ועדת הבחירות המרכזית בראשות השופט חנן מלצר דנה היום (רביעי) בבקשת הפסילה של מועמדי עוצמה יהודית, ששולבו ברשימת איחוד מפלגות הימין, ד"ר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר. ברוב של 16 קולות מול 15 קולות, בשתי הצבעות שונות בהם השופט מלצר נמנע מלהשתתף, נקבע כי מועמדותם של חברי "עוצמה יהודית" לכנסת תאושר. הדיון התקיים על רקע עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יש לפסול את התמודדותו של בן ארי, וזאת בשל הסתה לגזענות. היועמ"ש קבע כי חברו למפלגה של בן ארי, איתמר בן גביר, יכול להתמודד וזאת מכיוון שאינו עומד ברף הגבוה שהציב בית המשפט העליון לפסילת מועמד לכנסת. 

 
איתמר בן גביר הגיב להחלטה ואמר כי "ועדת הבחירות הוכיחה שהיא וועדה עצמאית ובלתי תלויה, וטוב עשתה שאישרה את מועמדות חברי מיכאל בן ארי ואת מועמדותי. התאכזבתי מאוד לשמוע את עמדת היועמ"ש, אותו יועץ שהגן בחירוף נפש על חנין זועבי שזרקה בקבוקים על חיילי צה"ל ועלתה על המרמרה, ואמר גם לא לפסילת עופר כסיף ואחמד טיבי עם נאומי השהידים שלו. היום היועמ"ש צריך לעשות חשבון נפש, היה פה ניסיון חיסול שלנו בגלל רצוננו למנות נציג מטעמנו בוועדה למינוי שופטים. בגלל הדרישה שלנו מנדלבליט ושי ניצן עלו על הבריקדות".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית שהייתה חלק מהעתירה נגד בן ארי ובן גביר, אמר בתגובה להחלטה: "ועדת הבחירות המרכזית העניקה רוח גבית לגזענות ולהסתה, ונכשלה כישלון מביש ביישום הוראות חוק יסוד הכנסת. עתירת התנועה הרפורמית הניחה תשתית ראייתית רחבה המוכיחה את ההסתה הגזענית המתמשכת של מיכאל בן ארי, ותשתית זו הביאה את היועמ"ש לקבוע כי המדובר במקרה מובהק המצדיק פסילה. לאור העובדה כי המפלגות המבקשות לייצג את מורשתם של מנחם בגין ויצחק שמיר זכרם לברכה לא הלכו בדרכם, ובחרו שלא להתייצב נגד הגזענות, אנו שמים את פעמינו לבית המשפט העליון. דמותה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי אינה יכולה לשאת חרפה זו".



מיכאל בן ארי אמר בגל"צ: "אני כלל לא בטוח שבית המשפט העליון יאשר את מועמדותי, הריי אני אזרח סוג ד' במדינת ישראל והמצביעים שלי לא ראויים שישמיעו את כולם. איזה מין דבר זה? חנין זועבי פגעה בחיילים, מדוע נציג היועמ"ש לא ביקש לפסול אותה? אני האיש המסוכן במדינה? יש פה משהו צורם, אנשים שלא תומכים בי ובדעותיי כעסו על היועץ המשפטי לממשלה".

ח"כ סתיו שפיר ממפלגת העבודה הודיעה כי תערער לבית המשפט העליון "כדי שהכהניסטים, הגזענים והמסיתים בן גביר ובן ארי לא יוכלו להתמודד בבחירות לכנסת". לדבריה, "אנחנו נדאג להרחיק את הגזענים האלימים והמסיתים הללו - ממשיכי כהנא שגם תנועת הליכוד השוותה בינו לבין חוקי הנאציים - מבית הנבחרים של המדינה היחידה של העם היהודי". בן גביר, לעומת זאת, טען כי אם יוגש ערעור נגד ההחלטה, היא תהיה חסרת כל בסיס. לדבריו, "במקרה כזה יתברר שגם הרפורמים וגם השמאל מנהלים קמפיין נגד השופטים". 

בן גביר מגיש את כתב תביעה לח"כ סתיו שפיר במהלך הדיון. צילום: מרק ישראל סלם


"אין לי בעיה עם ערבים שנאמנים למדינת ישראל" 

מיכאל בן ארי תקף בדיון את עמדת היועמ"ש, ואמר כי "אני האיש המסוכן שהיועמ"ש חושב שהוא לא יכול להיות בכנסת ישראל – אני, שהבן הבכור שלי עמד בסוף מסלול בגבעתי, שהבן שלי מתגייס עוד שלושה שבועות למסלול סייעת שריון. זו המסה הקריטית של הראיות. רבותי, אני לא גזען, ודאי ולא האשמות מכוערות אחרות. אפשר להפוך את בן ארי למטורף, אבל אולי אפשר גם להתייחס לדברים שלי, אותם אני אומר בצורה ברורה וקוהרנטית". 
 
באשר לטענות נגד יחסו לערבים, אמר בן ארי כי "אני מדבר רק על מי שלא נאמן למדינה. מי שנאמן לנו שיישאר פה, מי שלא נאמן לנו צריך ללכת מפה. ניחמתי משפחה ערבייה נאמנה למדינת ישראל שבנה נרצח בפיגוע. אני מדגיש גם היום: הערבים שנאמנים למדינת ישראל, אין לי בעיה איתם". לגבי התבטאויותיו על ערביי חיפה, אמר כי  "מדובר שם במפגינים שהפגינו למען רוצחי משפחת פוגל".
 
מנכ"ל מפלגת יש עתיד אמר בדיון: "יש עתיד אינה תומכת בפסילת רשימת הבית היהודי והאיחוד הלאומי, ויתרה מכך חושבת שמדובר במפלגות ציוניות שלהן קהל בוחרים מגוון שיש לו בהחלט מקום בתוך השיח הפוליטי ובוודאי שיש לו מקום בתוך הבית הזה". מנגד, הוסיף כי לטענת המפלגה יש לפסול את בן ארי, שכן "כאן, בטרקלין קבלת ההחלטות של עם ישראל, אסור לנו לאפשר כניסה לאנשים שמעל הדעות והמעשים שלהם מתנוסס דגל שחור". 

לדבריו, יש עתיד לא סבורה שכנסת ישראל צריכה להכיל בתוכה אנשים הקוראים לסירוב פקודה המוני השומטת את הקרקע תחת השדרה השלטונית שלנו. כמו גם לאנשים המגדירים את עצמם כתלמידיו וממשיכי דרכו של כהנא. יש עתיד אינה סבורה שכנסת ישראל צריכה להכיל בתוכה אנשים שבביתם תלויה לתפארת תמונתו של המחבל היהודי הארור ביותר מאז קום המדינה, אדם שרצח מתוך אידיאולגיה אנשים חפים מפשע בזמן תפילה".
 
עוד קודם, בפתח הדיון נוצרה מהומה. בן גביר פתח ואמר כי "קיבלנו את עמדת היועמ"ש אמש בדקה ל-11 בלילה. הייתי מבקש לאפשר לנו שעה שעה וחצי לשבת עם החומרים, ולשפוט ולהגיב בצורה רצינית. הזכות שלנו לטעון נגד הבקשות המופרכות, יש לומר, שנועדו למנוע מאתנו להתמודד - היא זכות חוקתית וזכות יסוד".
 
השופט מלצר השיב לו: "גם אני קיבלתי את עמדת היועמ"ש מאוחר. לכן דחינו את פתיחת הדיון בשעה ואמרתי 'תראו שבן גביר יבקש עוד שעתיים', מתוך הכרות של המטריה והנפשות הפועלות. אני נותן ארכה של חצי שעה".
 
בשלב זה אחד מחברי הוועדה קרא לעבר ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ): "פה זה דמוקרטיה, יתנו לך לדבר. אם היית בסוריה לא היו נותנים לך לדבר". יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, לא נותרה אדישה להערה וצעקה: "שהוא יילך לסוריה. פריג' נולד בארץ". בן גביר הוסיף: "הוא חושב שהוא על המרמרה", ופריג' ענה: "תשתוק אתה". לאחר הדיון הוזמן רופא לטפל בפריג' שחש ברע. 
 
פריג' זועם מחוץ לאולם הדיונים. צילום: מרק ישראל סלם
פריג' זועם מחוץ לאולם הדיונים. צילום: מרק ישראל סלם
 
המתח הגיע לשיאו כאשר בן גביר ניגש לחה"כ סתיו שפיר, שנכחה אף היא בדיון, והגיש לה מסמך תביעה בסך חצי מיליון שקל, לדבריו. שפיר סירבה לקבל את המסמך ויצאה מהאולם. בהמשך טענה כי מצדם של בן גביר ובן ארי נשלחו איומים לעברה. בתגובה לאירועים מלצר הפסיק את הדיון לחצי שעה. 

שפיר אמרה בתגובה לאיומים של בן גביר בתביעה על חצי מיליון שקל: "ממשיכיו של כהנא מורגלים בשיטות האיומים אבל הפעם זה לא יצליח להם. הם לא יאיימו עלי, ולא יאיימו יותר על אזרחי ישראל. אנחנו נדאג להרחיק את הגזענים האלימים והמסיתים הללו - ממשיכי כהנא שגם תנועת הליכוד השוותה בינו לבין חוקי הנאציים - מבית הנבחרים של המדינה היחידה של העם היהודי".

"היועמ"ש פעל ברשלנות"

בן ארי אמר הבוקר למעריב כי "יש פה סוג של אפליה אמיתית כלפיי. לאויבים האמיתיים כמו בל"ד נותנים לכהן בכנסת ואותי היועץ המשפטי לממשלה מבקש לפסול, אני, שקודם כל אוהב יהודים, את בני עמי, רוצים לראות בחוץ. בל"ד מוציאה מתוכה סדרה של טרוריסטים בעוד שאותי, אדם שנאמן למדינת ישראל ולעם ישראל, מבקשים לפסול".
 
לטענתו, חוות הדעת שהכין היועץ המשפטי לממשלה, התומכת בפסילתו, נעשתה ברשלנות. "היועמ"ש לא עשה עבודה רצינית. הוא פשוט עשה העתק הדבק מהעתירה של הרפורמים לפסילתי. יש שם טעויות עובדתיות פשוט מביכות והיועמ"ש פשוט זרם עם זה. עם עבודה כל כך רשלנית של היועמ"ש, שעו"ד איתמר בן גביר יחשוף היום בדיון, נתניהו ופרקליטיו יכולים להיות נינוחים במקרה שלו".
 

"על העתירה כנראה ישבו אנשים רבים שסקרו שעות על גבי שעות של הרצאות שלי, דברים שאמרתי וכתבתי, ולקחו חלקי משפטים, אותם היועמ"ש אימץ בחוות דעתו. הוציאו משם רק מה שנוח להם כדי להציג אותי בתור גזען ושונא ערבים. אני קודם כל אוהב יהודים. אין לי שנאה לערבים. יש לי דאגה לעם שלי. לא רוצה ללכת יותר ללוויות. אני לא רוצה לטמון את הראש בחול. אני רוצה לחיות במדינה בטוחה,  מדינה יהודית. אני מסרב להתעלם מאויבים שקמים עלינו לכלותנו. פה רצחו יהודי שחזר מעבודה, פה שחטו תינוקת במיטה. והם מהללים ומשבחים אותם. מדובר באנשים שמפגינים באופן קבוע למען האסירים המחבלים הפלסטינים או למען החמאס והחזבאללה".

הדיון הופסק. צילום: מרק ישראל סלם
הדיון הופסק. צילום: מרק ישראל סלם
את דבריו חתם באומרו כי "על זה אני יוצא ועל זה אני משלם את המחיר כי אסור לומר את האמת. עוד מעט יקבעו שמי שאומר שמשפחה זה אבא ואימא יוצא להורג". בן ארי אמר כי אם יפסל יעתור לבית המשפט העליון. אני קורא לחברי ועדת הבחירות המרכזית לדחות על הסף את העתירה לפסילתי. יותר משמטרידה אותי העבודה שאולי לא אהיה חבר כנסת זה תהליך סתימת הפיות. חוסר האפשרות לומר את האמת".

ההחלטה: בעקבות סרטונים שהעלה בן ארי לפייסבוק

היועץ המשפטי לממשלה הדגיש בהודעתו, כי עיקר המשקל ניתן לדברים אשר נאמרו בקולו של בן-ארי, בסרטונים שונים בעת האחרונה, שחלקם אף הועלו לעמוד הפייסבוק של "עוצמה יהודית עם מיכאל בן-ארי". לעמדת היועמ"ש, שורה של ציטוטים המפורטים בעמדה מלמדים באופן מובהק כי בן-ארי מסית לליבוי יצרים שיטתי על יסוד לאומי-אתני נגד האוכלוסיה הערבית, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום. בן-ארי קורא לשלילה אלימה של זכויות האוכלוסיה הערבית, לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסיה הערבית, המאובחנת כמובן לפי יסוד לאומי-אתני, כ"אומה רצחנית", "בעלי אופי בוגדני ורצחני", אנשים שמבינים "רק כח", וכיו"ב. מכלול מתמשך וחמור זה, מלמד כי יש הצדקה לפסילת בן-ארי, הכל על-פי ההגדרות המדויקות שקבעה הפסיקה.

בראיון לכאן רשת ב' אמר בן ארי, שניסה להסביר את ההקשר לאמירות אלו: "מדובר ביועץ משפטי רשלן. אם הייתי נתניהו, הייתי רגוע עכשיו, כי מנדלבליט מנומנם. על הציטוטים החלקיים שנוח לו הוא פסל אותי, ולא עשה את העבודה היסודית הנדרשת ממשפטן כמוהו. לוקחים אמירה שלי ומשמיטים אחרת".

עוד אמר חבר הכנסת לשעבר: "גם בפברואר 2019 היועמ"ש מביא ציטוטים חלקיים מבלי לתת את ההקשר שלהם. אני רוצה להתריע, אסור להתריע? אני מדבר על אויבים, על מי שרצח את רון קוקיא. את אחמד טיבי, שמשבח ומהלל שהידים, את חנין זועבי שהייתה במרמרה, היועמ"ש הכשיר פעמיים. מנדלבליט צריך להבין שהציבור לא יכול לקבל את זה".

בן גביר ובן ארי בדיון. צילום: אבשלום ששוני
בן גביר ובן ארי בדיון. צילום: אבשלום ששוני


גם ביחס למועמדתו של בן-גביר, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה הראיות שהובאו במסגרת הבקשות הן "משמעותיות ומטרידות ביותר, והדברים שנאמרו על ידי בן-גביר, הנשמעים מפיו, הם קשים וצורמים ביותר. לעמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה, בהתבטאויותיו התקרב בן-גביר קירבה מסוכנת לקו האסור, שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת. אולם לצד זאת, הרי שבעניינו של בן-גביר, הבקשה איננה מבססת, לדעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד-משמעית, העולה כדי "מסה ראייתית קריטית" המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שהותוו בפסיקת בית המשפט".

בעוצמה יהודית תקפו את ההחלטה וטענו כי היא מוכיחה שישראל "נשלטת על ידי היועמ"ש ופרקליט המדינה שי ניצן". בהודעה המשיכו בעוצמה יהודית לתקוף את ההחלטה ואמרו כי "רק אתמול הודיע מנדלבליט שהוא מתנגד לפסילה של מפלגות בל"ד, חד"ש ותע"ל, מפלגות שמסיתות נגד מדינת ישראל, תומכות טרור מובהקות שמעודדות פגיעה ביהודים וחברי כנסת מתוך הרשימות הללו סבורים שרצח חיילים ומתיישבים הוא דרך לגיטימית להתנגדות למדינת ישראל".

"אנו מקווים ומאמינים שחברי וועדת הבחירות יבהירו ליועמ"ש שיש גבול לצביעות, יועץ משפטי שמכשיר את אויבי ישראל ומבקש לפסול את ד"ר בן ארי לא ראוי להיות היועץ המשפטי של מדינת ישראל. הרפורמים הוליכו את מנדלבליט שולל כאשר הגישו חצאי הקלטות וסילופי ראיונות ומחר בוועדה נוכיח שעמדת היועמ"ש היא חסרת בסיס משפטי", אמרו. יש לציין כי את ההחלטה לפסילת מפלגות מקבלת ועדת הבחירות, ולהמלצת היועמ"ש אין תוקף משפטי. כמו כן, במרבית הפעמים בהם נפסלה מפלגה, או חברים בה מלהתמודד, בג"ץ איפשר את ההתמודדות.

מפלגת הימין החדש הודיעה כי תצביע נגד פסילת התמודדותו של מיכאל בן ארי ובעד פסילת בל״ד. "נמאס מהצביעות ומהכנסת מפלגות שחותרות נגד מדינת ישראל לכנסת ישראל", נמסר מהמפלגה.