המעבר לאשראי ועסקאות בנקאיות אמנם עוזר מאוד למערכות הבנקאיות ואף הפך לאחרונה לחוק בישראל, כשהוא מגביל את עסקאות המזומן, אבל נדמה שכמו תמיד, האוכלוסייה שתינזק מהסיפור הזה בצורה הכי גדולה היא דווקא זאת שאין לה כסף.



סקר שפרסם הבנק המרכזי הבריטי, תחת הכותרת ACESS TO CASH מזהיר מהסכנות של הכלכלה והיעלמות השטרות והמטבעות מהעולם העסקי. כבר מספר שנים שממשלת בריטניה מקדמת מהלך לדיגטליזציה של המשק, בכלל זה של אמצעי התשלום. מתברר שמהלך זה מצליח מאוד כך שבבנק המרכזי של בריטניה מעריכים שבעוד זמן קצר ייעלמו אמצעי התשלום. כבר היום כ-30% בלבד מהעסקאות שנעשות בבריטניה מבוצעות בשטרות כסף או מטבעות כסף . על פי הערכות זהירות עד לשנת 2026 כלומר בעוד כשבע שנים הכסף הפיזי ייעלם בבריטניה.

התפתחות חיובית לאלו שמקדמים דיגיטליזציה בכל דבר אף מתברר שלא לכולם זה טוב. לגבי השכבות החלשות של החברה הבריטית כ-17% מהאוכלוסייה אמצעי תשלום דיגיטליים יהיו אסון עבורם כי אותם מיליונים לא יוכלו להשתלב באמצעי תשלום דיגיטלי. אנשים הם דיירי אזורי הספר, הזקנים והעניים. דיירי אזורי הספר יתקשו להתקיים ללא כסף פיזי, גם הזקנים יתקשו להתרגל לחיים ללא כסף פיזי ואילו העניים יתקשו להתקיים ללא כסף פיזי כי הבנקים לא ימהרו להנפיק להם כרטיסי אשראי.



בסקר ישנה קריאה לממשלה לבלום את התהליך. מנהל מחלקת התשלומים של הבנק המרכזי הבריטי, שרה ג'ון, אמרה: ש"אנחנו מחויבים לכסף הפיזי. זה נכון שהשימוש בכסף הפיזי פוחת במהירות אך אין לשכוח ששכבות רבות של האוכלוסייה יתקשו לתפקד במציאות של כסף דיגיטלי, וחשוב שלכל אחד מאזרחי בריטניה יהיה אל הזכות לבחור כיצד לבצע את רכישותיהם".