים.

מוזס התנה זאת בכך שנתניהו ינצל את השפעתו כראש ממשלה ויפעל לקידום חוק במתווה מוסכם שיגביל את עיתון "ישראל היום", מה שייטיב עם מוזס כלכלית באופן משמעותי.נתניהו טען כי לא באמת התכוון לקבל את הצעת השוחד, אלא פעל לרמות את מוזס במסגרת המשא ומתן. מנדלבליט קובע כי הוא שוקל להעמידו לדין בגין מרמה והפרת אמונים. מנדלבליט ציין כי נתניהו המשיך לנהל עם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת על מרכיביה של הצעת השוחד ועל האופן שבו ניתן להביא אותם לכדי יישום בתקופת הבחירות. לדבריו, נתניהו נפגש עם מוזס פעם נוספת לאחר מכן כדי לגרום למוזס להשפיע על אופן סיקורו בכלי התקשורת בקבוצת "ידיעות אחרונות" בתקופת הבחירות, וזאת תוך ניצול לרעה של מעמדו כראש הממשלה. מוזס עצמו יועמד לדין בגין שוחד. יש להדגיש, כל האישומים הללו, של ראש הממשלה והאחרים, כפופים לשימוע, והם מקווים שישנה את דעתו של היועמ"ש וינקה אותם מכל אשמה.