השבוע התבשר שוק ההון ש־Alliance Bernstein) AB), חברת בת של ענקית הביטוח הצרפתית AXA, המנהלת נכסים בשווי 1.4 טריליון יורו, חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם קסם קרנות מבית אקסלנס, ובמסגרתו תשמש AB יועץ בשתי קרנות של קסם, המושקעות במניות בארה"ב ובמדינות נוספות.
AB מנהלת קרנות ותיקים בהיקף של 516 מיליארד דולר, והיא מעסיקה יותר מ־3,600 עובדים ברחבי העולם ב־25 מדינות שונות. "ההסכם עם AB מאפשר לנו להביא בצורה פשוטה, ובמטבע המקומי שלנו, גוף ענק בעולם שיש לו מאות אנליסטים, מנהלי השקעות ויחידת מחקר שאין כמותה במונחים ישראליים, כך שהצרכן הישראלי יוכל לקבל את המוצר שלנו בשקיפות ובשקלים", אומר ל"מעריב עסקים" מנכ"ל קסם מבית אקסלנס אבנר חדד. "המוח הוא אותו גוף זר, אבל המוצר מקומי".

בקסם סבורים שגודלה של החברה האמריקאית ואסטרטגיית ההשקעות שלה תסייע להתמקד בתיקי חברות בעלות ניסיון עבר מוכח של צמיחה יציבה המקטינה את התנודתיות, וכי בעזרת מחלקת המחקר של AB תוכל הקרן לבחור באופן קפדני את המניות המומלצות ביותר, וכך תגדיל את רווחיה ואת רווחי לקוחותיה בטווח הארוך. 


בינואר האחרון פורסם כי AXA מקימה קרן של 150 מיליון דולר שצפויה להשקיע בחברות סטארט־אפ בשלבים מוקדמים בישראל, אירופה וצפון אמריקה. יש לכך קשר לעסקה החדשה? 

"הקרן שלנו לא קשורה לזה, אבל אני כן יכול להגיד שהיא רשמה למסחר בישראל ארבע קרנות נאמנות שלה, ושאנחנו נהיה המפיצים שלהם. זה חלק משיתוף פעולה רחב יותר, שבמסגרתו הם רושמים קרנות שלהם למסחר, והלקוח, אם ירצה, יוכל לקנות אותן. הבשורה שלנו היא בהנגשת הקרנות לכל מי שלא רוצה לקנות אותן בדולרים או ביורו: כבר בקרנות שקיימות בתוך המערכות של הבנקים, היועץ יכול לבצע קנייה או מכירה של נכסי הקרן בשקלים".
 
מה החיבור תורם לקסם?

"קסם שואפת לחיבורים שיעניקו השקעות מצוינות וערך מוסף ללקוחות שלנו. חיבור שכבר הוכיח את עצמו הוא שיתוף הפעולה הפורה עם קרן הגידור ION. בשיתוף הפעולה עם AB הצליחה קסם לדעתנו ליצור חבילה מנצחת המשלבת בין ייעוץ חיצוני איכותי לבין קרנות נאמנות ישראליות, כך שהפעולות בקרן יתבצעו בשקלים.
"כשלקוח ישראלי נכנס לבית השקעות, הוא מוצא בו חמישה, עשרה, מקסימום 20 אנליסטים. אין לך בשום מקום אחר 180־200 אנליסטים. התוצאה היא הן מחקר ברמה גבוהה מאוד והן התמקדות בקבוצה מצומצמת של מניות נבחרות, שהופכת את התוצרים של כל מחקר בכל מניה לעוד יותר איכותי וטוב. זה היתרון של החיבור עם AB".


מי יזם את הפנייה? 

"אנחנו פנינו אליהם, והם הבינו שקסם זה גוף מקצועי ושיתוף הפעולה שלו איתם נותן להם דריסת רגל בישראל, זה משהו שגופים רוצים אותו. אני מניח שהם גם עשו עלינו קצת שיעורי בית לפני שהם הסכימו לשיתוף הפעולה הזה, הם מבינים את היכולות שלנו בתחום של חברות נאמנות וערוצי הפצה בישראל ואני חושב שהם רוצים להיות חלק מזה".


האם יש סיכוי שהם ירכשו את קסם?

"לא, ממש לא. זה שיתוף פעולה עסקי של שני אינטרסים. אנחנו צריכים את המחקר, הגודל והמקצועיות שלהם ואת זה שיש להם נכסים בעולם, והם צריכים את התשתיות שלנו יש בישראל ואת המקצועיות עם ערוצי ההפצה בישראל".

בין הברקזיט לטראמפ

הראיון הזה מתקיים בתקופה מרתקת מבחינת שוק ההון המקומי והעולמי, ועל סדר היום הכלכלי־פוליטי נמצאים, בין היתר, הבחירות הקרבות, הברקזיט שחומק לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בין האצבעות ומלחמת הסחר הבלתי נגמרת בין ארה"ב לסין. לחדד, שהקים את קסם ב־2003, יש לא מעט מה לומר על כך.

"אנחנו נמצאים ערב דוחות כספיים. בחלק מחברות הענק כבר נכתבו הדוחות האחרונים, ואני חושב שיהיה מעניין מאוד לראות אותם בהשוואה לתחזיות. בסך הכל, השווקים היו חיוביים מאוד מתחילת השנה וכתיקון למה שקרה בדצמבר, ואני חושב שאנחנו נמצאים בתחילתה של תקופה מעניינת. אני חושב שהשווקים מושפעים יותר ממה שקורה בעולם מאשר מהבחירות בישראל. הנחת המוצא היא שלא משנה מי ייבחר, הכלכלה תמשיך להתנהל בצורה הגיונית, רציונלית וסבירה, כך שמבחינת השווקים זה פחות רלוונטי. הקטליזטור העיקרי שמניע את השווקים למטה או למעלה הוא שיעורי הצמיחה והריבית בעולם ובישראל. אני חושב שבסופו של דבר כל מי שעוטה על עצמו את תפקיד שר האוצר, ינהג באחריות. שרי האוצר האחרונים, משני צדי המפה הפוליטית, היו אחראיים ורציניים, ואני באמת מאמין שטובת המדינה עמדה לנגד עיניהם".

מה אתה יכול לומר על הנגיד חדש?

"הוא רק התחיל, וזה תפקיד שההצלחה בו נבחנת לאורך שנים. גם לגבי קרנית פלוג, אני מודה בהתחלה לא ממש הבנתי את המהלכים שלה, אבל אני חושב בסופו של דבר היא עשתה קדנציה טובה. אלה תהליכים ארוכי טווח, לא משהו שאתה רואה מיד כמו במופע בתיאטרון. דרושה פרספקטיבה כדי לראות את ההשפעות הכלכליות, וזה נכון שבעתיים בתקופת בחירות, לא במובן של שוק ההון, אלא מבחינת אי הוודאות".


מה לדעתך יעלה בגורלו של הברקזיט?

"יש לי תחושה שאם היו מקיימים היום פעם נוספת את משאל העם על הברקזיט, הוא לא היה עובר. הם מבינים שזה גרוע בהרבה ממה שחשבו. אני חושב שגוש היורו והברקזיט עשויים להשפיע עלינו יותר מאשר הבחירות הקרובות". 


ואיך תשפיע מלחמת הסחר?

"כרגע זה נראה שזה קצת נרגע. אני מודה שהמהלכים של טראמפ אינם צפויים. מצד אחד הוא נותן תחושה שהוא הולך לעימות, ולפתע יש איזו נסיגה לאחור וצריך להמתין ולראות לאן זה מתפתח. השווקים עולים בעולם כבר למעלה מחודשיים, כי באמת הכל נראה רגוע - אין שום כפתור, באזז שמזמזם או נורה אדומה מהבהבת. לא נראה שיש הפרעה זו או אחרת, וכל עוד זה יימשך כך, לשווקים יהיה נוח להמשיך ולעלות. מה יכול לקלקל את זה? המשך או חזרה בפועל של מלחמת סחר. אין מלחמה כרגע, רק צחצוח חרבות שלא עושה טוב". 

ולסיום, מה עצתך למשקיעים?

"בטווח הארוך, הדבר הכי נכון לעשותו הוא להגדיל את תיק הבנצ'מרק באמצעות מדדים, וזה פותר לך את כל הבעיות. אתה לא צריך לנחש מתי יקרה אירוע כזה, מה יהיו ההשלכות שלו, מי ייפגע, אילו חברות וכו'. תן לשוק להחליט מה המשקל של כל חברה לפי המדד, תן לשוק להחליט כל חברה כמה היא שווה, ולפי זה תשקיע את הנכסים שלך