אין מצע לליכוד. אם תיכנסו לאתר המפלגה, לא תמצאו שם מצע. אם תתעקשו לחפשו, ותקישו ליד סמל זכוכית המגדלת בראש אתר הליכוד את מילת החיפוש "מצע", תקבלו כל מיני משפטים בהם יש מילים המכילות את צרוף האותיות מ', צ', ע'. למשל: מצעד, באמצעות וכדומה. לא תקבלו את בקשתכם הפשוטה: מצע.



לליכוד יש מצע ישן, מלפני כעשר שנים בערך. מצע טוב, המתחיל במדיניות הכלכלית, ואכן בצד הזה הליכוד הצליח להגשים חלק גדול מהמצע, כפי שכל תושבי ישראל, וגם שער השקל, יעידו. אבל כבר לקראת הבחירות הקודמות נתניהו התנגד לפרסום מצע חדש ותקף. כרגע אין מצע. זה רע. מקובל לחשוב שהבוחרים ממילא לא קוראים את המצע ולא מצביעים על פי מה שכתוב בו. נכון גם שנתניהו כנראה התנגד לכתיבת מצע כדי שנודניקים לא ירוצו אחריו עם האצבע על סעיף כלשהו ויזעקו: "הלו, במצע כתוב ככה, למה עשית אחרת?". אבל מצד שני, הדמוקרטיה היא שלטון הנודניקים, מה לעשות. השיטה המוזרה הזו הצליחה לגרום אושר ועושר יחסיים למספר גדול יותר של בני אדם (ולמספר קטן יותר של שליטים).



שמחתי לשמוע שהתפרסם המצע של כחול לבן, המפלגה החדשה והשותקת. הדבר שמעניין יותר מכל את הישראלי במצע של מפלגה הוא האם תהיה נסיגה מהשטחים או לא תהיה. באף מצע של אף מפלגה לא תמצאו דיבורים על התקדמות בנושא שטחים למדינה. פרט אולי לדיבור מעורפל על כך ב"עקרונות" של עוצמה יהודית (לא מצע), שבהם מדובר על "ארץ ישראל לכל מרחביה המפורשים בתורה".



מה שכבר נחשף, כאמור, הוא המצע של כחול לבן. כתוב בו: "לא תהיה התנתקות שנייה. מהלך המבוצע באורח חד־צדדי מוביל את האויב בהכרח למסקנה שההתנגדות האלימה שלו הכריעה אותנו. לא נחזור על הטעות הזו". מי שיודע לקרוא מבין שכתוב כאן: הבעיה בהתנתקות לא הייתה הנסיגה אלא חוסר ההסכם. במילים אחרות: ניסוג, אבל הפעם עם הסכם.



זה מצע קצת מוזר בניסוחיו: במקום לעסוק בעקרונות לעומק, הוא גדוש בתעמולת בחירות. ציטוט שנשמע לא מדעי אלא פולמוסי מופיע כבר במבוא: "ישראל 2019 היא מדינה חזקה ומשגשגת. אבל ישראל 2019 היא גם מדינה שסועה וכואבת. הארץ טובה אך נושבת בה רוח רעה. הולך ומעמיק הפער בין יהודים ללא יהודים, בין אמידים ללא אמידים, בין מזרחים לאשכנזים ובין דתיים לחילונים. הולך וגדל המרחק בין מרכז לפריפריה, בין שמאל לימין ובין אדם לאדם". כשהם יהיו בשלטון, יהיה ניתן לטעון נגדם אותם דברים עצמם, כי "הארץ טובה אך נושבת בה רוח רעה" וכל השאר אינן עובדות אלא השמצות בחירות די טיפשיות.



המצע גם טעון בעקיצות כלפי ביבי. כאילו שכותרת המצע היא: אנטי־ביבי. "אנו שמים את הממלכה לפני המלוכה", כתוב במצע כחול לבן הטרי. מה זה? יש בישראל מלוכה? אולי בטורי כמה ממבקרי נתניהו העוקצניים מופיעה הגדרה כזו. האמת הידועה היא שאין בישראל מלוכה, אלא ראש ממשלה שנבחר לכהונה זמנית.



אסור שירידה לרמת טור דעה זועם תופיע במסמך חשוב כגון מצע מפלגה רצינית. מה שמופיע במצע צריך להיות מודפס אחרי דיון מעמיק, ואחרי הגהה (לא קפדנית מספיק. נפלה טעות כאשר כתוב במצע כחול לבן שישראל קיימת 07 שנים). הפרק החשוב בנושא ביטחון נפתח גם הוא בניסוח תמוה: "ישראל היא המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון. לעוצמתה הצבאית, הכלכלית והדמוקרטית אין מתחרים ברדיוס של אלפי קילומטרים מגבולה (מה זה עוצמתה הדמוקרטית?). אגב, זה נראה קטע שמתאים לתעמולה של הליכוד, שהיה בשלטון בעשור האחרון. בכל מקרה, זה ניסוח שחצני ובוודאי לא ראוי להופיע במצע.



כל זה לא מייפה את העובדה שלליכוד אין מצע. נתניהו חשב כנראה שבמקום מצע מספיק לומר שגנץ צנון. אני מתפלא על נתניהו שתמיד היה הגון בהתבטאויותיו, ופתאום פתח כך את קמפיין הליכוד. היה טוב יותר אם היה פותח את קמפיין הליכוד בנפנוף בחוברת יפה, ובהודעה "זה המצע שלנו", אבל הבחירות מדרדרות את כולנו למקומות נמוכים.