יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון חנן מלצר, מתמודד בשבועות האחרונים עם מערכת בחירות סוערת במיוחד, רצופה באירועים בעייתיים שכבר עוררו מספר שאלות על אתיקה. כך למשל, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את החלטתו לפיה נאומי המתמודדים לא ישודרו בחי בטלוויזיה אלא בשיהוי של עשר דקות, על מנת לוודא כי לא מתקיימת בהם תעמולת בחירות. הבוקר (שישי) שוחח מלצר עם ניסים משעל ב-103FM, והתייחס בין היתר גם לאפשרות של התערבות זרה בבחירות וגם לדיון הסוער במהלכו נפסלו עופר כסיף (חד"ש) ורשימת בל"ד-רע"ם, לצד אישור מועמדותם של חברי "עוצמה יהודית".



"השתדלתי להביא את רוח בית המשפט לדיוני הוועדה", אמר מלצר. "אחד הדברים הראשונים היה לפתוח את דיוני הוועדה לקהל ולתקשורת, ובאמת בדיונים האחרונים חשבנו שזה ייערך עם התפרצויות וכדומה, אבל בגלל ההנחיה שלי זה לא התדרדר להופעה לא מכובדת והדברים התנהלו בנינוחות". 


באשר לדיון בו נפסלו ואושרו חלק מהמועמדים, במהלכו נמנע מלהצביע, אמר מלצר כי "המחוקק החליט שבנושאים הללו הוועדה כולה מחליטה, ולא רק שיקולים משפטיים יכוונו את העניין. ההחלטה בעניינו של בן ארי נפלה על חודו של קול. יש מסורת שיו"ר הוועדה לא מצביע, אני אמור לנהל את הדיונים ולהסביר לחברי הוועדה את הצדדים המשפטיים וכך עשיתי. במידה והייתי מצביע, הייתי מסמן את דעתי ויוצא מהניטרליות - אבל יש עוד דיונים שאני צריך לערוך".

נתניהו. "ערוצי הטלוויזיה לא יכלו לקטוע את השידור כשיש תעמולה בגלל התחרות". צילום: רויטרס


בסוף הכל מוחלט על ידי בג"ץ.
"תמיד יש ביקורת על הצד המשפטי, אבל זאת הכרעה של המחוקק שזה הולך לבית המשפט ואנחנו רואים את החוק לא כהמלצה אלא כמשהו שצריך לכבד. לגבי כשרויות של מועמדים כמו רוסו, רק אני מחליט, אבל יש נושאים שרצוי שהוועדה תחליט ולא סתם קבע כך המחוקק. הנושא של פסילה זה נושא רגיש".
 
"הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית חשובה, ולכן הפסילה הופעלה עד היום מאוד בצמצום", הוסיף. "בעבר הייתה רשימה שרצתה לרוץ ולכנסת ולפעול לביטול קיומה של המדינה, ולא היה חוק שפסל רשימות. בית המשפט אמר, 'תתארו לעצמכם שמישהו ירוץ לכנסת ויגיד שאחת המטרות שלו היא לפגוע בחברי הכנסת, האם נאפשר לו לעשות את זה?'".
 
אתם נערכים לתרחיש של תקיפת סייבר?
"אנחנו נערכים לכל התרחישים האפשריים, עם כל הגופים הרלוונטיים. אנחנו פועלים כדי לסכל דברים כאלו ולנטר אותם, במידה ויהיו. מעבר לזה אני לא רוצה להתייחס".
 
 
 

לדברי מלצר, "הפנמנו לקחים מארצות הברית, ויש גם לציבור תפקיד מעבר לפעולות שנעשות על ידי כוחות הביטחון. כל אחד יכול לתרום במאמץ הזה. הוצאתי החלטה שפרסומים אנונימיים יהיו אסורים, במיוחד ברשתות החברתיות. בדרך כלל השפעות זרות נעשו באמצעות פעילות אנונימית או רובוטים, ואם מישהו רואה פעולה כזו שפונה אליו, הוא מתבקש לא להעביר אותה הלאה אלא להתנהל בחשדנות כלפי זה. חברות כמו פייסבוק וגוגל גם נרתמו לעניין". 
באשר לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששודר בשיהוי של כעשר דקות, אמר מלצר כי "לפני שפרסמתי את ההנחיה, קראתי לכל העורכים בכלי התקשורת והסברתי להם מה צריך לעשות. מאחר והתחרות בין כל כלי התקשורת גרמה לזה שלא יכלו לעצור את הדברים במקרה של תעמולת בחירות, אמרתי שצריך לדחות את השידור בעשר דקות כדי שיקבלו החלטה מושכלת. אני קיבלתי למשל החלטה שהליכוד טי-וי תוכל לשדר. ברשתות החברתיות המפלגות יכולות לפעול, ואין כל הגבלה, מי שירצה לראות יראה. אבל, ברשתות ההמוניות אנחנו מדברים על קהל שבוי, לכן רק אם יש ניוז זה מותר".