המשטרה הודיעה הערב (חמישי) כי התגבשה תשתית ראייתית נגד חיים רביבו בגין מתן שוחד לארנון גלעדי, במסגרת הסתעפות בפרשת ביטן. על פי החשד גלעדי קידם אישורים לטובת בניין בתל אביב שהיה שייך לרביבו ובתמורה התבקש רביבו להפקיד "תרומה" בחשבונו של גלעדי. לאור העובדה שליוותה את התיק פרקליטת מחוז תל אביב ליאת בן ארי, סביר להניח שהיא תבקש להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע.



המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ח"כ דוד ביטן בגין עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס שביצע, על פי החשד, במהלך השנים 2017-2011. לטענת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית לביסוס חשדות נגד ביטן ב-12 פרשיות וכן נגד עשרות מעורבים נוספים, בהם ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל אביב, דב צור, לשעבר ראש העיר ראשון לציון, חברת דניה סיבוס ומנכ"לה רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון וכן יזמים וקבלנים ועוד.

החקירה, שזכתה לשם "תיק 1803", העלתה כי ביטן, צור וגלעדי קיבלו, על פי החשד, טובות הנאה תמורת קידום האינטרסים של חברת דניה סיבוס ומנכ"לה רונן גינזבורג, של רשת כלבו מזון, של יזמי נדל"ן, קבלנים ועוד. ביטן שימש במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, לפני שהגיע לכנסת במרץ 2015. גלעדי שימש היה חבר הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב.

דוד ביטן. קרדיט: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

 

במשטרה אומרים: "בחקירה המסועפת נגבו עדויות של יותר מ-300 עדים, נחקרו כ-80 חשודים, נגבו כ-650 הודאות, נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני שקלים. הממצאים העלו כי ח"כ ביטן, בתקופה שהיה סגן ראש עיריית ראשון לציון ובתקופה שכיהן כחבר כנסת, קיבל שוחד במזומן בסכום של מאות אלפי שקלים וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה הפעיל את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים והפחתת תשלומי עירייה. כן גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זירז תהליכים בתשלום חובות וכו'. במסגרת פעילותו יזם ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח טובות הנאה".

על פי החקירה, בין השנים 2013-2015 נתן מנכ"ל דניה סיבוס 430 מיליון שקל כשוחד לביטן ולאדם נוסף כדי שיקדמו את האינטרסים של החברה מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה הקשורים להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431, ולמכרז הנוגע לכביש 38. 

בפרשת אחרת נאספו לטענת המשטרה ראיות לפיהן ביטן וגלעדי סייעו ליזמים לקדם אישורים והיתרים בשלושה פרויקטים של נדל"ן בתל אביב ובתמורה קיבלו שוחד בסך 385 אלף שקל, חלקם הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. עוד נטען כי גלעדי לקח שוחד, תחת כיסוי של תרומות, בסך רבבות שקלים, ממספר יזמים ובעלי עסקים ובתמורה סייע להם בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב.

עוד עולה כי ביטן סייע לרשת כלבו מזון גדולה בתמורה לשוחד בסך רבבות שקלים. "בתקופה שכיהן כח"כ המשיך ביטן להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים פגישות וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו בכסות של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות".

גורם המעורה בפרטים אמר ל"מעריב": "ביטן נכנס לחובות שהיה עליו להחזיר בהקדם. הוא הציב גובים, אנשי עסקים מקומיים, מעין מתווכים. אנשים שרצו לקדם פרויקטים שנתקעו שנים בעיריית ראשון לציון הבינו שאפשר לפנות אל 'החבר של'. ביטן היה איש חזק מאוד בעיריה וגם לאחר שמונה ליו"ר הקואליציה והיו לו מהלכים גם בעיריית תל אביב. הוא חיבר אליו אנשי עסקים מקומיים וחברי מרכז ליכוד שדאגו שיזכה בבחירות והתמורה לא איחרה לבוא. ביטן על פי המשטרה יצא לטיול בחו"ל עם אחד המעורבים וזה קיבל מאוחר יותר הטבות מפליגות ברכישת נכס, בחלקו של העירייה. ככה זה עבד ב-12 פרשיות שונות". תיק 1803 יועבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה לצורך קבלת החלטה סופית באשר לכתבי האישום.

פרקליטו של ביטן, עו"ד אפרים דמרי, אמר בכאן ב' בתגובה: "לא היה כלום כי אין כלום. אנחנו שמחים שמישהו יוכל לשמוע את ההגנה שלנו. אני מאמין שבשימוע התיק ייסגר. הגרסה שלו מגובה בראיות ומסמכים. אני מאמין שנצליח להוכיח את טענותינו ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות שחור על גבי לבן ולא על סמך עדי מדינה שאני לא יודע מה האמינות שלהם".