הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (כחול-לבן) התייחס הערב (שבת) ב"חברת החדשות" לפרסום חלקים מתמלילי חקירתו, במהלכם נשאל על כך שכינה את יו"ר מפלגתו, בני גנץ, "חמור". בנוסף, הוא תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר: "שמאל חלש? מי שהשמיד פה כור גרעיני זה אני, לא הוא". 

"אני יותר איש של עשייה, אני פחות אוהב לדבר", אמר אשכנזי בפתח דבריו, בהתייחס להחלטתו להיכנס לפוליטיקה. "אמא שלי נתנה לי את ברכתה תמיד. אני חושב שעשיתי תהליך, הגעתי למסקנה שאני מבין את המחירים של הכניסה שלי לפוליטיקה, אבל המציאות בה אנחנו נמצאים לא יכלה להשאיר אותי על הקווים". 
התחממת על הקווים הרבה זמן. 

"אני חושב שאנחנו לא יכולים להמשיך עם מנהיגות שמסיתה ומעמיקה את השסע, הדברים האלה יכולים להוביל בסוף לקרע. היה רגע לפני האיחוד כשראיתי את הצטרפות המפלגה של כהנא ושמעתי שסמוטריץ' יכול להיות שר החינוץ... כל מה שרציתי לראות זה שיש סיכוי לחבר את האנשים. אני חושב שכולם ויתרו, וזה הדבר היפה כאן. אני אמרתי שאין לי בעיה עם המיקום, הדבר החשוב באמת הוא לשלב זרועות ולהנהיג את המדינה".
דיברת עם גנץ על זה שקראת לו חמור.
"ישבתי איתו לפני 6 שנים, כשזה נודע לי ושוחחנו על זה, וזה היה מאחורינו. הוא הבין את ההקשר. הוא אף פעם לא היה חמור, זו סוג של התבטאות. בשיחות הפרטיות שלי אני מדבר כמו גולנצ'יק ולא כמו חנה בבלי". 
אתה משוכנע שגנץ הכי מתאים?
"אני משוכנע שלבני גנץ יש את כל הכישורים להיות ראש ממשלה מצוין. אין לי ספק שיאיר גם בנה את עצמו, צבר ניסיון ועוד יצבור ויכול להיות ראש ממשלה מצוין". 
 
גנץ. צילום: שריה דיאמנט
גנץ. צילום: שריה דיאמנט

אתה תתמודד על ראשות הממשלה?
"אין לי מושג, עוד לא החלטתי. אני נכנסתי לסיבוב הזה כי מה שחשוב זה להביא את כל הרביעייה כדי להיות מפלגת שלטון. יש לנו הבנה בשאר הצוות לגבי התפקידים, אבל גזרנו על עצמנו לא לעסוק בזה. כשנגיע לשם כולם ידעו מה אנחנו עושים". 
הייתם מפקדים של גנץ, ועכשיו הוא מעליכם.
"אתם מתעלמים מהעובדה שגנץ לראשונה מזה עשור זכה לאמון גבוה להחליף את ראש הממשלה. אז מה זה משנה כל הדרגות עכשיו? כמו שאת יודעת, אצלנו בצבא כשצריך לעשות משימה אנחנו לא שואלים מי המוביל. מי שמוביל הוא מי שהכי מתאים לבצע את המשימה באותו רגע. מה שחשוב הוא שנגיע לירושלים. אני לא מוטרד לגבי היכולת שלי להוביל את ההנהגה הזו. תהיה לי יד על ההגה, אני אהיה שותף לתהליכי קבלת ההחלטות, די לי בזה". 
על פרשת הרפז אמר: "היא מאחוריי. היו תלונות על פוטש והתערבויות שלנו בהליך מינוי הרמטכ"ל, בכל מיני דברים מופרכים והזויים. זה נבדק במשך שנים, בסוף היועמ"ש אמר את דברו וסגרו את התיק ללא אשמה". 
מבקר המדינה מתח ביקורת על ההתנהגות הערכית שלך.
"מבקר המדינה ביקר גם את אהוד ברק, הוא היה מספיק הוגן וישר כדי לומר שמי שאחראי לדבר הזה זה הבכיר מבין שנינו. הערות היו לשני הצדדים. אני לוקח אחריות על הטעויות שעשיתי, הייתי יכול להתנהל אחרת. החקירה הזו פתחה באופן חסרת תקדים את כל השיחות שלי, ונסרקה כל שיחה שעשיתי".
אמרת שיש לך צדדים אפלים.
"את יכולה לבדוק עליהם עם נסראללה, חמאס והסורים. אני לא אפשרתי לאף אחד לאסוף חומר על קצינים שלי. מבקר המדינה לא התייחס לשום איסוף חומר על קצינים. אני לא מקבל את הקביעה שאספנו חומר, לא היה חומר. הדבר הזה מבחינתי הוא הזוי". 
"אני לא יישרתי מעולם אף אחד", הוסיף אשכנזי, "זו אמירה שאמרתי תוך כדי כעס. אני רוצה לראות איש ציבור אחר שסורקים את כל חייו והוא יצא כמו שאני יצאתי מהדבר הזה. זה חסר תקדים".
 
נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם

לדבריו, "אף אחד לא יכול לטעון שהצבא שאני קיבלתי ב-2007, והייתי צריך לשקם אותו להחזיר את האמון של החיילים בצה"ל, להתכונן לתקוף כור סורי ולהיערך לעופרת יצוקה ולבצע אותה ומבצעים אחרים - אף אחד לא יכול לטעון שצה"ל לא ביצע את משימותיו על הצד הטוב ביותר, וזה המבחן העיקרי של ראש המטה הכללי". 
בהתייחס למתיחות בדרום, אמר: "נתניהו לא פועל נכון מול עזה, עושים טעות עם כל נושא האלימות בגדר. אנחנו שמאל חלש? נתניהו מתעלם מהעובדות, בנתיים מי שהשמיד פה כור גרעיני זה אני, לא ראש הממשלה". 
כשנשאל על הדיונים שהתקיימו בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת שירותו כרמטכ"ל, אמר: "אם הדרג המדיני, אחרי שגמרתי לומר את דעתי, היה מורה לבצע היינו מתאבדים על המשימה". 
כמו כן, הוא דיבר גם על הנושא הפלסטיני, ואמר כי "אנחנו חיים במציאות שאין בה מקום לחלשים. בכל מקום שבו אנחנו נשתכנע שיש פרטנר, אנחנו נעשה את זה כשאנחנו מסתכלים דרך המשקפיים של הביטחון. לא נתפשר על התחום הביטחוני. ויתור על חלקי מולדת? אנחנו לא רוצים מדינה לא יהודית, אנחנו מחויבים לחתור למצב של מדינה עם רוב יהודי מוצק". 
מדינה פלסטינית?
"לאף אחד אין שום כוונה שמיליוני פלסטינים מיהודה ושומרון יצביעו בכנסת".