תלמידי בתי הספר אומנם לא מצביעים לכנסת, אבל את הבחירה הראשונה שלהם הם כבר עשו בקלפי. בניגוד להוריהם, 88% מהתלמידים דווקא ישמחו להשתתף בפעילות עם אנשים עם מוגבלות ו־62.5% היו רוצים שהם יהיו חלק מכיתתם. 80% סבורים כי יחס החברה כלפי אנשים עם מוגבלות טעון שיפור.


 

בני הנוער שהצביעו השתתפו ב"פרלמנט תיקון עולם" של עמותת עלה, שמטרתה להוביל שינוי ביחס של החברה הישראלית לאנשים עם מוגבלות. בניגוד לתוצאות סקר של החברה למתנ"סים מלפני כחצי שנה, על כך ש־90% מההורים מתנגדים לשילוב של ילד עם מוגבלות בפעילות עם ילדיהם, מתברר שהנוער דווקא חושב אחרת. רק 12% מבני הנוער התנגדו לשילוב או לא הביעו דעה, ורק 25% השיבו שהשילוב מייצר קושי. 
 

אחד התלמידים כתב: "תלמיד עם מוגבלות מביא קצת קושי לחברים ולצוות המורים, אבל זהו קושי חיובי". תלמידה נוספת ציינה: "זה קושי שמחנך אותנו ותורם לכולנו, לא פחות מאשר לאדם שאנחנו מתנדבים בשבילו". 
 
בוחרישם בשילוב. "אפשר לשנות מציאות". צילום: שלומי כהן
בוחרישם בשילוב. "אפשר לשנות מציאות". צילום: שלומי כהן


נבחרת התלמידים, המונה כ־180 תלמידים מ־85 בתי ספר, חטיבות ביניים ותיכונים ברחבי הארץ, השתתפו ביום הגיבוש למנהיגות של עמותת עלה, שפועלת זו השנה השלישית יחד עם משרד החינוך ב־105 בתי ספר. בסיומו, הצביעו בקלפי. 80% מהם קבעו כי יחס החברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלות טעון שיפור, לעומת 20% בלבד שטענו כי היחס הוגן וראוי. לתלמידים יש גם מסר לחברי הכנסת שייבחרו בבחירות הקרובות - 50% אמרו שאילו הם היו אנשי ציבור, הם היו דואגים קודם כל להנגשת שטחי ציבור ומרכזי שירות לטובת אנשים עם מוגבלות. 18.5% סברו כי העלאת הקצבאות לאנשים עם מוגבלות היא הסוגיה החשובה ביותר. 

מנהלת תוכנית "פרלמנט תיקון עולם" בעמותה, בתאל קטורזה כהן: "במפגש ראינו תלמידים אכפתיים, רגישים, מובילי דעת קהל וחדורי מוטיבציה לשנות את הקיים. הם דור מנהיגי העתיד שלנו, שלנגד עיניו מופיע כל הזמן הצורך בתיקון אמיתי. באמצעות התוכנית הזאת אפשר לשנות את המציאות בחברה הישראלית".