בית הדין הצבאי הרשיע היום (חמישי) את שלושת החיילים מגדוד נצח יהודה בהתעללות בנסיבות מחמירות בעצורים פלסטינים. גזר הדין בעניינם יינתן ביום ראשון. לפני כשבועיים נחתם הסדר טיעון בין סנגורו של לוחם נוסף בגדוד לבין הפרקליטות הצבאית, הקובע כי הוא ייטול אחריות למעשיו, יודה ויורשע בעבירה של התעללות בנסיבות מחמירות ויוטל עליו עונש של כשישה וחצי חודשי מאסר בפועל, הורדה לדרגת טוראי ומאסר על תנאי. 

לוחם נוסף הודה במיוחס לו, יישלח לחצי שנת מאסר ויורד לדרגת טוראי, כך הוסכם בין החייל לבין הפרקליטות הצבאית בהליך הגישור שנערך ביניהם. מפקד גדוד נצח יהודה, סא״ל ניתאי עוקשי, אמר בתגובה לפסק הדין: ״כמפקד אני מגנה ואנחנו ממגרים את התופעות האלה. אבל צריך לזכור שיש להם הרבה זכויות. חשוב לשפוט לא רק לפי מידת הצדק אלא גם לפי מידת הרחמים. להיכנס לכלא זו טלטלה. הלוחמים מבינים את הטעות שלהם והפיקו לקחים".

כזכור, חמישה לוחמי הגדוד החרדי נאשמים בהכאה של עצורים פלסטינים אזוקים, שנעצרו לאחר הפיגוע בגבעת אסף, בו נהרגו שניים מחבריהם של הלוחמים. על פי כתב האישום, הלוחמים הכו את העצורים הפלסטינים, שנעצרו בעקבות פיגועי הירי ביהודה ושומרון, בסטירות, אגרופים ואף באמצעות חפצים קהים. כל זאת, בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים, ונגרמו להם חבלות קשות. 

גדוד נצח יהודה. צילום: דובר צה"ל
גדוד נצח יהודה. צילום: דובר צה"ל


שניים מהלוחמים מואשמים, בנוסף לעבירות אלו, גם בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את הגרסה אותה ימסרו לגבי אירוע זה. הפלסטינים נעצרו בפעילות נגד אנשי חמאס ברמאללה והאלימות שהפעילו לכאורה הקצין והחיילים הייתה כל כך קשה, שהפלסטינים נזקקו לטיפול רפואי ולא ניתן היה לחקור אותם. 

לפני כשלושה שבועות הוגש כתב אישום גם נגד מפקדם של החיילים, קצין בדרגת סרן, בחשד כי לא מנע את הכאת הפלסטינים על ידי חייליו, ולא מימש את אחריותו הפיקודית. הקצין הושעה מתפקידו בעקבות האירוע.