מהו השיר שאיש העסקים חיים סבן הקליט בבית שימוש? באיזו להקה התגלה צביקה פיק? מהו שיר הרוק העברי הראשון ואיזו להקה הקדימה את להקת "כוורת" בשנתיים? "להקות הקצב" הישראליות פרחו בארץ בשנות ה-60 וה-70 ונחשבו לתופעה ולפרק חשוב בתולדות הרוק הישראלי. בתכנית החדשה "מילים ולחן" ב-103fm, דודי פטימר לקח את המאזינים למסע בעקבות סיפורן.



"האריות", "הצ'רצ'ילים", "עוזי והסגנונות", "השמנים והרזים", "מייק והגולדסטארים", "הבמה החשמלית", "ההדים מבאר שבע", "הכוכבים הכחולים", "השוקולדה", "הסינג סינג" ו"ברקת" הן רק חלק מלהקות הקצב שפקדו את מועדוני ישראל מדרום ועד צפון ושיגעו את הנוער הישראלי בשנים שנחשבות מכוננות עבור הרוק הישראלי.



בתכנית השמיע פטימר את שירו הראשון והיחיד של איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן, וסיפר בין השאר על צעדיו הראשונים במוזיקה של מי שהחתים לאחרונה את סטטיק ובן אל בחברת התקליטים שלו ונחשב לאחד הישראלים העשירים בעולם. סבן החל דרכו כבסיסט בלהקת "האריות" בשנת 1965 ותועד בהקלטת שירה הראשון של הלהקה שנערכה בביתם של מייסדיה, האחים שוקי וחיימון אלגרנטי.



כיוון שלסבן היה קול בס גבוה שדי פגם בהרמוניות הקוליות של האחים, במהלך הקלטת השיר הם שלחו אותו לזמר הרחק מהמיקרופון, באזור בית השימוש כדי שקולו יישמע באותה עוצמה קולית שלהם. כך למעשה תועד השיר הרשמי היחיד בו נשמע קולו של סבן.





כמו כן גילה פטימר מי היה חלוץ הרוק העברי שהקליט את שיר הרוק העברי הראשון. מדובר בד"ר בצלאל יונגרייז שיחד עם להקת "ההדים" התל אביבית הקליט בשנת 1963 את "הו ילדונת", השיר שבישר על תור הזהב של להקות הקצב הישראליות שאמנם מרביתן שרו בלועזית, אך היו כמה מהן שניסו מזלן בעברית בניסיון להתקרב למיינסטרים התקשורתי שמאן להשמיע אותן.



בתכנית מושמעים גם צליליו הראשונים של "המאסטרו", המוזיקאי צביקה פיק שהחל דרכו המוזיקלית בלהקות קצב כמו "השמנים והרזים" ו"השוקולדה" בה היה חבר יחד עם שוקי לוי וגבי שושן ז"ל. להקת "השוקולדה" הייתה למעשה הראשונה להקליט את "אולי על שפת הים" ו"אני זוכר" לסרט הקולנוע הישראלי "לופו" בכיכובו של יהודה ברקן.



למרות זאת, הרדיו סירב להשמיע את גרסת הלהקה לשיר שכן תפס אותה כלהקת קצב זולה, ובשל כך התבקש הזמר יהורם גאון להקליט את השירים וגרסאותיו שלו הן שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית.



עוד הפתעה מוזיקלית שנחשפה לראשונה בתכנית זו היא להקת הרוק "פס לבן", להקת רוק ישראלית שבשנת 1971 הקליטה את השיר "רובינזון", שיר שנשמע דומה מאוד לסגנון הנודע של להקת "כוורת", רק ש"כוורת" פרצה אחרי להקת "פס לבן" ונכנסה לפנתיאון הלהקות האגדיות ולהקת "פס לבן" נמחקה מדפי ההיסטוריה. עד התכנית הזו.