האם זה הפתרון שמערכת הבריאות הקורסת מחכה לו? בכירים בתחום הבריאות הכריזו היום (ראשון) על הקמת ועדת חקירה אזרחית, שתבחן את מדיניות האוצר והנסיבות שהביאו לקריסת מערכת הבריאות הממלכתית. בדומה להמלצות שמפרסם מבקר המדינה, ואין להן תוקף רשמי, מקווים בוועדה שהציבור הישראלי והפוליטיקאים ייקחו את המסקנות ויישמו במערכת הבריאות.
 
בין הדרישות של הוועדה, חמישה מיליארד שקל תוספת לבסיס תקציב משרד הבריאות לשנת 2020, תוספת תקצוב מידית לתקנים של רופאים ואחיות והתחייבות לטיפול בקווי יסוד של מדיניות הממשלה הבאה.
 
חברי הוועדה קוראים לאזרחים, רופאים, אחיות, צוותים רפואיים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות, לבוא ולהעיד בפניהם. בראש הוועדה, שמכונה "5 מיליארד לבריאות", עומדות השופטות בדימוס דפנה אבניאלי ומיכל לויט. עוד חברים בה פרופ' עמוס שפירא, דיקן לשעבר בפקולטה למשפטים באוניברסיטאות תל אביב וחיפה; פרופ' מרדכי  שני, מומחה ברפואה פנימית מבית החולים שיבא; ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה של הילד בשיבא ויו"ר ארגון רופאי המדינה; פרופ' גבי בן נון, כלכלן; ד"ר נילי קרקו-אייל, ראש קליניקה בבית הספר למשפטים במכללה למינהל; אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות; פנינה רוזנצוייג, מנכ"לית עמותת "נאמן, נפגעי שבץ מוחי" ועו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי ומדיניות בריאות, שישמש כתובע מיוחד בוועדה."
 

הפכנו את המערכת לכזאת של נדבנים וקבצנים. זאת מציאות שלא ניתן להסכים אליה", אמר יגודה במסיבת עיתונאית שקיים הפורום. "זה לא ימין ולא שמאל ולא ממשלה ספציפית, זאת מדיניות ארוכת טווח שהביאה למצב הזה".
 
ד"ר פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה בבית החולים שיבא, הוסיף: "יש עכשיו משבר. אני מסייר בבתי החולים בארץ, הסלוגן של החולה במסדרון עברה לחדר האוכל עברה למציאות שלנו. אנחנו לא יכולים להסכים לדבר הזה. סגן שר הבריאות אמר שאנחנו במקום גבוה בתוחלת החיים והתינוקות שלנו מתים פחות. זה בזכות האחיות והרופאים נשכבים על הגדר ונותנים את הטיפול המקסימלי. אנחנו לא רוצים להתייאש, בגלל זה אנחנו פה. אנחנו צריכים לשלב ידיים ולפעול למען מערכת הבריאות".
 
"כשמעלים את מחיר הקוטג' כולם עושים הפגנות, אבל פה מדובר בבריאות של כל אזרח במדינת ישראל. אנשים משלמים הון על ביטוח בריאות", ציינה אילנה כהן. "אין שמאל ואין ימין. כשחולה מגיע זה לא מעניין אותו - הוא רוצה טיפול. לא פלא שאחר כך יש אלימות כלפי צוותים. עוד מעט ישכיבו חולים בקומות, כמו בקבורה".