דמות אגדית:יונה עטרי, מהזמרות וכוכבות הבמה הבולטות בארץ בשנות החמישים והשישים, הלכה הבוקר (שני) לעולמה, כשהיא בת 85. אחיינה של עטרי, מומי לוי, הודיע על פטירתה של עטרי בפוסט בפייסבוק, בו ציין כי "היא הייתה לאחת הנשים הראשונות והמובילות שהיוו סמל של כישרון והצלחה". הלווייתה של עטרי תיערך מחר, וארונה יוצב בתאטרון הקאמרי. 


ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על הידיעה על מותה של השחקנית והזמרת: "מלהקת הנח"ל ועד 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר', יונה עטרי הייתה מופת של כישרון בכל דבר שעשתה. גדלנו איתה והיא הפכה לחלק מהמורשת הישראלית. היא תחסר לכולנו. יהי זכרה ברוך".




עטרי נולדה בבירת תימן ועלתה לארץ עם הוריה כשהייתה תינוקת, וגדלה במהלך חייה ברחובות. היא הבת הבכורה לשבעה אחים, ביניהם שדרנית הרדיו שוש עטרי, שנפטרה לפני עשור, והזמרת המוכרת גלי עטרי. 




האחיות עטרי. צילום: פלאש 90

ברחוב סומסום. צילום: הטלוויזיה החינוכית


עטרי הצטרפה ללהקת הנח"ל כשהקומה בשנת 1950, והייתה הכוכבת הראשונה של הלהקה. במהלך הקריירה היא הופיעה בהצגות מוזיקליות, כגון "תל אביב הקטנה", ובמופע "יוסי-חזקי-יונה", עם שירים שהלחין סשה ארגוב. היא גם כיכבה במחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", והעלתה ביחד עם אילי גורליצקי את המופע המוזיקלי "שוק המציאות", עם שירים שכתב נתן אלתרמן. 

בהמשך החליטה להתמקד במשחק בתיאטרון, והופיעה בהצגות "הדיבוק", "מדיאה", "אופרה בגרוש", "מעיינה", "הביצה", ועוד. אחיינה של עטרי, לוי, כתב עוד בפוסט כי "היא שרה ושיחקה לצג הגדולים מכולם, היא הופיעה בטלוויזיה, בקולנוע ובתיאטרון". בקולנוע הופיעה עטרי בסרט "השכונה שלנו", ובסרט "צדק מוחלט", שהתבסס על פרשת חטיפת ילדי תימן. 



כשהייתה בת 27 נישאה לאיש חיל האוויר הישראל, וקברניט אל על, אורי יפה, שהלך לעולמו לפני שבע שנים. עטרי התגוררה בתל אביב. אילי גורליצקי, שהיה שותפה במופע "שוק המציאות", אמר בתגובה לפטירתה היום ב"כאן" כי "הייתי מוכן לזה. אתמול הייתי על יד מיטתה. בכמה דקות מתכנסות חמישים שנה של פעילות משותפת. כל מה שאני עשיתי בחיי, שלושת-רבעי זה בגללה. היא היתה הפרטנרית הגדולה ביותר ששחקן או זמר יכול לקבל". 

יונה עטרי, 1983. צילום: שמואל רחמני