ועד העובדים של רכבת ישראל מימש את איומיו ופתח היום (ראשון) בשביתה ברכבות הנוסעים בקווים: ראשונים-לוד וכרמיאל-חוף הכרמל. החל מהבוקר נועדים ראשי ההסתדרות בראשות ארנון בר דוד עם הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל, שחר איילון, ומנסים למצוא נוסחת פשרה כדי לפתור את המשבר.

מרכבת ישראל נמסר כי "ועד העובדים בשלב זה החליט להשבית את הרכבת ולפגוע בנוסעים. הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים ומצרה על כך שבעוד שממלא מקום יו"ר ההסתדרות והממונה על התחבורה בהסתדרות יושבים למשא ומתן עם הנהלת הרכבת, פורץ ועד העובדים בשביתה פראית וחסרת אחריות תוך פגיעה בנוסעים ללא כל צורך".

"אנו מבקשים להביא לידיעת הציבור כי בעוד שהנהלת הרכבת וראשי ההסתדרות הגיעו לפשרה - דחתה אותו יו"ר ועד הרכבת , גילה אדרעי", נכתב בהודעה.
"אנו מצרים על כך שוועד עובדי הרכבת פוגע בנוסעים ובשרות באופן חמור ואף קורא לנוסעים שלא לנסוע ברכבות מנימוקי בטיחות לכאורה. אנו קובעים כי הרכבת היא בטוחה והוועד מנהל מאבק על כסף וניסיון לשליטה בניהול הרכבת. מאז כניסתה לתפקידה אנו מוצפים בעשרות תביעות וסכסוכי עבודה באופן חסר תקדים תוך שראש הועד משביתה את מערך המטענים וגורמת להפסד של 1.3 מיליון שקלים ליום, וכן משביתה את מערך ההדרכה באופן שעלול לסכן את עתיד הרכבת ואת הבטיחות".

עוד נכתב, כי "אנו פונים להנהלת ההסתדרות לאכוף את סמכותה ולהורות על הפסקת השביתה באופן מיידי. רכבת ישראל היא הפתרון הזמין ביותר לצפיפות בדרכים, היא פועלת במאמץ גדול ובתפוסה של 160%. אנו קוראים לכל הצדדים לגלות בגרות ואחריות".

כזכור, ועד עובדי הרכבת דורש לא ליישם את לוח השיבוץ החדש של נהגי הקטרים, הכולל תוספת של כחצי שעה נסיעה במשמרת. בוועד טוענים כי הבעיה אינה רק התוספת המדוברת, אלא גם ההפסקות הקצרות מידי. “נהגי קטרים יצטרכו לנסוע ברצף כמשך חמש שעות ויותר. לפי השיבוץ החדש, לא תהיה להם הפסקה של 10־15 דקות להתרענן ולשתות כוס קפה”, טוענים בוועד.



לדברי ועד העובדים, ברכבת ישראל מועסקים כ־400 נהגים, אך כ־50 מהם אינם משובצים בפועל כנהגי קטר. “אי־הפעלתם מגבירה את העומס על הנהגים בפועל. הם צריכים לרוץ מרכבת לרכבת, ואין להם זמן סביר להתרעננות”, ציינו בוועד. הוועד אף פרסם אזהרה לנוסעים ביום רביעי: “ככל שסידור העבודה שהנהלת הרכבת מבקשת להוציא אל הפועל אכן יתבצע, ומתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת בכל רחבי הארץ”.



בהנהלת הרכבת דחו על הסף את טענות הוועד ואמרו מנגד, כי לוח השיבוצים החדש לא יפגע בתנאי העבודה של נהגי הקטר והוסיפו כי התקן מאפשר נסיעה של חמש שעות במשמרת.



לנוכח הביקורת הציבורית הקשה על העיצומים, והטענות נגד הגיבוי שההסתדרות מעניקה לוועדי העובדים החזקים במשק, הנושא כבר קושר למערכת הבחירות, לאחר שיו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצטרף לרשימת כחול לבן. 



העיצומים כאמור עלולים לגרום לעומסי תנועה כבדים בצירי תנועה מרכזיים בשעות הלחץ, כיוון שנוסעים רבים ייאלצו להשתמש בתחבורה ציבורית ובכלי רכב פרטיים ולשרשרת שיבושים בתנועת הרכבות, שתגיע לשיאה בשעות הלחץ אחר הצהריים.