משה פייגלין, האיש שהורשע בהמרדה בעקבות פעילותו נגד הסכמי אוסלו, ואחד האחראים להסתה נגד ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, מחכך את ידיו בימים אלה בהנאה. ספר המצע של מפלגתו, זהות, נחטף כמו לחמניות טריות, והסקרים מנבאים לה ארבעה מנדטים. אם המומנטום יימשך, מי שהתחיל כראש חטיבת מנהיגות יהודית בתנועת הליכוד ונזרק בשל קיצוניותו, ימצא את עצמו מחוזר על יד מפלגת השלטון ואולי אף על ידי יריבתה, כחול לבן. 
 
כל מערכת בחירות ומפלגת הגמלאים שלה. כל מערכת בחירות והמפלגה שמצליחה להפתיע ולהפוך לסחורה החמה בשוק. הטריק הוא להציב במרכז נושא יחיד, שרבים יחסית יכולים להזדהות איתו, ולפשט באמצעותו את מכלול בעיותיה הסבוכות של מדינת ישראל. 
 
זהות בחרה לעשות זאת באמצעות בשורת הלגליזציה של הקנאביס. על פי המצע שלה, השימוש בקנאביס, גידולו באופן לא מסחרי, החזקתו או רכישתו יהיו מותרים על פי חוק. אלא שבניגוד למפלגת הגמלאים, הנושא שזהות הפכה אותו לדגלה המרכזי נועד להסתיר תפיסת עולם קיצונית ביותר, עד כדי ניהיליסטית.

באמצעותו היא מבקשת לקרוץ למצביעים שרוצים לטפח תדמית מגניבה, לחולים במצוקה נוראית עם כאב פיזי ונפשי, ובעיקר לאלה שתסכולם רב מהמצב הנוכחי ומחפשים פתרונות קלים שיכריעו אחת ולתמיד בסוגיות מורכבות ומתמשכות. 
 

אם נאמין לסקרים, הרי שקבוצת המתוסכלים בבחירות הללו אינה מועטה. לא מדובר רק באנשי ימין קיצוניים שהימין החדש נראה להם חלש ובלתי אפקטיבי. מדובר, עד כמה שזה נשמע מפתיע ומופרך, במאוכזבי הליכוד ומרצ. התסכול שלהם נובע בעיקר משני כיוונים: האחד, התפרקותה של מדינת הרווחה ואי־יכולתה לספק שירותים הולמים לאזרחים. והשני, מונופול הרבנות ושליטת הדת בחיי הפרטים. 
 
ממשלות נתניהו לא היטיבו כלכלית עם האזרחים מחד, והצרו את חייהם הפרטיים באמצעות המשך שליטת הרבנות מאידך. ואילו מרצ נראית בעיני רבים כאופציה בלתי ריאלית להשפעה מהותית על הממשלה הבאה. פתרון בדמות ניתוקה של המדינה מחיי האזרחים הופך בעיניהם לפתע להגיוני. חופשיים מהשפעתה של המדינה, כך הם סבורים, יקל עליהם לדאוג בעצמם לפרנסתם ולנהל את אורח חייהם כאוות נפשם. 
 
רפורמת הקנאביס של פייגלין פועלת כסם על ההמונים. בחסות עיגולי העשן הכבד, אותם מתוסכלים מתקשים לראות את החלקים במצע של זהות המציעים לספח מיליוני פלסטינים בעזה וביהודה ושומרון, לחלק מאות אלפי נשקים לכל מי שרק ירצה, ולשחרר את המדינה מכל מחויבות לאזרח. 
 
גם אם ברור שפייגלין לא יצליח לממש את חזונו, הרי שלכל קואליציה שיצטרף הוא ישמש כדלק בגלגלי תהליכים שממשלות הימין כבר החלו בהם: הזנחת מאות אלפי קשישים, נכים ועניים, הפרטת החינוך, הפקרת מערכת הבריאות הממלכתית והתפרקות מוחלטת של הסולידריות החברתית. את בעיית הקנאביס הרפואי יש לפתור, כמו גם את מעורבות היתר המאוסה של הרבנות בחיי האזרחים. הדרך לשם לא עוברת בהפיכת ישראל למדינה כאוטית שבה אדם לאדם זאב.